Coopers lager

Kjøpte en slik hurtig sett som jeg skal sette. Der jeg kjøpte det fikk jeg beskjed om at det lønne seg og ha i ekstra malt extrakt. Kjøpte Coopers light. Dette var for og få litt mer alkohol i ølet.

Men til ettertanke så er det vel fjær og sukker som gir alkohol. Glemte og spørre om det måtte tilsettes ekstra sukker også. Noen som vet dette?

Hilsen en nybegynner

Malt-ekstrat ER sukker.
Forresten, jeg vil ikke anbefale deg å behandle dette som et "hurtig-sett", du vil få et bedre øl av å gjøre ting skikkelig.

Nei hurtig og hurtig men av mangel på bedre ord når jeg skrev :)

Men vil dere fortsatt hatt i vanlig sukker i tillegg til maltextrakt da?
Blir i såfall 1.5 kg maltekstrakt og 1 kg sukker.

Jeg ville uten tvil droppet sukkeret.
Coopers-settene kommer også med et litt kijpt gjær, sjekk datoen om mulig.
Om jeg ikke husker feil sier de vel også at du skal koke i 15 min og tilsette 50% kaldt vann etter koking?

Takk for hjelpen. Nei skal ikke koke noe, bortsett fra 2 liter vann for og røre ut sukker og selve boksen..
Og står sef. Ikke noe dato stempel på gjæren. Men øl settet er merket med 111216 så det er i hvertfall ikke gått ut på dato..

Men da setter jeg det vel bare kaldere en i bruksanvisningen? For der står det 21-27 grader.

Coopers lager. Er vel bare en type av det?
Har lest noe om at det egentlig ikke er ordentlig lager men st det er ale gjær i settene. Men ikke vet jeg

Men joa, for det settet er det ale-gjær som er med.
Gjæret er gjerne av tvilsom kvalitet, så det vil koste deg 30-40 kroner å kjøpe en pakke US-05, som jeg tror vil gjøre en bedre jobb.
Temperaturen ville jeg holdt et sted rundt 20 grader, jeg vet ikke hvilke muligheter du har til slik kontroll?

Sikkert greit å begynne med et slikt sett. Gjør som Håvard sier, og bytt gjær. Ale-gjæren US-05 er som nevnt bankers (men ikke kall det for et "lagerøl", da blir det murring her på forumet....:rolleyes:). Om du gjør det ene eller det andre, det viktigste er stabil gjæringstemperatur (i vørteren, ikke utenfor).

Nå har jeg alt blandet det i desverre. Og det er vel kanskje ikke noe ide og kjøpe us 05 og ha I i tillegg?

Hehe, du har hatt oppi 1,5kg ekstra maltekstrakt? Da får du en ganske solid øl med dertil ABV ja! :) (og definitivt ikke noe behov for mer sukker nei!)

Det går helt sikkert greit med den gjæren, selv om du nok ville ha fått et bedre resultat med fex us-05, ikke bekymre deg om det.

Bare gi den et par uker selv om det sikkert slutter å boble i gjærlåsen etter noen dager, da spiser gjæren dessuten opp noen av sine egne avfallsstoffer, og du får et mye bedre resultat. Og jevn temperatur, helst i underkant av 20C, det er omtrent det viktigste enkeltpunktet i hele prosessen mht smak

En annen ting, sånn til neste gang: Mengde (og kvalitet) på gjæren skal stemme over ens med mengde sukker i vørteren. Dersom du har boosta hele greia med 1,5 kg maltekstrakt, så vil jeg tro at du har for lite gjær i forhold til mengde sukker, noe som man kan anse som svært uheldig. Lite å gjøre med det nå. La det stå ut tiden, tapp, og drikk mens du planlegger ny brygging.

Vil bare komme med litt innspill jeg og, du prøver nok kit en gang til etter dette forsøket:

Jeg er ikke enig med dem som mener man må droppe rent sukker, type farin o.l. Grunnen til det er at utgjæringen ved bruk av maltekstrakt ofte blir lavere enn det man ønsker. (det er flere grunner til dette, anbefaler å lese om gjær-mengde, beluftning og kontroll av gjæringstemperatur).

Spesielt ved lyse og lettdrikkelige øl så er det godt med en "tørrhet", og den øker ved bruk av litt sukker.

Eksperimenterer for tiden med mengden sukker selv, ved ekstrakt-brygging, og har ingen fasit enda, men jeg ville prøvd noe slikt neste gang:

Coopers lager 1,7 kg malt ekstrakt.
Tørrmalt ekstrakt 900 gram (du får kjøpt 450 gr poser, 2 av disse)
Sukker 250 gram ( ca 10% av totalen)

Hvis du er fornøyd så kan du holde den forholdsmengden (andel sukker), eventuelt øke/redusere til du får den munnfølelsen/tørrheten du foretrekker

Takk for mange gode tips :)
Mener og huske sist jeg laget dette settet så startet gjæringen relativt fort. Men har ikke begynt og gjære enda. Får vel bare gi det litt mere tid :)

Har dere noe gode nettbutikken hvor man får kjøpt bedre øl sett?

Bryggselv har en del ålreite sett. Har selv bare brukt spraymalt og ikke sukker (farin) alltid blitt ålreit. Har pleid å humle ipa, apa, PA noe mer for å få mer humle aroma

Dette settet ble satt med 1 kg sukker og 1.2 kg maltekstrakt. Har ikke fått somlet meg til og kjøpe slik OG vekt. Hva burde jeg regne med at den var ved start? Den har pluppet 1 uke og virker ferdig. Får kjøpe en slik vekt og måle på mandag hva den har sunket til.

Hvordan blir det med karbonering vis man har brukt for mye sukker fra begynnelsen?

Tilbake
Topp