Coopers Mexican Cerveza

Hei, har brygget Coopers Mexican Cerveza, med 1 kg Coopers Brew Enhancer 2, 500 gram honning og gjæret som fulgte med. OG1044 etter fire dager er brygget på 1006 og går da utifra at det er ferdig brygget. Syntes egentlig dette gikk veldig fort da forrige brygget tok 7 dager. Det var varmere i rommet der brygge spannene sto og regner med at dette er årsaken. Gjør dette noe med smaken at det gjærer så raskt ? Regner med at det bare er å sette igang med flasking.
 
For å være brutalt ærlig tror jeg dette vil smake sats. Her er det benyttet en svært stor andel enkle sukkertyper, til og med brew-enhancer består av 50% druesukker. Tror også det kanskje er noe mais-sirup i disse settene. Og gjæren som følger med slike sett er ofte spikern i kista..

Forslag til forbedring neste gang dersom "meksikansk cerveza" er målet: Styr langt unna Europris-ølsett og spar honningen til brødskiven. Bruk kun ekstra lys DME. Bruk også en bitterhumle (fks. Magnum) til ca. 18-20 IBU. Kontroller gjærings-temperaturen! Bruk Safale US05 eller tilsvarende nøytral gjær dersom du ikke har mulighet for lager-gjæring, og prøv å hold temperaturen konstant på 15 grader, gjerne øk sakte mot 20 når det nærmer seg slutten av gjæringen.
På et såpass lyst øl er renhold svært viktig, så anbefaler sterkt at StarSan benyttes på alt som kommer i kontakt med vørteren.

Best of luck!

Mexican cerveza Cream ale
--------------------------------------------------------------------------

General
--------------------------------------------------------------------------
Category: Light Hybrid Beer
Subcategory: Cream Ale
Recipe Type: Extract
Batch Size: 22 L
Volume Boiled: 26 L
Mash Efficiency: 72 %
Total Grain/Extract: 2.50 kg
Total Hops: 8.0 g

Ingredients
--------------------------------------------------------------------------
2.5 kg Muntons Dry Extra Light extract
8 g Magnum (Pellets, 14.50 %AA) boiled 60 minutes.
Yeast: Fermentis US-05 Safale US-05

Notes
--------------------------------------------------------------------------
Kok i 1 time med bitterhumle. Kjøl vørteren ned til 15 *C.
Rist gjæringskaret godt for å oksygenere før gjærtilsetning.
Gjæring på 15*C i uke 1, deretter 3-4 dager på 18-20*C.

Vital Statistics
--------------------------------------------------------------------------
Original Gravity: 1.042
Terminal Gravity: 1.007
Color: 3.32 SRM
Bitterness: 18.4 IBU
Alcohol (%volume): 4.4 %
 
Tomwest. Takk for at du skriver innlegg, så lærer jeg litt, dette er mitt syvende ølsett.
Jeg satte selv en Coopers Mexican cerveca på torsdag, altså fire dager siden. Denne er satt med 1 kg brew enhancer fra europris og 250 gram druesukker i tillegg. Brukte gjær som fulgte med settet.
Temperaturen var 24 grader da jeg hadde i gjæren, men så lot jeg temperaturen falle til 19-20 grader. Det popper i gjærlåsen så det er helt sikkert ikke klart enda. Regner med det tar 10-14 dager, men vi får se

Håper du sier litt om smaken på ølet etter hvert
 
Har satt tre av disse fra før og de stod 14 dager (det første) og de to andre i en uke. De ble begge gode, men jeg er nok enig med Erlendso at jeg tror dette bygget ikke blir så bra. Tror jeg setter noen nye sett som jeg har kjøpt inn til og lar første gjæringen ta mye lengre tid. Skal prøve Stout fra Coopers. Neste gang jeg lager en meksikansk variant så følger jeg oppskriften ovenfor. Takk for tilbakemeldinger :)
 
Jeg har satt 3 av disse settene. 2 med Brew Enhancer og 1 med kun spraymalt. Gjæren som følger med er brukt,og denne gjærer ganske raskt ut fra mine erfaringer.

Min erfaring er at det er et helt kurant ølsett. Ja, ølet jeg lager fra bunnen av er "bedre", men jeg vil overhodet ikke kalle ølsett for sats. Det må også sies at jeg brygget disse før jeg hadde temperaturstyrt fermentering, og 2 brygg ble satt om sommeren.

-Deluze
 
Jeg har satt 3 av disse settene. 2 med Brew Enhancer og 1 med kun spraymalt. Gjæren som følger med er brukt,og denne gjærer ganske raskt ut fra mine erfaringer.

Min erfaring er at det er et helt kurant ølsett. Ja, ølet jeg lager fra bunnen av er "bedre", men jeg vil overhodet ikke kalle ølsett for sats. Det må også sies at jeg brygget disse før jeg hadde temperaturstyrt fermentering, og 2 brygg ble satt om sommeren.

-Deluze

Hei;

Mine antakelser her omkring ølsett og hva man får ut av de er basert på følgende:
- mengden enkelt sukker
- kvalitet og antatt mengde levende gjærceller
- kvaliteten på maltekstrakten og hvordan den har blitt behandlet
- humleprofilen i ølsett (eller mangel på den)
- og ikke minst fremgangsmåten.

Med denne informasjonen tilgjengelig ville jeg aldri anbefalt noen å handle slike ølsett på Europris. Særlig ikke når det finnes bedre og billigere råvarer tilgjengelig på en av de mange bryggebutikkene vi nå har over store deler av landet. Her på forumet finnes det en overflod av informasjon vedr. optimal ekstraktbrygging.
Jeg mener slike ølsett er en lite gunstig inngangsport til denne hobbyen. Instruksene som følger med ølsett har lite med seriøs hjemmebrygging å gjøre.

Why not make the very best beer possible?
 
Hei;

Mine antakelser her omkring ølsett og hva man får ut av de er basert på følgende:
- mengden enkelt sukker
- kvalitet og antatt mengde levende gjærceller
- kvaliteten på maltekstrakten og hvordan den har blitt behandlet
- humleprofilen i ølsett (eller mangel på den)
- og ikke minst fremgangsmåten.

Med denne informasjonen tilgjengelig ville jeg aldri anbefalt noen å handle slike ølsett på Europris. Særlig ikke når det finnes bedre og billigere råvarer tilgjengelig på en av de mange bryggebutikkene vi nå har over store deler av landet. Her på forumet finnes det en overflod av informasjon vedr. optimal ekstraktbrygging.
Jeg mener slike ølsett er en lite gunstig inngangsport til denne hobbyen. Instruksene som følger med ølsett har lite med seriøs hjemmebrygging å gjøre.

Why not make the very best beer possible?

Kan ikke si meg helt enig i dette. Det er ingenting galt med ett ølset fra Coopers, det er en anerkjent produsent av ekstrakt, jf John Palmer.

Enig i mange av poengene dine, men det er ingenting i veien for å kjøpe ett Coopers sett fra europris, bytte ut gjæren og droppe honningen (i dette spesifikke eksempelet). Kanskje vedkommende ikke har en brygg-butikk i nærheten?

Videre så skal jo en mexican serveza helst være litt tørr, så noe sukker (som man har i brew enchancer) mener jeg er helt på sin plass:)
 
Hei;

Mine antakelser her omkring ølsett og hva man får ut av de er basert på følgende:
- mengden enkelt sukker
- kvalitet og antatt mengde levende gjærceller
- kvaliteten på maltekstrakten og hvordan den har blitt behandlet
- humleprofilen i ølsett (eller mangel på den)
- og ikke minst fremgangsmåten.

Med denne informasjonen tilgjengelig ville jeg aldri anbefalt noen å handle slike ølsett på Europris. Særlig ikke når det finnes bedre og billigere råvarer tilgjengelig på en av de mange bryggebutikkene vi nå har over store deler av landet. Her på forumet finnes det en overflod av informasjon vedr. optimal ekstraktbrygging.
Jeg mener slike ølsett er en lite gunstig inngangsport til denne hobbyen. Instruksene som følger med ølsett har lite med seriøs hjemmebrygging å gjøre.

Why not make the very best beer possible?

Dine antakelser her er jo også i aller høyeste grad preget av at du snakker om "seriøs hjemmebrygging" (som er av det mer nedlatende jeg har lest i dag) og tar for gitt at dette også gjelder TS.

I stedet for å svare TS på hva vedkommende lurte på velger du å legge ut om helt andre ting.

Hvorfor ikke lage best mulig øl spør du. Vel, hva om en ikke har tid, lyst, økonomi, eller interesse i å brygge fra bunnen av?

For min del var ølsett en flott inngangsbillett til ølbrygging. Jeg trengte lite utstyr, det var få ting å huske på/følge med på, og resultatet ble faktisk veldig godt. Selv med 1,8kg ferdighumlet ekstrakt, 750 gram sukker og "drittgjær".

Jeg håper at du kun forsøkte å gi TS noen tips, men jeg reagerte på måten du gjorde det på.

-Deluze
 
Hva om en ikke har tid, lyst, økonomi, eller interesse i å brygge fra bunnen av?

- Da er kanskje ikke dette riktig hobby for deg.

Jeg er virkelig lei meg hvis du blir fornærmet her. Men beklager, Ølsett og instruksene som følger med er ikke seriøs hjemmebrygging. Det er rett og slett en hermetisk kanne med for lite og (ofte) dårlig maltekstrakt, nesten alltid dårlig gjær, dårlige instrukser, og med et flott bilde av en fristende "Mexican cerveza" på. Hvis man gidder å lese litt finner man fort ut at man kan gjøre det bedre og enklere med spraymalt, spesialmalt, ordentlig gjær, og ordentlig humle.

Prøv å søk på "prisbelønnte oppskrifter", og se hvor mange som er basert på ølsett.

Ølsett eller ikke i fremtiden, dette blir min siste post i denne tråden. Lykke til
 
Dine antakelser her er jo også i aller høyeste grad preget av at du snakker om "seriøs hjemmebrygging" (som er av det mer nedlatende jeg har lest i dag) og tar for gitt at dette også gjelder TS.

I stedet for å svare TS på hva vedkommende lurte på velger du å legge ut om helt andre ting.

Hvorfor ikke lage best mulig øl spør du. Vel, hva om en ikke har tid, lyst, økonomi, eller interesse i å brygge fra bunnen av?

For min del var ølsett en flott inngangsbillett til ølbrygging. Jeg trengte lite utstyr, det var få ting å huske på/følge med på, og resultatet ble faktisk veldig godt. Selv med 1,8kg ferdighumlet ekstrakt, 750 gram sukker og "drittgjær".

Jeg håper at du kun forsøkte å gi TS noen tips, men jeg reagerte på måten du gjorde det på.

-Deluze

Stiller meg bak dette . Altfor ofte ser jeg noe jeg oppfatter som en nedlatende holdninger på forumet til bryggmetoder eller skulle det være valg av råvarer (for eksempel). Det er sikkert velment, men det hjelper som oftest ikke den som spør, spesielt hvis man henvender seg til nybegynnere.

Denne holdningen så jeg også senest i boken fra "hånd til munn", hvor brygging med ekstrakt snakkes ned, og man sier noe som: "Hvorfor ikke bruke det beste"? og fordelen med ekstrakt så og si overses/negligsjeres i seksjonen hvor man diskuterer ekstrakt eller korn.

En liten historie som illustrerer hvorfor det er så viktig med ett åpent sinn i vår fine hobby (min egen):

Selv gikk minimum 1,5 -2 år fra tanken på å brygge øl, til faktisk realisering. Det som holdt meg igjen: Det virket vanskelig og dyrt å starte opp. Jeg leste og leste om de forskjellige prosesser, rengjøring, gjæringstemperatur osv. Alt skulle være perfekt. Jo mer jeg leste jo lenger følte jeg meg fra å starte i gang med denne hobbyen. Derfor begynte jeg ikke heller med det første, det virket for komplisert.

Det var ikke før jeg så en youtube video med en som kaller seg for Craigtube, at drømmen om å brygge sitt eget øl ikke lenger bare var en tanke, men noe som manifisterte seg til handling.

Her fikk jeg det var så enkelt som å åpne en boks med sirup, dumpe den i ett desinfisert gjæringskar, hive oppi noe gjær, sette det til gjæring mellom 18 til 23 grader, og la det stå til. Mengden utstyr han brukte var også overraskende lite, Gud så lett dette så ut, og han reklamerte godt for resultatet; Jeg endte opp på bryggselv og kjøpte kun det aller mest nødvendige+ ett ferdig humlet kit som ble satt til gjæring samme dag på rundt 1 time.

Etter det har jeg prøvd alt. Men dette gav meg smaken på noe mer, dette gjorde inngangen overkommelig, selv sirupbryggingen, og det må være det viktigste: Få folk flest inn i vår flotte brygg-verden, ikke stigmatisere de som velger enklere løsninger, for sannheten er at Godt øl kan det bli UANSETT.

Folk finner ut av det selv, om de vil ta det videre. De som ikke ønsker å grave seg ned i materien slik noen av oss andre gjør må få lov til det. Mange har familier, andre hobbier, krevende jobber osv og kan ikke eller vil ikke legge ned så mye tid som det tar med en allgrain batch, og da er det faktisk helt greit å dumpe en tønne sirup i ett gjæringskar og si seg ferdig med det!
 
Jeg synes tonen på forumet når det gjelder dette spørsmålet er helt grei. Ekstrakt vs. all grain er vel en av de store skillelinjene i bryggemetodikk (tenk Windows vs. Mac, skal ikke antyde noe om hvilken som er analog til ekstraktbrygging), og da må man tåle at det kan komme noen vennskapelige stikk mot de som gjør det på den andre måten.
 
- Da er kanskje ikke dette riktig hobby for deg.

Jeg er virkelig lei meg hvis du blir fornærmet her. Men beklager, Ølsett og instruksene som følger med er ikke seriøs hjemmebrygging. Det er rett og slett en hermetisk kanne med for lite og (ofte) dårlig maltekstrakt, nesten alltid dårlig gjær, dårlige instrukser, og med et flott bilde av en fristende "Mexican cerveza" på. Hvis man gidder å lese litt finner man fort ut at man kan gjøre det bedre og enklere med spraymalt, spesialmalt, ordentlig gjær, og ordentlig humle.

Prøv å søk på "prisbelønnte oppskrifter", og se hvor mange som er basert på ølsett.

Ølsett eller ikke i fremtiden, dette blir min siste post i denne tråden. Lykke til

Tomwest; Jeg håper for all del du ikke hører på dette tullet her. Dette gjelder ALLE andre nybegynnere som har forvillet seg inn i denne tråden.

Man kan fint ha ølbrygging som hobby uansett hvilken metode og utgangspunkt man har, i motsetning til hva øl-snobbene måtte mene ;)

Har selv laget øl som overgår industri-øl med ALLE metoder (inkludert åpne en boks sirup), og alle bør kunne føle seg velkomne til å stille spørsmål og få relevante svar, uansett.
 
Jeg synes tonen på forumet når det gjelder dette spørsmålet er helt grei. Ekstrakt vs. all grain er vel en av de store skillelinjene i bryggemetodikk (tenk Windows vs. Mac, skal ikke antyde noe om hvilken som er analog til ekstraktbrygging), og da må man tåle at det kan komme noen vennskapelige stikk mot de som gjør det på den andre måten.

Klart man kan det. Nå snakker jeg kanskje bare for meg selv, men holdningen fra mange all-grain bryggerne er i overkant arrogant etter min mening, og minner om en snobbeklubb som man dessverre finner i alle hobby-miljøer, av de jeg har vært/er i.

En mer nyansert fremstilling til de som vurderer å ta dette til seg som hobby hadde vært mye mer formålstjenelig.
 
Aller siste post i denne tråden: Dette er absolutt ikke Ekstrakt vs. All-grain. Man kan lage fantastiske øl fra ekstrakt på linje meg all-grain. Dette er ølsett med elendige instrukser og kvalitet vs. mer fornuftige og vitenskapelig baserte bryggemetoder.

Absolutt ikke meningen å fremstå som arrogant her, snarere tvert imot. Ønsker heller å gi en vennskapelig "heads up" og dele erfaringer ift. de som nettopp har vært på europris og kjøpt seg et ølsett.

Nøgne Røv: Teiteste jeg noensinne har lest. Som i alle andre fag er det en "right way" og en "wrong way", også innen brygging. Hvis noen som har vært i gamet i noen år gir råd kan du enten ta det til deg eller fortsette med europris-bryggingen. Men ikke kom og gi pepper til folk som ønsker å bidra med velment veiledning til nybegynnere på et brygge-forum.
 
Enig med @Erlendso her. Når man først skal ta seg bryet med å lage et eget øl, så gå nå heller for noe annet enn disse billigste settene fra Europris. Det er ikke så mye mer tidkrevende å brygge med råvarer DME/LME fra kjente og velutprøvde leverandører som f.eks. Muntons. Ikke tar det spesielt mye mer tid heller.Og 30-40 kroner ekstra i en god ølgjær gjør også resultatet mye bedre.
 
Europris har ølsett fra Muntons. Er råvarene de bruker i settene dårligere enn råvarene de bruker i LME/DME?
 
Det er jeg ikke sikker på. De settene er på 3 kilo, gir et nokså ok øl om man bruker litt ekstra humle, og kaster den medfølgende gjæren. Jeg har smakt øl laget av den Continental Pilsner, den er grei nok, så lenge man ikke bruker den medfølgende gjæren.

Noe helt annet er det å lage øl med 50/50 ølsett/sukker....
 
Erlendso, beklager, det var ikke meningen å "ta deg" slik jeg ser det fremstår, men jeg reagerte på måten du fremstilte budskapet ditt på.
 
Europris har ølsett fra Muntons. Er råvarene de bruker i settene dårligere enn råvarene de bruker i LME/DME?

I utgangspunktet ikke, men du må se litt på holdbarhetsdatoen på disse settene, det er ikke sikkert omløpshastigheten til Europris er like god som en dedikert bryggebutikk for å si det sånn
 
Enig med @Erlendso her. Når man først skal ta seg bryet med å lage et eget øl, så gå nå heller for noe annet enn disse billigste settene fra Europris. Det er ikke så mye mer tidkrevende å brygge med råvarer DME/LME fra kjente og velutprøvde leverandører som f.eks. Muntons. Ikke tar det spesielt mye mer tid heller.Og 30-40 kroner ekstra i en god ølgjær gjør også resultatet mye bedre.

Hvis du skal begynne med koking så legger du til prosesser, utstyr og krav om koke-kunnskap du ikke nødvendigvis har eller ønsker akkurat da.

Ett bedre alternativ for meg i første omgang ville vært å kjøpe ett ferdig humlet kit fra for eks bryggselv, eventuelt erstattet brew-enchancher fullt og helt med 1 kg spraymalt og en bedre gjær som du sier:)
 
Tilbake
Topp