Dine antakelser her er jo også i aller høyeste grad preget av at du snakker om "seriøs hjemmebrygging" (som er av det mer nedlatende jeg har lest i dag) og tar for gitt at dette også gjelder TS.
I stedet for å svare TS på hva vedkommende lurte på velger du å legge ut om helt andre ting.
Hvorfor ikke lage best mulig øl spør du. Vel, hva om en ikke har tid, lyst, økonomi, eller interesse i å brygge fra bunnen av?
For min del var ølsett en flott inngangsbillett til ølbrygging. Jeg trengte lite utstyr, det var få ting å huske på/følge med på, og resultatet ble faktisk veldig godt. Selv med 1,8kg ferdighumlet ekstrakt, 750 gram sukker og "drittgjær".
Jeg håper at du kun forsøkte å gi TS noen tips, men jeg reagerte på måten du gjorde det på.
-Deluze
Stiller meg bak dette . Altfor ofte ser jeg noe jeg oppfatter som en nedlatende holdninger på forumet til bryggmetoder eller skulle det være valg av råvarer (for eksempel). Det er sikkert velment, men det hjelper som oftest ikke den som spør, spesielt hvis man henvender seg til nybegynnere.
Denne holdningen så jeg også senest i boken fra "hånd til munn", hvor brygging med ekstrakt snakkes ned, og man sier noe som: "Hvorfor ikke bruke det beste"? og fordelen med ekstrakt så og si overses/negligsjeres i seksjonen hvor man diskuterer ekstrakt eller korn.
En liten historie som illustrerer hvorfor det er så viktig med ett åpent sinn i vår fine hobby (min egen):
Selv gikk minimum 1,5 -2 år fra tanken på å brygge øl, til faktisk realisering. Det som holdt meg igjen: Det virket vanskelig og dyrt å starte opp. Jeg leste og leste om de forskjellige prosesser, rengjøring, gjæringstemperatur osv. Alt skulle være perfekt. Jo mer jeg leste jo lenger følte jeg meg fra å starte i gang med denne hobbyen. Derfor begynte jeg ikke heller med det første, det virket for komplisert.
Det var ikke før jeg så en youtube video med en som kaller seg for Craigtube, at drømmen om å brygge sitt eget øl ikke lenger bare var en tanke, men noe som manifisterte seg til handling.
Her fikk jeg det var så enkelt som å åpne en boks med sirup, dumpe den i ett desinfisert gjæringskar, hive oppi noe gjær, sette det til gjæring mellom 18 til 23 grader, og la det stå til. Mengden utstyr han brukte var også overraskende lite, Gud så lett dette så ut, og han reklamerte godt for resultatet; Jeg endte opp på bryggselv og kjøpte kun det aller mest nødvendige+ ett ferdig humlet kit som ble satt til gjæring samme dag på rundt 1 time.
Etter det har jeg prøvd alt. Men dette gav meg smaken på noe mer, dette gjorde inngangen overkommelig, selv sirupbryggingen, og det må være det viktigste: Få folk flest inn i vår flotte brygg-verden, ikke stigmatisere de som velger enklere løsninger, for sannheten er at Godt øl kan det bli UANSETT.
Folk finner ut av det selv, om de vil ta det videre. De som ikke ønsker å grave seg ned i materien slik noen av oss andre gjør må få lov til det. Mange har familier, andre hobbier, krevende jobber osv og kan ikke eller vil ikke legge ned så mye tid som det tar med en allgrain batch, og da er det faktisk helt greit å dumpe en tønne sirup i ett gjæringskar og si seg ferdig med det!