Coopers Mexican Cerveza

Har akkurat sittet og lest igjennom denne tråden. Her er det to som postet om erfaring fra et ekstrakt sett. Og 1 har brygget det 3 ganger med gode resultater.

Og så kommer det svar om at det ikke er øl men sats. Det minner meg om en tidligere diskusjon om at alt annet øl et IPA var dårlig øl. Og alt annet folk drakk var ikke øl...

Selv om noen synest sitt eget øl er godt og en har hatt dårlig erfaring med ølsett. Så betyr det ikke at alle som laget øl sett/ekstrakt øl lager dårlig øl.. Disse ølsettene er solgt x antall av i hele verden og hvis det kun har vært dårlige sett så hadde en ikke solgt noen sett.

Har smakt mye rart av "øl" gjennom livet.


Startet selv med 1,5 liters flaske med vann og gjær som jeg satt i hybel klesskapet når jeg gikk på videregående. Etter 7 dager satt jeg flasken i kjøleskapet og dagen etter så tømte jeg over alt i en annen tom flaske uten bunnfallet. Så var det avsted til en godte butikk å kjøpe bruspulver med diverse smaker som en tilsatte brygget så det fikk kullsyre og smak. Så var det fest, som jeg husket fra den tiden ble vi både fulle og det var ok smak for blakke studenter.. Dette ble mer som en cider "hooch" men interessen var da vekt. Og det ble da satt mange ølsett som var både billige og enkle å forholde seg til. Og etterhvert så ble det mer avansert med alt fra tempkontroll til å bytte ut diverse som gjær, humling m.m

Kan nok være den første til å innrømme at alt ikke var like bra, men artig og lærerikt var det. Har i ettertid smakt mange gode brygg både fra ferdig sett og ekstrakt sammensetninger.. Alt etter hva en har som forventninger. Kanskje det er bare meg som har dårlig smak, men ikke alt som blir dårlig pga det er basert på ekstrakt. Har med tiden gått over til kun allgrain. Men om noen sier de lager ekstrakt brygg så smaker jeg gjerne.

uansett så lykke til med hobbyen og hadde vært artig å hørt hvordan resultatet ble fra bokssettet.. :)

Easybrew
 
- Da er kanskje ikke dette riktig hobby for deg.

Jeg er virkelig lei meg hvis du blir fornærmet her. Men beklager, Ølsett og instruksene som følger med er ikke seriøs hjemmebrygging. Det er rett og slett en hermetisk kanne med for lite og (ofte) dårlig maltekstrakt, nesten alltid dårlig gjær, dårlige instrukser, og med et flott bilde av en fristende "Mexican cerveza" på. Hvis man gidder å lese litt finner man fort ut at man kan gjøre det bedre og enklere med spraymalt, spesialmalt, ordentlig gjær, og ordentlig humle.

Prøv å søk på "prisbelønnte oppskrifter", og se hvor mange som er basert på ølsett.

Ølsett eller ikke i fremtiden, dette blir min siste post i denne tråden. Lykke til

Meg klarer du ikke å fornærme, så det trenger du ikke å være redd for. Å frustrere meg er dog en helt annen ting.

Problemet mitt her er at du har en idé jeg ikke forstår om at "seriøs brygging" er det eneste som gjelder. TS spør ikke om hva som er "seriøs hjemmebrygging", og da er det heller ingen grunn til at du skal komme med et ovenfra-og-ned-perspektiv.

Videre kommer du med en rekke påstander; (ofte) dårlig maltekstrakt, nesten alltid dårlig gjær og dårlige instrukser. Hvor er kildene dine? Har du bakgrunn som organisk kjemiker eller mikrobiolog og har sammenlignet ingrediensene fra et større utvalg produsenter? Eller har du kanskje en link til noen som har det?

Dårlige instrukser sier du. Ja vel, og i hvor mange år har folk fra ulike land og ulike bakgrunner laget slike sett med gode resultater? Gode må naturligvis her sees i sammenheng med hva det er snakk om, nemmelig ølsett.

Den siste påstanden din grenser til det vanvittige. Hvordan i alle dager kan det være enklere å anskaffe seg kunnskap om ingredienser (maltekstrakt, malt, humle og gjær), finne en nevnte ingredienser og finne en oppskrift enn å kjøpe en boks på Europris? Det er rett og slett ikke mulig.

Så kommer et tullete utsagn om ølsett og prisbelønnete oppskrifter. Hjelpes! Vi snakker ikke her om å vinne en konkurranse. Denne tråden handler faktisk om et menneske som lurer på om h*n bør være usikker på ølet sitt siden det tok kort tid å gjær ut. Ikke dra diskusjonen ut av alle proporsjoner!

Til slutt vil jeg beklage til TS for at jeg har dratt denne tråden vekk fra tema, men jeg blir raskt oppildnet når jeg ser elitisme på fora slik som dette.

-Deluze
 
Hei, har brygget Coopers Mexican Cerveza, med 1 kg Coopers Brew Enhancer 2, 500 gram honning og gjæret som fulgte med. OG1044 etter fire dager er brygget på 1006 og går da utifra at det er ferdig brygget. Syntes egentlig dette gikk veldig fort da forrige brygget tok 7 dager. Det var varmere i rommet der brygge spannene sto og regner med at dette er årsaken. Gjør dette noe med smaken at det gjærer så raskt ? Regner med at det bare er å sette igang med flasking.

Hei Tomwest.
Brygger selv kun elstraktbrygg grunnet plassmangel. Har kun en kjøkkenbenk til rådighet. Har brygget mange forsjellige øl, de aller fleste har vært ganske så vellykket. Kjøper råvarene hos Bryggeland i den grad dette har noen betydning.
Min oppskrift på Mexican Cerveza er som følger:
1 Boks Coopers Mexican Cerveza.
1 Boks Coopers Light Malt Extract
Og medfølgende gjær.
Enklere blir det ikke og jeg synes dette ble et godt øl. Friskt og lett til varme sommerkvelder.
Lykke til. :)
 
Sist redigert:
Hei Tomwest.
Brygger selv kun elstraktbrygg grunnet plassmangel. Har kun en kjøkkenbenk til rådighet. Har brygget mange forsjellige øl, de aller fleste har vært ganske så vellykket. Kjøper råvarene hos Bryggeland i den grad dette har noen betydning.
Min oppskrift på Mexican Cerveza er som følger:
1 Boks Coopers Mexican Cerveza.
1 Boks Coopers Light Malt Extract
Og medfølende gjær.
Enklere blir det ikke og jeg synes dette ble et godt øl. Friskt og lett til varme sommerkvelder.
Lykke til. :)

+1
+10!
 
Meg klarer du ikke å fornærme, så det trenger du ikke å være redd for. Å frustrere meg er dog en helt annen ting.

Problemet mitt her er at du har en idé jeg ikke forstår om at "seriøs brygging" er det eneste som gjelder. TS spør ikke om hva som er "seriøs hjemmebrygging", og da er det heller ingen grunn til at du skal komme med et ovenfra-og-ned-perspektiv.

Videre kommer du med en rekke påstander; (ofte) dårlig maltekstrakt, nesten alltid dårlig gjær og dårlige instrukser. Hvor er kildene dine? Har du bakgrunn som organisk kjemiker eller mikrobiolog og har sammenlignet ingrediensene fra et større utvalg produsenter? Eller har du kanskje en link til noen som har det?

Dårlige instrukser sier du. Ja vel, og i hvor mange år har folk fra ulike land og ulike bakgrunner laget slike sett med gode resultater? Gode må naturligvis her sees i sammenheng med hva det er snakk om, nemmelig ølsett.

Den siste påstanden din grenser til det vanvittige. Hvordan i alle dager kan det være enklere å anskaffe seg kunnskap om ingredienser (maltekstrakt, malt, humle og gjær), finne en nevnte ingredienser og finne en oppskrift enn å kjøpe en boks på Europris? Det er rett og slett ikke mulig.

Så kommer et tullete utsagn om ølsett og prisbelønnete oppskrifter. Hjelpes! Vi snakker ikke her om å vinne en konkurranse. Denne tråden handler faktisk om et menneske som lurer på om h*n bør være usikker på ølet sitt siden det tok kort tid å gjær ut. Ikke dra diskusjonen ut av alle proporsjoner!

Til slutt vil jeg beklage til TS for at jeg har dratt denne tråden vekk fra tema, men jeg blir raskt oppildnet når jeg ser elitisme på fora slik som dette.

-Deluze

Tar tilbake greiene om siste post, for dette må rett og slett adresseres:

"Problemet mitt her er at du har en idé jeg ikke forstår om at "seriøs brygging" er det eneste som gjelder. TS spør ikke om hva som er "seriøs hjemmebrygging", og da er det heller ingen grunn til at du skal komme med et ovenfra-og-ned-perspektiv."
Dette er ikke en "ovenfra og ned" greie, men rett og slett råd. For å få et best mulig øl i forhold til tidsinvesteringen. Dette kan man ikke synse om; det finnes plenty dokumentasjon på råvarer og metode. Hvorfor ikke lære seg "best practice" først som sist?

Dårlige instrukser sier du. Ja vel, og i hvor mange år har folk fra ulike land og ulike bakgrunner laget slike sett med gode resultater? Gode må naturligvis her sees i sammenheng med hva det er snakk om, nemmelig ølsett.
Har aldri hørt en eneste rapport om et fantastisk øl, basert på ølsett, hvor bryggeren har fulgt instruksene eller pimpet med brew enhancer. Følger man instruksjonene til ølsett smaker det dassvann, uansett!! Er du i tvil, test dette med en av dommerne i Norbrygg! Jeg er sikker på at de vil være behjelpelig her! (Meg selv inkludert)

Den siste påstanden din grenser til det vanvittige. Hvordan i alle dager kan det være enklere å anskaffe seg kunnskap om ingredienser (maltekstrakt, malt, humle og gjær), finne en nevnte ingredienser og finne en oppskrift enn å kjøpe en boks på Europris? Det er rett og slett ikke mulig.) Poenget er at boksen fra Europris er RÆVVA. Den er overpriset og dårlig Det finnes mange bedre veier til Rom. Å brygge øl er ikke like enkelt som å blande husholdningssaft. Vannvittig. Ølsett med medfølgende instruksjoner har ingenting med brygger-faget å gjøre. Det er hovedbudskapet her.

Så kommer et tullete utsagn om ølsett og prisbelønnete oppskrifter. Hjelpes! Vi snakker ikke her om å vinne en konkurranse. Denne tråden handler faktisk om et menneske som lurer på om h*n bør være usikker på ølet sitt siden det tok kort tid å gjær ut. Ikke dra diskusjonen ut av alle proporsjoner! Han/Hun bør definitivt være usikker på ølet sitt dersom han/hun brygger med ølsett med medfølgende gjær og følger instruksjonene. Erfaring og analyse av ingrediensene gir svaret. Ferdig snakka.
 
Tar tilbake greiene om siste post, for dette må rett og slett adresseres:

"Problemet mitt her er at du har en idé jeg ikke forstår om at "seriøs brygging" er det eneste som gjelder. TS spør ikke om hva som er "seriøs hjemmebrygging", og da er det heller ingen grunn til at du skal komme med et ovenfra-og-ned-perspektiv."
Dette er ikke en "ovenfra og ned" greie, men rett og slett råd. For å få et best mulig øl i forhold til tidsinvesteringen. Dette kan man ikke synse om; det finnes plenty dokumentasjon på råvarer og metode. Hvorfor ikke lære seg "best practice" først som sist?

Dårlige instrukser sier du. Ja vel, og i hvor mange år har folk fra ulike land og ulike bakgrunner laget slike sett med gode resultater? Gode må naturligvis her sees i sammenheng med hva det er snakk om, nemmelig ølsett.
Har aldri hørt en eneste rapport om et fantastisk øl, basert på ølsett, hvor bryggeren har fulgt instruksene eller pimpet med brew enhancer. Følger man instruksjonene til ølsett smaker det dassvann, uansett!! Er du i tvil, test dette med en av dommerne i Norbrygg! Jeg er sikker på at de vil være behjelpelig her! (Meg selv inkludert)

Den siste påstanden din grenser til det vanvittige. Hvordan i alle dager kan det være enklere å anskaffe seg kunnskap om ingredienser (maltekstrakt, malt, humle og gjær), finne en nevnte ingredienser og finne en oppskrift enn å kjøpe en boks på Europris? Det er rett og slett ikke mulig.) Poenget er at boksen fra Europris er RÆVVA. Den er overpriset og dårlig Det finnes mange bedre veier til Rom. Å brygge øl er ikke like enkelt som å blande husholdningssaft. Vannvittig. Ølsett med medfølgende instruksjoner har ingenting med brygger-faget å gjøre. Det er hovedbudskapet her.

Så kommer et tullete utsagn om ølsett og prisbelønnete oppskrifter. Hjelpes! Vi snakker ikke her om å vinne en konkurranse. Denne tråden handler faktisk om et menneske som lurer på om h*n bør være usikker på ølet sitt siden det tok kort tid å gjær ut. Ikke dra diskusjonen ut av alle proporsjoner! Han/Hun bør definitivt være usikker på ølet sitt dersom han/hun brygger med ølsett med medfølgende gjær og følger instruksjonene. Erfaring og analyse av ingrediensene gir svaret. Ferdig snakka.


Ferdig og Ferdig Fru blom.. ;)

Vi får nå se på det.

"Dette er ikke en "ovenfra og ned" greie, men rett og slett råd" Si meg, svarte du på det trådstarter spurte om?

La meg sitere:

"Hei, har brygget Coopers Mexican Cerveza, med 1 kg Coopers Brew Enhancer 2, 500 gram honning og gjæret som fulgte med. OG1044 etter fire dager er brygget på 1006 og går da utifra at det er ferdig brygget. Syntes egentlig dette gikk veldig fort da forrige brygget tok 7 dager. Det var varmere i rommet der brygge spannene sto og regner med at dette er årsaken. Gjør dette noe med smaken at det gjærer så raskt ? Regner med at det bare er å sette igang med flasking."

Du svarte ikke på dette i det hele tatt. Han lurer på hva som skjer pga kjapp gjæring og om han kan flaske brygget (ingen av oss har svart på det og burde skamme oss). Du gikk rett inn i instruksjonsmodus og skulle fortelle hvordan TS bør gjøre det: ovenfra og ned.

Jeg tror trådstarter driter i hva dommerne på norbrygg mener (og det sier jeg med all mulig respekt, for jeg er av en annen oppfatning) fordi han er ikke DER som du er. Han holder på med kits og bør få råd til hvordan han skal gjøre dette best mulig, eventuelt kan man spørre: "Hvis du har lyst på bedre saker, så oser dette forumet av informasjon og jeg kan sette deg på riktig spor"

Et forum har som hensikt i å hjelpe, ikke belære (om så er velmenende).
 
Jeg ser at flere her skriver noe som: "hvis du først skal brygge, hvorfor ikke gjøre det litt bedre?"
Dette er en tanke jeg selv deler når det gjelder for eksempel kjøp av elektronikk. Hvis du får et merkbart bedre produkt ved å betale 10% mer, ser jeg ingen grunn til å droppe det med mindre budsjettet tilsier det. Men her er det faktisk snakk om et produkt som skal konsumeres. Det er lettere med ølsett, og for noen vil terskelen være lavere med å prøve ut et slikt som det var for DenNøgneRøv. Jeg lagde vin i nesten et år før jeg turte å prøve
Tar tilbake greiene om siste post, for dette må rett og slett adresseres:

"Problemet mitt her er at du har en idé jeg ikke forstår om at "seriøs brygging" er det eneste som gjelder. TS spør ikke om hva som er "seriøs hjemmebrygging", og da er det heller ingen grunn til at du skal komme med et ovenfra-og-ned-perspektiv."
Dette er ikke en "ovenfra og ned" greie, men rett og slett råd. For å få et best mulig øl i forhold til tidsinvesteringen. Dette kan man ikke synse om; det finnes plenty dokumentasjon på råvarer og metode. Hvorfor ikke lære seg "best practice" først som sist?

Dårlige instrukser sier du. Ja vel, og i hvor mange år har folk fra ulike land og ulike bakgrunner laget slike sett med gode resultater? Gode må naturligvis her sees i sammenheng med hva det er snakk om, nemmelig ølsett.
Har aldri hørt en eneste rapport om et fantastisk øl, basert på ølsett, hvor bryggeren har fulgt instruksene eller pimpet med brew enhancer. Følger man instruksjonene til ølsett smaker det dassvann, uansett!! Er du i tvil, test dette med en av dommerne i Norbrygg! Jeg er sikker på at de vil være behjelpelig her! (Meg selv inkludert)

Den siste påstanden din grenser til det vanvittige. Hvordan i alle dager kan det være enklere å anskaffe seg kunnskap om ingredienser (maltekstrakt, malt, humle og gjær), finne en nevnte ingredienser og finne en oppskrift enn å kjøpe en boks på Europris? Det er rett og slett ikke mulig.) Poenget er at boksen fra Europris er RÆVVA. Den er overpriset og dårlig Det finnes mange bedre veier til Rom. Å brygge øl er ikke like enkelt som å blande husholdningssaft. Vannvittig. Ølsett med medfølgende instruksjoner har ingenting med brygger-faget å gjøre. Det er hovedbudskapet her.

Så kommer et tullete utsagn om ølsett og prisbelønnete oppskrifter. Hjelpes! Vi snakker ikke her om å vinne en konkurranse. Denne tråden handler faktisk om et menneske som lurer på om h*n bør være usikker på ølet sitt siden det tok kort tid å gjær ut. Ikke dra diskusjonen ut av alle proporsjoner! Han/Hun bør definitivt være usikker på ølet sitt dersom han/hun brygger med ølsett med medfølgende gjær og følger instruksjonene. Erfaring og analyse av ingrediensene gir svaret. Ferdig snakka.


Og her kommer mitt siste svar til deg. Det er fullstendig åpenbart at vi to har vidt forskjellige syn på brygging.
Du klarer i den ene setningen å si at du ikke er "ovenfra og ned", og senere omtaler du ølsett som dassvann... Her er jeg på tynn is for jeg har aldri drukket dassvann, men jeg har drukket mange ølsett som er laget etter instruksjonene både med og uten Brew Enhancer. For meg(!) ble dette godt. Lager jeg bedre når jeg brygger all-grain? Ja, det synes jeg. Er det derfor ingen grunn til å lage noe på ølsett? Nei, når jeg kun har lyst på noe enkelt til glasset tyr jeg ofte til det.

Hovedbudskapet er altså at slik TS brygger ikke har noe med brygger-faget å gjøre. Jeg visste ikke engang at forumet til Norbrygg var en institusjon med formell utdannelse. Så feil kan jeg ta.

"Det finnes mange bedre veier til Rom." Dette er noe av det mer humoristiske jeg har lest i dag. Takk skal du ha! Du klarer her å gjøre det utrolige med å omskrive et velkjent uttrykk som motsier din holdning til noe fullstendig subjektivt. Det er rett og slett vakkert.

Det er uten tvil mange veier til Rom. Hvilke som er bedre eller dårligere for nesten være opp til de som skal gå dem. Selv bryr jeg meg ikke om noen går andre veier enn meg selv. Et "lykke til på ferden" får dem uansett. Så, lykke til!

-Deluze

Edit: @DenNøgneRøv
Ja visst pokker har vi fullstendig glemt å svare TS. Der kom pinligheten hos meg i hvert fall. Beklager TS.
 
Hei, har brygget Coopers Mexican Cerveza, med 1 kg Coopers Brew Enhancer 2, 500 gram honning og gjæret som fulgte med. OG1044 etter fire dager er brygget på 1006 og går da utifra at det er ferdig brygget. Syntes egentlig dette gikk veldig fort da forrige brygget tok 7 dager. Det var varmere i rommet der brygge spannene sto og regner med at dette er årsaken. Gjør dette noe med smaken at det gjærer så raskt ? Regner med at det bare er å sette igang med flasking.

Beklager Tomwest, fordi dette svaret kommer for sent, og for mitt bidrag i at denne tråden har sporet helt av.

Antageligvis har du kommet helt ned til 1,006 fordi du har brukt endel enkle sukkerarter, dette trenger ikke bety katastrofe, men du vil få ett tørt øl som jeg vil tippe er best servert iskaldt på en varm dag.

Når det gjelder temperatur og gjæring, så er det helt riktig at varmere temperaturer sørger for at gjæringen går fortere, men du vil også oppleve en økt esterproduksjon. Dette kan være ønskelig i noen øl-typer (wit-bier/ saison for eksempel) men sannsynligvis ikke i mexican cerveza, da vil det være bedre med lavere temperaturer (under 20 grader).

Det viktigste dog ift temperatur etter min erfaring er at du holder deg mellom 17-21 grader (rom temp) og at temperaturan ikke faller underveis, den kan heller stige.

Og når det gjelder flasking, så er det viktigste at FG har holdt seg stabil i ca 3 dager før du kan være helt sikker på endt gjæring. I tilfeller med infeksjon (som kan skje) så er dette særs viktig å følge med på.

Bare send en PM hvis du ønsker så skal jeg gjøre det jeg kan for å sende deg på riktig spor, uansett hvordan du ønsker å brygge.
 
- Å brygge øl er ikke like enkelt som å blande husholdningssaft. Vannvittig. Ølsett med medfølgende instruksjoner har ingenting med brygger-faget å gjøre. Det er hovedbudskapet her -

Å lage saft er heller ikke så enkelt som bare å blande husholdningssaft?
Saft skal vel kokes fra gode ingredienser akkurat som øl skal brygges?

Men hvis du mener at husholdningssaft er en fullgod saft, hvorfor er da ikke øl laget på ekstrakt fullgod øl?
 
Hei, har brygget Coopers Mexican Cerveza, med 1 kg Coopers Brew Enhancer 2, 500 gram honning og gjæret som fulgte med. OG1044 etter fire dager er brygget på 1006 og går da utifra at det er ferdig brygget. Syntes egentlig dette gikk veldig fort da forrige brygget tok 7 dager. Det var varmere i rommet der brygge spannene sto og regner med at dette er årsaken. Gjør dette noe med smaken at det gjærer så raskt ? Regner med at det bare er å sette igang med flasking.

Hei TS.

For å svare deg på det du lurer på. Grunnen til at det tok kortere tid denne gangen kan ha med mange ulike faktorer å gjøre, og det er ingen grunn til å gå inn på de nå. Jeg vil anbefale deg å vente noen dager (2-3) for så å måle en gang til. Hvis du fortsatt får 1.006 er det bare å flaske. Jeg ser ikke bort i fra at det allerede er gjæret ut, men det er en grei vane å legge til seg å dobbeltsjekke FG med noen dager i mellom.

-Deluze

@DNR er raskere enn meg ser jeg ^^
 
Jeg prøver å lære meg å spille Metallica-låter, men det høres ikke helt ut som Metallica. Noen som har noen råd?
mVdFtLNTDQjwP0nQrmu93Pg.jpg


(OK, ikke akkurat det samme som ølsett vs. mer kunnskapsbasert brygging, men "you get the picture". )

Norbrygg har blandt annet som mål å fremme norsk hjemmebrygging. Jeg mener det å få folk over på ekstraktbrygging med bedre metoder fremfor å kjøre ølsett er med på å fremme Norbryggs sak. Beklager igjen hvis jeg har fremstått som litt direkte og kommet litt kjapt med alternativ fremfor å svare på spørsmål.
 
Jeg prøver å lære meg å spille Metallica-låter, men det høres ikke helt ut som Metallica. Noen som har noen råd?
mVdFtLNTDQjwP0nQrmu93Pg.jpg


(OK, ikke akkurat det samme som ølsett vs. mer kunnskapsbasert brygging, men "you get the picture". )

Norbrygg har blandt annet som mål å fremme norsk hjemmebrygging. Jeg mener det å få folk over på ekstraktbrygging med bedre metoder fremfor å kjøre ølsett er med på å fremme Norbryggs sak. Beklager igjen hvis jeg har fremstått som litt direkte og kommet litt kjapt med alternativ fremfor å svare på spørsmål.

Jeg har nå bestemt meg for å gå på europris; kjøpe ett set til en øltype jeg liker, bytte ut gjæren, pimpe opp med tørr malt ekstrakt, tørrhumle (hvis det passer til stilen) , sette det i fryseboksen min med temp kontroll og få det vurdert av noen fra norbrygg. (må melde meg inn først)

Samtidig skal jeg lage ett tilsvarende øl "ze hard way" og se hvordan det slår ut. ;)
 
Stiller du opp Erlendso med en ærlig vurdering av en eventuelt blindtest som blir postet her i denne tråden? ;) Du har jo gått hardt ut og sagt Europris kit er ræva og jeg har veldig lyst til å få deg til å spise de ordene ;)
 
Stiller du opp Erlendso med en ærlig vurdering av en eventuelt blindtest som blir postet her i denne tråden? ;) Du har jo gått hardt ut og sagt Europris kit er ræva og jeg har veldig lyst til å få deg til å spise de ordene ;)

Stiller gledelig opp og tar gjerne kontakt med flere øldommere. (Vi burde egentlig kjørt en offisiell "ølsett-konkurranse" i Norbrygg)

Men var det ikke ølsett med tilhørende gjær og instrukser vi diskuterte? Det du beskriver i posten ovenfor er vel i praksis ekstraktbrygging?
 
Tilbake
Topp