coopers traditional lager hjelp!

Heisann! Er relativt fersk på bryggefronten og har brygget et par omganger nå, denne gangen ble det som titelen sier, coopers trad.lager malt ekstrakt, brukte da gjæret som var med og lys spraymalt istedet for sukker, gjæringen var utrolig voldsom i forhold til med dextrose syntes jeg, ble mye roligere etter 3-4 dager. Jeg glemte å måle OG, Så aner ikke alk innhold, brukte 1kg lys spraymalt, og brygget har stått i gjærbøtta i 10 dager.

Spørsmålet er egentlig om det er greit å tappe og forvente at det drikkbart? :) er ikke tegn til liv i gjærlåsen nå, men ølet lukter godt og ser greit ut.
 
Jeg pleide å vente ca 2 uker før tapping på flaske selv om det er ferdig gjæret før.. Blir veldig klar og fin da 8) Er nok drikkebart etter 2-4 uker:) spraymalt smaker mye bedre i ølsett enn dextrose:) Kos deg!
 
Konge! Var utrolig bekymra for om det var rett med bare spraymalt foruten noe sukker.
Noen som har en peilepinne på ca forventet mengde alkohol med 1kg spraymalt? Vanlig lys type :)

Anslag og estimat taes imot  :yes:
 
Èn boks på 1,7kg og 1kg spraymalt på 23L blir OG 1.038, altså ikke allverden. Gjærer den til 1.010 har du en ABV på 3,7%, men det kan jo godt bli brukbart :)
 
Huffhuff  ;D lukter i det minste godt :) hvor mye skulle en brukt for
At det skal begynne å minne om en vanlig ølstyrke da? Dobbelt virker det som om ikke 1, 5kg?  :yes:
 
Så med 1, 5kg rent teoretisk blir det ca vanlig øl så
fremt gjæra og alt gjør jobben sin?  ;D hehe

2kg så er det en litt kraftigere en  :jaha: hva er formelen bak utregninga di
På mengde spraymalt = mengde alkohol pr ltr vann brukt? Gjerne enkelt forklart
:-D har væet gjennom akademiker matte, men brent barn skyr ilden  :fyflate:
 
Palmer oppgir følgende tall:

LME: 1 lb oppløst i 1 G vann gir SG: 1,034-1,038
DME: 1 lb oppløst i 1 G vann gir SG: 1,040-1,043

Omregnet til SI-enheter (faktor: 8,3454), med forbehold om regnefeil:

LME: 1 kg. oppløst i 1 L vann gir SG: 1,284 - 1,317
DME: 1 kg. oppløst i 1 L vann gir SG: 1,334 - 1,359

I ditt tilfelle er volumet 23 L.
1,7 kg. LME gir da SG: 1,021 - 1,023
1 kg. DME gir SG: 1,015 - 1,016

Til sammen gir dette deg en OG på 1,036 - 1,039.


Alkoholprosent:

Dersom du har utgjæring på 75% blir FG 1,009 - 1,010.

1000*(OG-1)-1000*(FG-1)= mellom 27 og 29 "sukkerpoeng" er gjæret bort, altså omdannet til CO2 og alkohol. Deler du dette tallet på 7,6 finner du omtrentlig alkoholprosent. Altså ender du med ca. 3,7% alkohol.
 
Nå får forum-veteranene korrigere meg hvis jeg tar feil her, men dette ølet kan vel gjøres mer alkoholsterkt ved å tilsette maltekstrakt-lake (kanskje 0,5 kg DME + 1l vann) under gjæringa?
 
Flask øllet med sukkerlake for karbonering du :)
Vedder en god fatøl på at det går bra, og at øllet blir godt.
Stormgjæringen er som regel over etter 2-8 dager.
Grei oppskrift, og gir nok litt fyldig øl, høres greit ut.
 
Tilbake
Topp