Noen som vet hva forskjellen på dette? Har de to alternativene i BeerSmith, men har ikke klart å finne et hva som er forskjellen. En av de regner jeg med er normal farin. Men hvilken? ???
Noen som vet hva forskjellen på dette? Har de to alternativene i Beersmith, men har ikke klart å finne et hva som er forskjellen. En av de regner jeg med er normal farin. Men hvilken? ???
Table sugar er farin. Forøvrig har jeg dårlig erfaring med carbonation tool i beersmith, blir alltid for flatt. Mistenker at den overvurderer mengden Co2 som ligger i ølet ved tapping. Kan sikkert stemme at øl som holder X temperatur evner å holde på Y karbondioksid, men har en teori om at mye av det forsvinner mens jeg håndterer ølet ved tapping (bevegelse ved overføring mellom kar, ambient temperaturøkning?).
Enig der, beersmith er litt forsiktig. Legg på noen % eller bruk Gahr sin formel som står i artikkelen om karbonering. Corn vs farin har eg hørt handle mest om tilgjengelighet, corn sugar e veldig billig i usa
Forøvrig er forskjellen på Corn Sugar og Table Sugar at Corn Sugar er fra Mais.
Dette sukkeret inneholder ca 10% vann mens vanlig bordsukker er tilnærmet fritt for vann.
Dette påvirker da selvsagt mengden sukker man skal bruke avhengig va type.
Har begynt å bruke corn sugar (dextrose/druesukker) når jeg karbonerer. Mike Murphy sverger til at vanlig farin setter en liten smak. Må ærlig innrømme at jeg ikke kjenner noen forskjell, men druesukkeret løses kjapt opp og prisforskjellen er ikke allverden mtp. mengdene jeg bruker.
DME gjærer ikke helt ut, og derfor vil det også tilføre litt smak/sødme til ølet. Med sukker kjenner du utgjæringsgraden (100 %) og det er derfor veldig enkelt å finne rett mengde for ønsket karboneringsnivå.
Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies) for å tilpasse innholdet, skreddersy din opplevelse og holde deg innlogget dersom du registrerer deg.
Ved å fortsette og bruke dette nettstedet, samtykker du i bruken av informasjonskapsler.