Corneliusfat "ABC" - finnes det?

AudunWS

Dommer
Muligens litt kryptisk tittel, men det jeg er ute etter er en grei innføring i hvordan komme i gang med fat (og bør man det i det hele tatt)

Jeg vurderer å kjøpe noen fat for å slippe å flaske alt jeg brygger, jeg skal også ha en 2x40-årsfest til sommeren så da kunne det vært greit med fat slik at gjestene slipper å tenke på at det er gjær i bunn av flaskene de ikke bør drikke så mye av.

Så hva trenger man for å komme i gang? Fat blir jo litt til hjemmebruk, hva gjør man hvis man skal på en fest eller hytta? Er det Beergun som gjelder, fyller man ferdig karbonert øl med den?

(Har lest masse tråder om emnet, så er ikke helt blank)

Fat er enkelt og greit. Absolutt å anbefale.

Det største minuset er ei forholdsvis stor engangsinvistering. Anbefaler å kjøpe flere fat, minimum 4 vil jeg si, men dess flere dess bedre  :ilike: Kjøp en type, ball-lock er mest vanlig. Kjøp et par rep-sett som er kjekt å ha liggende. Kjøp gjerne 1-2 9-litere også. Disse er hendige å ta med seg på hytta/til naboen o.l. Det er lett å fylle fra et ferdiglagret 19-liter til et 9-liter vha. mottrykk fra ut-ventil til ut-ventil. Bunnfallet blir liggende igjen i 19-literen (ta ut de første dl-erne fra uåpnet fat).

Rengjøring er enkelt. Vi bruker varmt lut-vann og lar dette virke 30-60 minutter. Sørger for å få lut-oppløsningen ut gjennom alle 3 ventiler og snur fatet og rister av og til. Deretter skylling og dessinfisering med samme prosedyre som under vasking, men kortere tid. Bruker Star-san og fyller fatene vha. vekt. 99% av gangene bruker vi naturlig karbonering med sukkerlake i fatene. Vi primer fatene med Co2 (har Co2 påkoblet og slipper ut gjennom overtrykksventilen 3-4 ganger). Deretter setter vi et grunntrykk på ca 2 bar for å forsikre oss at alt er tett.

Til tapping gjør fleksi-tapp jobben inntill man eventuellt invistere i "ordentlig" tappeutstyr. Du må også ha kjølekapasitet til fat(ene).

Co2 er enkelt, få tak i ei ombygd flaske på 2-6kg, eventuellt kjøp fra candirect (kan kanskje lønne seg å kjøpe alt derfra i en smekk, fat/Co2-flaske/trykkregulator/slanger). For "ut på tur"-oppsettet ditt kan det være at ei sodastream-flaske med overgang kan være hendig. Denne kan også benyttes som "hovedflaske", men blir vel en del fyllinger av denne da.

Ellers trenger du gass-slanger og tappeslanger, samt inn/ut-ventiler som kan kjøpes fra flere plasser (Petit/Candirect/Humle osv).

Ellers så vet jeg ikke om noen "ABC", men det er vel egentlig ikke nødvendig. Fat er enkelt, selv om det kanskje høres vanskelig ut.

Kort oppsummert:
-Fat
-Rep. sett (kjekt å ha)
-Co2-flaske(r)
-Trykkregulator
-Slanger
-Ventiler
-Fleksitapp eller tilsvarende
-Eventuellt gammelt kjøleskap/fryseboks med ekstern termostat.

Beklager rotete innlegg  ::)

Beant, hvordan fyller man fra 19 liter til 9 liter corny fat ved hjelp av mottrykks fylling. Krever det noe for m for spesial utstyr?  :jaha:

Neida, det krever ikke mye. 2 ut-ventiler med slange mellom er alt. Sett litt mottrykk på 9-literen slik at det ikke skummer så mye, og dra i sikkerhets-ventilen av og til slik at man slipper ut trykk etter hvert som det bygger seg opp. Ofte går det bra å bare åpne sikerhets-ventilen helt etter at det er kommet et par liter i fatet (avhenger av temperatur og karboneringsgrad). Anbefaler å kjøle ølet så mye som mulig samt kjøle ned mottakerfatet. Ei vekt til å veie ett av fatene for å avgjøre når det er fullt er også å anbefale, men vil tro det går greit å bare ta det på øyemålet dersom det ikke er noe krav om at det skal være nøyaktige mål.

Vi har erfart at kraftig karbonert øl har en tendens til å skumme mye. Mulig løsning er å fylle i flere omganger (la skummet dette i mottakerfatet) eller bruke høyere trykk, feks 2 bar på fatet det tappes fra og litt mindre på det som fylles. Mener det var en på forumet som laget en slik reodor felgen-sak som festes til inn-ventilen på mottakerfatet og hadde en justerbar trykkreduksjonsventil som han regulerte.

Ja, man kan fylle på flasker. Det enkleste er å fylle vha. fleksitapp der man trer en slange inn i ut-biten på ventilen, slik at denne når ned i bunnen på flaskene. Vi bruker av og til mottrykks-fyller, men denne er såpass mye forarbeid med at det krever en del flasker som skal fylles før vi gidder å ta den i bruk.

Beant skrev:
Ja, man kan fylle på flasker. Det enkleste er å fylle vha. fleksitapp der man trer en slange inn i ut-biten på ventilen, slik at denne når ned i bunnen på flaskene. Vi bruker av og til mottrykks-fyller, men denne er såpass mye forarbeid med at det krever en del flasker som skal fylles før vi gidder å ta den i bruk.

Dette var litt interessant for min del ettersom jeg får fat og CO₂ til helga... Fungerer dette greit, eller blir ølet dødt? Må man karbonere mer enn vanlig før man gjør noe sånt? Skummer det ved fylling?

Edit: Og ikke minst... hvor lenge varer kullsyren/ølet når det er flasket på denne måten?

Dersom ølet er skikkelig kjølig og flaskene er kjølt, samt at man ikke tapper for fort pga. for mye trykk så er min/vår erfaringen at det ikke skummer mye når man tapper fra fleksitapp. Det er bare å prøve. Mottrykksfylleren har regulering for flow vha å strupe hvor fort gassen i flaska evakueres, og kan derfor stilles inn til å ikke skumme.

EDIT: Holdbarhet har sammenheng med hvor nøye du er med dessinfisering av utstyr/flasker, samt hvor mye O2 du får inn i ølet. Kan være en fordel å la det skumme litt over dersom man skal lagre ei tid. Uansett er vår erfaring ved bruk av mottrykksfyller at holdbarheten blir begrenset en del sammenlignet med naturlig karbonering...

Ok. Takker for svar. Er uansett ikke planen å lagre øl flasket på denne måten lenge. Men at det varer et par uker hadde vært fint :) Skal absolutt testes når utstyret er i hus. Jeg tror ikke en mottrykksfyller er verdt det for min del. Er egentlig mest for å kunne ta med et par øl til venner og bekjente uten å måtte planlegge hvor mye man trenger på flasker fra the get go.

Gjør oppmerksom på at den lille flaskefylleren passer perfekt i fleksitappkrana. Veldig kjekt å flaske fra fat med denne løsningen.

Jeg ser at alle sværger til køleagregater af variabel form, facong og elaboration.
Jeg er på vej mod et fadølsanlæg - har bestilt en regulator fra uniten (ja - med europæisk mutter) så jeg må vel til at vurdere at suplere regulatoren med slager,kegs og stash.
Nu havde jeg ikke tænkt mig at bygge kølesystem idet min kælder holder jævne 5-11 grader (vinter/sommer) og jeg tænkte det sikker var helt OK.
Hvad er er erfaringerne her... Andre Kælderkølere med faderfaring her på forumet?

Rasmus

På flasker: American Hardanger Weissen, Weiss, Icelandic ale, Faroese ale, Vinternatt
På fat: I wish...

Nå ser det ut til at det blir noen Corneliusfat på meg, og da har jeg noen nye spørsmål...

Hvilken CO2-flaske bør jeg går for? Er det brannslukningsapparat og i så fall fra hvor på Østlandet
Fungerer det greit med en Picninc-kran sånn i starten?
Noe mer jeg trenger i tillegg til koblinger og slanger? Tenkte å kjøpe fra humle.se siden jeg bor så nære grensen

Du får 6kg flaske (testet og fyllt) til kr 625 hos BRA TEC i Drammen.
Det tror jeg er noe av det billigste som er å oppdrive. Det er ombygde brannslukkere.
Ring og sjekk først. De hadde endel for noen måneder siden, men vi er flere som er ute etter slike flasker. Akvariefolket er også gode kunder visstnok.

Da var alt utstyr på plass!  :skitbra: Det ble 4 pent brukte 19L fat, 5kg brannslukker, AGA 425gr m adapter til hytta, litt tynne slanger med overganger til 9mm, manometer og foreløpig en Picnic-kran.

Til helgen er det klart for første tapping. Har sett på videoer, lest på nett, bok og snakket med folk.
Er det noen store tabber/bløndere jeg kan gjøre og bør vite om?

Må den være full eller kan jeg feks fylle bare 13-15 liter?

Hadde litt flaks tror jeg, de hadde en brukt inn på Vin og Bar når jeg ringt og spurte om tips. Den var tom, men fyller på Ernst Nilsen til uka.
Ringte de først, men de hadde ikke inne. Kunne skaffe en ny til 5000kr, men det var ganske uaktuelt...

Tilbake
Topp