Corneliusfat som gjæringsfat.

Har tenkt litt på dette igjen den siste tiden. Har bestemt meg for å kjøpe et 18/19L fat, det er jo perfekt størrelse for å gjære 14L. Kapper stigerøret til å kunne tappe ut 12L som blir overført til endelig fat i lukket sløyfe. Topcropping blir nok vanskelig. Men å flushe etter humletilsetning blir bra.
 
Har tenkt litt på dette igjen den siste tiden. Har bestemt meg for å kjøpe et 18/19L fat, det er jo perfekt størrelse for å gjære 14L. Kapper stigerøret til å kunne tappe ut 12L som blir overført til endelig fat i lukket sløyfe. Topcropping blir nok vanskelig. Men å flushe etter humletilsetning blir bra.
Betyr det at du lar to liter bli igjen som trub/gjærkake i fatet på 14 liter? Synes mine øl har svært varierende mengde trub/gjærkake, det er derfor jeg spør.
Egentlig ganske så spennende prosjekt dette, gjærne hold oss underettet med hvordan det funker, samt cm mål på stigrør etc for å få 12 liter. :)
 
Ja
Betyr det at du lar to liter bli igjen som trub/gjærkake i fatet på 14 liter? Synes mine øl har svært varierende mengde trub/gjærkake, det er derfor jeg spør.
Egentlig ganske så spennende prosjekt dette, gjærne hold oss underettet med hvordan det funker, samt cm mål på stigrør etc for å få 12 liter. :)

Ja det er tanken.Det er slik jeg gjør det i dag forsåvidt, i ei bøtte. Så da slipper jeg å forandre på noe og 2L til trub er et fint tall mtp hvordan det henger sammen med resten av bryggeriet, avkok, griststørrelse etc.

Jeg lar mine bunnfelle lenge i kokekjelen så jeg har ganske konsistent godt under to liter trub etter gjæring, forskjellen er når jeg begynner med tørrhumling
Jeg er litt usikker på hvordan jeg skulle få kappet stigerøret til å tappe ut 12L.
 
Jeg er litt usikker på hvordan jeg skulle få kappet stigerøret til å tappe ut 12L.
Det var derfor jeg spurte om cm, ja. Men det er vel bare å kjøre en god gammel: pi*r2*h regner jeg med. (Huff klare mangler på ipad tastaturet mitt ifm matte.)
 
Det var derfor jeg spurte om cm, ja. Men det er vel bare å kjøre en god gammel: pi*r2*h regner jeg med. (Huff klare mangler på ipad tastaturet mitt ifm matte.)

Men bunnen er ikke flat.. Jeg tror jeg skal klare å måle det til på en eller annen måte, har ikke tenkt fryktelig mye på det enda. Kan jo fylle opp slik at jeg vet fatet er fylt med volum på fat-12L, og trekke opp stigerøret og se hvor det har blitt bløtt f.eks
 
Det blir vel helt feil @Miguel, i såfall må du ha fatet opp ned... Da tror jeg heller jeg ikke bryr meg om det lille volumet i bunnen.

Blir det? Det jeg tenker er at hvis fatet er 18L, så fyller jeg 18L - 12L som er seks liter. Da har jeg seks liter vann i fatet, og hvis jeg senker dip-tuben nedi så ser jeg hvor våt/tørr-skillet går, og kapper der.
 
Ja, da får du jo 6 liter på bunn som skulle vært 2 liter + 4 liter headspace. Eller roter jeg?

Dersom du fyller 2 liter og dypper tuben skulle det vel bli riktig. Her tenkes det alt for mye av meg tror jeg...
 
Blir det? Det jeg tenker er at hvis fatet er 18L, så fyller jeg 18L - 12L som er seks liter. Da har jeg seks liter vann i fatet, og hvis jeg senker dip-tuben nedi så ser jeg hvor våt/tørr-skillet går, og kapper der.
Med den fremgangsmåten der vil du jo ende opp med et stigerør som er kappet slik at det er 6 liter igjen i fatet..

Fyll på 2 liter, så senker du dip-tuben nedi og kapper på skillet.
Da vil du jo ende opp med et rør som lar det være igjen 2 liter.
 
Ja, da får du jo 6 liter på bunn som skulle vært 2 liter + 4 liter headspace. Eller roter jeg?

Dersom du fyller 2 liter og dypper tuben skulle det vel bli riktig. Her tenkes det alt for mye av meg tror jeg...

Ja pokker, det er jeg som roter som et helvete. Jeg må jo uansett legge igjen to liter for at det skal bli riktig, volumet av vørteren jeg fyller på er jo 14L, har jo null å si hva volumet på tanken er, doh!
 
Når du gjærer under trykk trenger du ikke så mye headspace som uten trykk..men et vannfilter(uten filter) før ventilen tar unna det som måtte komme...

110 liter i en 120l tank går fint med feks. wlp830..gikk ikke like bra med s04 men filter huset tok seg av det som kom..
 
Det blir ikke nødvendig nei. De som trenger blowoff blir det bare gjæret 12 liter av også.

Hva med thermowell, har du tenkt på det? Eller er det nøyaktig nok å klistre føleren utenpå med litt isolasjon rundt? Man kan jo bare borre hull i lokket og sette inn en, men det må jo være tett.
 
Hva med thermowell, har du tenkt på det? Eller er det nøyaktig nok å klistre føleren utenpå med litt isolasjon rundt? Man kan jo bare borre hull i lokket og sette inn en, men det må jo være tett.
Gjør som nå. Taper fast utenpå. Thermowell blir bare mer å vaske.
 
Takker for svar. Tror jeg også skal teste dette. Jeg bruker 9l fat, og vurderer å bruke 12l til gjæring, men det blir kanskje på grensen.
 
Gjør som nå. Taper fast utenpå. Thermowell blir bare mer å vaske.
Har du målt nøyaktigheten med den metoden? Jeg er ikke brennsikker, men det kjennes ut som fatene har doble vegger i god termosstil. Og om det stemmer, skulle det ikke forundre meg om gjæra kan produsere en del varme uten at det får noe umiddelbart og merkbart utslag på utsiden.
 
Tilbake
Topp