CraftbeerPi / Styrings-software for Raspberry Pi

For en tid tilbake var det enkelte som hadde kjøpt ESP8266 i WeMos utgaven, men som ikke fikk tilstrekkelig strøm til å trekke en SSR. Vil en seriekobling av 2 eller 3 porter med en ULN2003A kunne fixe dette?
https://forum.norbrygg.no/threads/d...el-blynk-integrasjon.32493/page-3#post-344291
5ed623db27cebf30b3250950d3191153.jpg
Vil tro at disse har en åpen collector utgang, så da skal det gå fint.
 
Har sittet å laget handleliste for et craftbeerpi prosjekt den siste tiden og tenkte å gå for slike 1-wire moduler til ssr som de selger hos brewpi.com.. Regner med de funker på en raspberry med f.eks en 1-wire adapter som gir opptil 5v.
Onewire bruker adresse slik at man kan ha flere enheter på en pinne. Har craftbeerpi mulighet for å adressere utgangene på samme måte som inngang(temp følere)?


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Onewire bruker adresse slik at man kan ha flere enheter på en pinne. Har craftbeerpi mulighet for å adressere utgangene på samme måte som inngang(temp følere)?


Sent from my iPhone using Tapatalk


Sendte dem en mld på FB nå og spurte. Går uti fra at den ssr modulen har en 64-bits ID på samme måte som andre 1-wire enheter, men det spørs jo om den vil dukke i menyen der man kan legge til ny hardware/enheter og velge den til å registreres som varmelement. Ser ut som det bare er GPIO man kan bruke til å styre releer, ssr etc med i craftbeerpi.. Men i såfall går det vel kanskje an å lodde av releene på en slik modul http://www.ebay.co.uk/itm/371642356980?var=640632743172 og bruke dc signalet til å styre en ssr med?
 
Hvis det er spenning nok fra rpi går vel det. Ser at det står 5v på dem.
Jeg prøvde med en "logic level shifter" som har 3.3v inn og 5v ut. Den klarte ikke å fyra av ssr. Så jeg valgte uln2003a. Andre bruker transistorer, men kunnskapene mine er begrenset når man må inn med motstander osv. Det slipper man på uln.


Sent from my iPad using Tapatalk
 
Ser av databladet til et slikt rele at det krever 7,5 mA ved 12 volt for å trigge. Min erfaring er at selv 5 volt ikke er nok til å trigge slike kina releer. Av fire testede var det kun ett som tente på 5 volt så vidt jeg husker. Mulig at de releene vi kjøper på ebay ikke er originale Fotek releer, men kopier som ikke helt oppfyller spesifikasjonene. På ett av releene jeg har i bruk lyser dioden i front mye svakere enn på de andre, så det er tydelig at alle ikke er like.
 
Jeg har jo en variabel lab strømforsyning og 5-6 ssr liggende. Skal se til helga om jeg kan kose meg med et par øl og noen ledninger. Setter på ei 500w arbeidslampe og øker spenning/strøm til den tenner.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Hvis det er spenning nok fra rpi går vel det. Ser at det står 5v på dem.
Jeg prøvde med en "logic level shifter" som har 3.3v inn og 5v ut. Den klarte ikke å fyra av ssr. Så jeg valgte uln2003a. Andre bruker transistorer, men kunnskapene mine er begrenset når man må inn med motstander osv. Det slipper man på uln.


Sent from my iPad using Tapatalk

Da går jeg for en uln2003a ;)
 
Da har jeg målt litt på hvilke spenning Fotek SSR trigges på.
https://daastoel.wordpress.com/2016/09/16/ssr-og-releer/



Sent from my iPhone using Tapatalk
Hva var det du viste på filmen var det strøm eller spenning på 230 volt siden?

Du skriver at de pulserer mellom 4 og 5 volt ca. Kan det være at bare den ene tyristoren leder? Disse solid state releene er jo basert på triacer. En triac er jo to tyristorer som leder hver sin vei. Siden vi har vekselstrøm må det nesten være slik. En tyristor er jo en styrt diode. Kan det være at bare den ene leder og at man dermed kun slipper gjennom den positive halvperioden for eksempel? Det var litt vanskelig å tyde ut fra videoen.

Fin bloggpost, men du burde kanskje tatt med at de målingene du har gjort kun gjelder for denne spesifikke typen releer, og at det finnes mange varianter av solid state releer som også tar likestrøm for eksempel.
 
Takker for tilbakemeldingen. Jeg spesifiserte hvilke ssr det er målt på, og la til kommentar til videoen. Den står med 4,5v inn, men utgangen hopper opp og ned. Turtallet på hårføneren er ikke stabilt. Over 5,2V er det full effekt.


Sent from my iPad using Tapatalk
 
Nice catch på SSR, trykker inn 5V selv for å styre kjøleskap - har hørt noen ulyder av og til, er sansynligvis pga det du beskriver mtp inn-spenning :eek: Liker sparkesykkel analogien din på PWM, hehe..
 
Så bra [emoji4]
Jeg har bare brukt dem til signalforsterker til pls som vil ha 24v. Og noen små steppermotorer. Aldri tenkt på at man kan trekke noe særlig strøm på dem.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Halvledrer paralellkobles ikke direkte, men disse kretsene kan det, så du trekke 0,5 A X antall porter.
 
@FrankD
Kan du kjøre samme test med uln2003a med både 2 porter og 3 porter paralellkoblet? Holder sikkert med test av to SSR'er
 
En SSR trekker ikke nok strøm til at en 0,5 A port kan ødelegges,
Et eksempel er at 2 paralelle1A dioder ikke kan parralelles for en 2 A last, halvledere her er ikke så like at det vil gå 1A gjennom vær av dem, en diode vil da få ex. 1,3 A og den andre 0,7 A, dioden med 1,3 A vil da ryke og den andre får da 2 A og ryker deretter.
 
@FrankD
Kan du kjøre samme test med uln2003a med både 2 porter og 3 porter paralellkoblet? Holder sikkert med test av to SSR'er
Jeg forstår ikke helt hva testen går ut på. Hvor mye strøm ssr trekke? Eller hvordan paralellkoblingen oppfører seg i praksis?
Jeg venter på nytt multimeter med true rms for å kunne måle vekselstrøm riktig. Går nok et par uker før jeg er klar til testing.
Jeg vil måle hz i området der ssr står og hakker. Med tanke på drift av kjøleskap og andre ac motorer.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
uln2003a er til styring av SSR og har ikke noe med laststrømmen og gjøre og da ikke noe med frekvens og motorer.

kan det være jeg som ikke leser nok i denne tråden ? :)
 
Tilbake
Topp