Dæven kan det stemme?

loebrygg

Norbrygg-medlem
Som noen kanskje husker brygget jeg en Extreme Imperial Stout 12.12.1012
Først med WLP007 og OG = 1.120
Siden den ikke kom under 1.070 etter 4 uker tilsatte jeg Sake gjær og mørk kandis slik at OG ville blitt 1.150
Nok en gang, etter 4 uker stoppet den igjen på 1.070
Jeg flasket da
og nå for 3 dager siden tømte jeg halvparten av flaskene over en heftig starter med WLP099 Super High Gravity yeast og dæven nå har den nådd 1.020
Kan det stemme?


upload by hcloberg, on Flickr

Nå er ikke smaksløkene mine helt på plass grunnet lettere forkjølelse/jetlag hodepine, men den smaker ihvertfall stærkt og ikke søtt slik som tidligere da den kom ut av flaska

postet kl: 12:12 :)
 
Hvis du har utført alle målingene med en "økselvekt" du stoler på, så stemmer det.
Hvis OG var 1.150 og FG var 1.020 tilsvarer dette en alkoholprosent på ca 17,6vol%. Med det forløpet du skisserer blir det betydelig mer alkohol i brygget ditt.
I følge White labs kan WLP099 tolerere opp til 25vol% alkohol, så utenkelig er det ikke.....
 
No shit, da vil den ihvertfall stå opp til navnet, Black
Samme styrke som Mikkeller sin da


Sent from my iPhone using Tapatalk 2
 
Har brukt 099 og klarte å få en høy OG ned til 1030
Fornøyd med gjæren, men er mye jobb med slike øl.
Tror det blir en stund til neste prosjekt.
 
Og nå...


upload by hcloberg, on Flickr

Kan dette bli godt? Smaker litt sprit aktig...

Riktig nok var det litt kulsyre som jeg prøvde og "riste" ut ved å helle litt frem og tilbake,
men skulle det spille så stor rolle uansett?
 
Som nevt tømte jeg bare halvparten av flaske over gjæringsdunken.
Så en idé hadde jo vært å blande det med resten av flaskene når den er ferdig gjæra,
men da står jeg kanskje i fare for å få flaskebomber?
 
Det var nok det jeg hadde tenkt og komme til å gjøre uansett


Sent from my iPhone using Tapatalk 2
 
OK, nå begynner denne gjæren og trosse naturkreftene


upload by hcloberg, on Flickr

det verste er at den nå smaker godt

Da har jeg ihvertfall flasket også får jeg ha et lite fyllekalas en gang i månden for forskningens skyld


upload by hcloberg, on Flickr

Dette prosjektet har tatt opp mye tid, blir nok en stund til neste ekstrembrygg
 
loebrygg skrev:
Som noen kanskje husker brygget jeg en Extreme Imperial Stout 12.12.1012
Først med WLP007 og OG = 1.120
Siden den ikke kom under 1.070 etter 4 uker tilsatte jeg Sake gjær og mørk kandis slik at OG ville blitt 1.150
Nok en gang, etter 4 uker stoppet den igjen på 1.070
Jeg flasket da
og nå for 3 dager siden tømte jeg halvparten av flaskene over en heftig starter med WLP099 Super High Gravity yeast og dæven nå har den nådd 1.020
Kan det stemme?


upload by hcloberg, on Flickr

Nå er ikke smaksløkene mine helt på plass grunnet lettere forkjølelse/jetlag hodepine, men den smaker ihvertfall stærkt og ikke søtt slik som tidligere da den kom ut av flaska

postet kl: 12:12 :)
Black Imperial Death? Svartedaugen?
Høres spennende ut.
 
Ok, da prøver jeg meg på denne

a7aqu8y4.jpg


Faktisk ikke så værst


Sent from my iPhone using Tapatalk 2
 
Natt til første mai, da passer det bra
2 måneder siden tapping

uqe6a8ev.jpg


Nå har den til og med bygd opp skumtopp som forsvinner raskt
Smaker mest mørk kandis, men fortsatt tørr


Sent from my iPhone using Tapatalk 2
 
Jeg har lært en lekse at man ikke kan stole helt på produsentens anvisning hva gjelder alkoholstyrke og Attenuation.
En 120 min IPA jeg laget hadde en SG før sukker ble tilsatt på 1100, der tilsatte jeg totalt 700 g sukker, den gjæret ned til 1013!.
Så god utgjæring smaker ikke bra, men den ble flasket og skal lagres/ forskes på.
 
Bernts skrev:
Jeg har lært en lekse at man ikke kan stole helt på produsentens anvisning hva gjelder alkoholstyrke og Attenuation.
En 120 min IPA jeg laget hadde en SG før sukker ble tilsatt på 1100, der tilsatte jeg totalt 700 g sukker, den gjæret ned til 1013!.
Så god utgjæring smaker ikke bra, men den ble flasket og skal lagres/ forskes på.
Jeg er jo nybegynner og mine 2 første gikk ned til rundt 1005.
Nå drakk jeg opp det meste før det nådde sitt optimum, men hva er problemet med lite sukker i øl?
 
Det er forsåvidt ikke noe galt med god utgjæring, men forskjellen er OG på brygget, en pale ale med OG på 1055 føles tørr og fin med en FG på 1010.
Men hvis OG er 1120 så blir ølet vinøst og ubalansert med den samme FG, ihvertfall hvis det er humlet med tanke på endel restsødme.
 
Bernts skrev:
Det er forsåvidt ikke noe galt med god utgjæring, men forskjellen er OG på brygget, en pale ale med OG på 1055 føles tørr og fin med en FG på 1010.
Men hvis OG er 1120 så blir ølet vinøst og ubalansert med den samme FG, ihvertfall hvis det er humlet med tanke på endel restsødme.
Nå har jeg bare laget 2 "batcher" og begge havnet på litt i overkant av 1005. Nå liker jeg best tørre viner, men de kan godt være fruktige(oppleves litt søte), så tørt øl er greit for meg. Noen som lager tørt fruktig øl?
 
jon-anders skrev:
Bernts skrev:
Det er forsåvidt ikke noe galt med god utgjæring, men forskjellen er OG på brygget, en pale ale med OG på 1055 føles tørr og fin med en FG på 1010.
Men hvis OG er 1120 så blir ølet vinøst og ubalansert med den samme FG, ihvertfall hvis det er humlet med tanke på endel restsødme.
Nå har jeg bare laget 2 "batcher" og begge havnet på litt i overkant av 1005. Nå liker jeg best tørre viner, men de kan godt være fruktige(oppleves litt søte), så tørt øl er greit for meg. Noen som lager tørt fruktig øl?

En saison med FG på rundt 1006-10 gjæret på 30 grader er riktig fruktig av seg! Prøv det :)
 
Tilbake
Topp