Dagens brygg, hvor mye? haster!

Hei!

Driver på brygger en juleøl nå.
Bruker munich malt og pilsnermalt for det meste og East Kent Goldings som single hop.
Skal ha en drøss med simcoe på tørrhumling.
Jeg tenkte også å tilføre ingefær, appelsin og lakris.
Lurer derfor på hvor mye ingefør og hvor mye appelsinskall det er bra å ha oppi?
Er ca 20 liter!

Og når bør du ha det i?
Når det er 2 min av koketiden igjen?

Takk!
 
Jeg pleier å bruke 40 gram appelsinskall (kun det ytterste gule) i wit og det gir et fint appelsinpreg. Har det i de siste 5 min av kok. Ingefær og lakris har jeg ikke erfaring med.
 
Kanskje oppskriften på kryddertilsetningen til Yuletide ale fra bryggselv kan være en pekepinn? Jeg har brukt denne og da jeg smakte på vørter før gjæring hadde den en fin balanse mellom sødmen og krydderet, appelsinen kom også fint frem. Denne endte på ca 20 liter til gjæring....

¼ ts ingefær, malt, 2 min. 

5 g indiske korianderfrø, malt, 2 min.
¼ ts allehånde, malt, 2 min. 

10 g ferskrevet appelsinskall, 2 min.


http://www.bryggselv.no/products/yuletide-ale-2013-lsett-25l

Edit: Ser nå at du skulle brygge i går, da er jeg vel for sent ute, men lar svaret stå dersom andre kanskje har behov for informasjon senere.
 
Jeg ønsket et godt lyst øl til Sushi. Valgte en Belgisk Blonde som skulle få navn "Gari Ale". Gari er ingefær på Japansk.
Tilsatte 100g fersk ingefær noe som ble i overkant mye for 25 L vørter. Resultat etter 2 uker på flaske er et helt klart øl med JÆVLIG mye smak av ingefær. Håper dog den blir litt mildere etter noen fler uker på flaske.
 
Så på den jeg også. men brukte litt mer. Hadde i 20 g raspet appelsinskall i en humlepose når det var 3 min igjen av koketiden.
Så litt over en halv ts ingefær.
Hadde også i en lakrisstang.

Satser på at det blir bra!:)
 
Tilbake
Topp