Dårlig karbonering - wlp007, lang tid på gjæringsfat

Pga rot og tull hadde vi en batch med IPA som ble stående veldig lenge på gjæringskaret, og nå virker det som den karbonerer dårlig, så jeg begynner å lure på om gjæren kan ha blitt for daff?

Det var ikke spesielt høy OG, bare 64 eller så, men det ble stående nesten halvannen mnd. Jeg er ganske sikker på at vi fikk med endel gjær da vi stakk om for å tilsette sukkerlake, men nå har flaskene stått en uke i romtemp, og det er dårlig futt og det smaker merkbart søtere enn før vi tilsatte sukker.

Så... Ville det være total idioti å kjøpe fex en pakke nottingham e.l., rehydrere, åpne flaskene og bruke en pipette til å tilsette noen dråper med gjærslurry i hver flaske?

Lærepenge: har noe blitt stående så lenge en annen gang tilsetter vi litt ny gjær før flasking.

Jeg har alltid trøbbel med 007, James Bond gjør vei i vellinga i gjæringskaret men er en notorisk slabbedask i flaska. 1 uke er ikke nokk, la den stå 1 til 2 uker til. Dersom det ikke funker så ville jeg prøvd nottingham eller noe, det er jo kjipt å bruke flere mnd på karbonering av IPA som er ferskvare i utgangspunktet.

Hm, ok, mente det var mer futt enn dette etter en uke forrige gang jeg brukte den, så jeg gjetta på at det kunne ha sammenheng med alt for lang tid på gjæringskaret, men det er en stund siden, så husker sikkert feil

Kan godt hende at det er noe med gjæringstiden da wlp007 er meget flokkulerende. Jeg ville gitt gjæren enda litt mer tid, jeg regner med at du karbonerer i romtemperatur?

Når det gjelder å blande gjærtyper ved karbonering har jeg selv bare dårlige erfaringer. De 3 gangene jeg har prøvd dette har ølet blitt overkarbonert og skyter ut av flaska. De gangene brukte jeg wlp007 og blandet 1 gram nottingham til 20 liter vørter for karbonering sammen med sukkeret.

Ja var blant annet det jeg tenkte på, de flokkuleringsegenskapene, samt at det jo må ha blitt ihvertfall litt dafft etter så lang tid. Gir det vel en uke til (i romtemp ja), men smaker det fremdeles like søtt da (huska selvsagt ikke på å skrive ned fg!!!) tror jeg kanskje jeg gir hver flaske noen dråper fra neste 007-starter...

Litt snodig at du fikk fontener da forresten? Pleier nottingham å gjære lengre ned enn 007? Hvis ikke har det jo bare det samme sukkeret som 007 ville hatt å jobbe med, så da skulle det jo ikke bli mer co2 av det?

Vi har opplevd på 3-4 øl at nottingham tar det lenger ned enn 007  litt kraftig karbonert bitter :-(   

frå min  HTC  "smart-tellefon "

Betyr dette at dersom man har hatt lang tid på gjæringsfat, så bør man tilsette litt ny gjær i bøtta (evt stikke om), la stå noen dager så evt videre gjæring blir gjort, for deretter  å tilsette sukker+flaske?
(For øl som skal modnes i månedsvis før flasking er jo dette høyst relevant om man ikke eier fat) 

WLP007 er kjent for å være vrien å få karbonert. Mener å huske et tips (sånn i ettertid mener jeg) er å hive opp et gram tørrgjær for hver 10 liter du flasker. Søk litt i forumet, spørsmålet har vært oppe før.

Opplevde det samme som deg med 007. Bestemte meg for å snu alle flaskene på hodet en gang om dagen og da fikk den fart på seg.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk

Prøver det nå i første omgang ihvertfall :) men neste 007-brygg tror jeg skal få en liten dæsj ny gjær ved flaskinga :)

Bruker når me tappe fx 007 ( har dunker med kran ) tapper først litt slik at kran og slange er tømt tar så ca 1.5 dl i eit glass. Tapper så til vi får reint øl ca 1 liter ? Starter så å tappe i flaskekaret ,slår tilbake den 1.5 dl og sukkerlaken.

Me kjøler alltid ned til 3-5 grader før tapping.

frå min HTC "smart-tellefon "

Glemmer helt å si fra her, men det kan virke som det som skulle til var enten litt mer tålmodighet eller å riste opp gjæren litt, for bare noen dager etter risterunden var det masse futt og søtsmaken var borte :)

Tilbake
Topp