Dårlig med kullsyre ved karbonering på fat.

K

Kønig

Jeg har prøvd å karbonere mine første 2 fat med tørr sider vha CO2 på flaske. Fyllte CO2 til 1bar på begge, ingen lekkasje. Ristet fatene og hørte at det kom mere CO2 inn.
Lot dette stå i 2 uker. Når jeg prøvesmakte da var det omtrent null kullsyre i sideren. Det var fremdeles trykk på fatet. Økte trykket til 1,4bar, ristet, og lot dem stå i 4 dager. Samme dårlige resultat. Noen som har erfaring eller tips? Kan det være dårlig med CO2 på flasken? Bestillte den ferdig fyllt, fra Candirect.de.
 
Når jeg trykksatt til 1bar var den romtemperatur. Så ble den satt i kjøleskap, ca 5 grader. Når jeg trykket opp til 1,4bar var den ca 5 grader.
 
Ja hva er temperaturen,
det er det og trykket som avgjør hvor mye Co2 som skal taes opp av vesken.
Med de trykkene du oppgir bør du være mellom 6 og 10 grader, alt etter hvor mye kullsyre du ønsker.
 
Best å kjøle ned fatet (innholdet) til temp som Oddvar never først, så kan du riste inn med det trykket du skriver. Shaker du med vuggeteknikken, att og fram på gulvet, så må du vugge i ca 5-6 min. Rister du fatet som bare f, så kan det være nok med ca 1min. Er det romtemp på fatet, ca 3 bar og 15min vugging. Finner lister over ca bar til forskjelligebtemperaturer. Dess kaldere veske, dess lettere går co2 inn i vesken, og dermed trengs mindre trykk/bar.

Sent from my GT-I9000 using Tapatalk
 
Kan hende du må ha litt meir trykk enn vi brukar på øl, for å få skikkeleg sprudel.

Lykke til;-)
 
Hei!
Da blir det å øke trykket litt og riste masse da..
Har lest i tabeller, men der tar de utgangspunkt i forskjellige øltyper... :)
Takk for tips!
 
For å være sikker på at pakninger har satt seg kjører jeg bestandig på med 3,5 bar etter fylling. Da får jeg også sjekket at fatet er tett. Men jeg lar selvfølgelig ikke flasken stå over tid å trykke med 3,5 bar.
 
Har du latt CO₂-en stå koblet til mellom testene, eller har du bare fylt på trykk, ristet og koblet assen fra? For at det skal komme inn nok CO₂, er det enklest å la trykket stå koblet til. Da kan du kontrollere trykk pg temperatur slik at du får et ganske nøyaktig innhold.

Sent from my HTC Desire using Tapatalk
 
Hei!
Fatene har ikke vært tilkoblet CO2 flasken. Har bare fyllt opp trykk og så koblet fra. Grunnen til dette er at jeg er ikke har mulighet for å kontrollere utstyret selv gjerne ila en 14 dagers periode.
 
I første poste virker det som at du har latt trykket stå på opptil 2 uker, når du nå sier at du bare fylte på Co2 og så kobler fra er det hele årsaken, enten må trykket stå på konstant eller at du ofte, par tre ganger for dagen fyller på Co2 som trykktabellen anviser.
 
Se det ja, det er vel kanskje årsaken til dårlig resultat. Nå har jeg koblet til CO2 flasken med 1,4bar og lar den stå tilkoblet.
Satser på at det hjelper!
 
Ver oppmerksom på lekasjer så du ikke ender opp med tom Co2 flaske. Jeg foretrekker å opne/stenge for gass ofte, eller bruke SodaSAtream patroner, istedet for å miste mye Co2
 
>Ellers er det ingen fare med at de står med trykk på en offshore periode, jeg har trykk på mine fat hele tiden. Vesken tar ikke til seg mer co2 enn tempen angir.
 
Ok. :)
Men nå ser det ut til at jeg må få meg lengre tappeslange for å redusere skum...
Takk for all hjelp!
 
satte fatet på kjøl i dag, men har enda ikke fått alt på plass  :jaha:
Har ei lita co2 flasken kan denne stå sammen m fatet i kjøleskapet?
Slik jeg har forstått skal fatet stå med 1bar trykk 1-2 dager på 4-5 grader?
 
Er det sider du skal ha bobler i slik som meg?
Jeg har 2bar over flere dager.
 
@tønder: kjøp 4mm gass slange fra biltema. Ca 2 meter slange funker bra.
Co2 tanken går fint i kjøleskapet.

For rask karbonering setter jeg et nytt fat inn med 1 bars trykk, etter noen støt med sikkerhetsventilen. (ut med lufta, oksidering)
Dagen etter tar jeg det ut, skrur opp til 2 bar og vugger fatet i ca 5 min. Deretter skrur jeg trykket ned til 1,4. Har tilbakeslagsventil på gass. Ellers kommer øl inn i regulatoren....ikke bra.
Inn i øleskapet igjen, dagen etter er det greit med kullsyre. Ingen overkarbonering. Noen dager etter det har jeg riktig mengde med co2.
Min crash carb metode, men mange veier til....

Sent from my HTC Sensation Z710e using Tapatalk
 
Tilbake
Topp