Dårlig utbytte

Hei!

Vi brygget i går vår første all grain, det var kjempegøy! Vi prøvde oss på en juleøl i spesialøl kategorien, og allt gikk etter planen. Ingen problemer eller manglende ingredienser eller feilende utstyr. Men når vi målte OG, så fikk vi et sjokk. Den var bare på 1.040 og vi hadde som mål å nå 1.060. Vi prøvde å regne ut utbytte % i følge formelen i Moderne Hjemmebrygging boka og kom frem til ca 50% utbytte. :jaha:

Jeg forstår ikke hvorfor vi fikk så dårlig utbytte, vi fulgte fremgangsmåte til punkt og prikke og ingenting gikk galt (som vi vet om i allefall). Lurer på om noen av dere kan hjelpe oss med å finne ut av hva som har forårsaket det dårlige utbyttet og hva vi må gjøre for å forbedre neste brygg.

Vi brukte:

Totalt 7 kg malt

3500g Munchner (ferdig kværnet fra Humlegården)
2500g Pilsner    (ferdig kværnet fra Humlegården)
1000g diverse spesialmalt  (Kværnet selv på Coronakvern har en følelse av at den ble litt for grovt kværnet)

-mesking: 18,5L på 66c i 60 min (i en coleman extreme)
-Parti skylling: 25L på 76c i 15 min
-Ferdig vørter volum: 21L
-Kokevolum: ca 25L
-Koketid: 60 min

OG ble målt ved ca 20c

Vi tilsatte litt spraymalt under koking for å øke OG litt. Ølet luktet og smakte lovende og jeg tror det blir et godt brygg, men vi er litt skuffet over utbytte. (men det hadde vel vært litt kjedelig om alt gikk knirkefritt ved første forsøk  ;))

Setter stor pris på tips for forbedring!

Kanskje litt lengere mesketid.
Men det er vel mest pga. skyllingen, skylte dere en eller to ganger ?
Partiskylling kan godt gi opp til 90 % utbytte men tviler på at det går med bare en skylling.

for å øke/forbedre utbytte ved partiskylling har jeg fårstått det slik at skyllevannet skal være likt meskevannet. dvs at ved 18,5 liter mesk og 7 kilo malt vil første avtapping være ca 11,5 liter deretter skal første skyllevann være på 11,5 liter, og neste skylling på 11,5 liter. da har dere 3 like store skyllinger, og det er optimalt etter hva jeg har skjønt...

Takk for svar.

Vi skylte kun 1 gang og jeg synes 15 min virket som veldig kort tid. Jeg har lest mye på forumet og ser at mange mesker i 90 min og skyller mye lenger enn 15 min. Vi fulgte bare fremgangsmåten i boka, men ser at det kanskje er litt korte tider.

Høres ut som en god ide å skylle 2 ganger med mindre vann en det vi brukte, tenker vi prøver det neste gang.

Hvordan er deres erfaring med ferdig kværnet malt, kan man stole på at det er bra nok?

Med det maltvolumet burde OG vært mere, har dere kalibrert hydrometeret ? , hvis ikke kan dette gjøres i rent vann på 20 grader. På de fleste metere er det et lite av vik.
Ikke kjøp ferdig kvernet malt, denne forringes fort. Kjøp hel malt og knus den selv senest dagen før brygging. Bruker selv en coronamølle og har stilt den på ca 1mm , denne fungerer greit selv om knusehjulet er litt skakt. Må sile ut melet med bakesikt.
For litt mer fylde i ølet ville jeg gått opp 2-3 grader både på mesk og skylling.

Det er lenge siden jeg brukte ferdi kvernet men tror ikke det bruker være problemer med den, da får de jo ikke solgt det.
Er malten for finmalt får du sileproblemer, er den for grov finner du for mye hele korn.

Takk for tipset!

Nei, vi har ikke kalibrert hydrometeret. Jeg brukte faktisk et helt nytt hydrometer som jeg ikke har brukt tidligere, det tenkte jeg ikke på. Skal sjekke det med en gang.

Hvorfor må du sile vekk melet?

For å slippe tetting av rørene i meskekaret og eventuell grums i kokekaret. Har også opplevd en smaksforskjell på det ferdige ølet.
Når det gjelder skyllingen deres kan denne ha gått litt fort, på samme volum bruker jeg litt over 1 time på skyllingen.. ( skal renne som en gammel mann tisser... )

Ok, jeg forstår. Kommer til å knuse malten selv neste gang, ville bare gjøre det litt enklere første gangen. Hvordan vet jeg forresten at den er riktig knust?

Hydrometeret viser forresten riktig, ingen ting galt med det.

Jon S skrev:
Når det gjelder skyllingen deres kan denne ha gått litt fort, på samme volum bruker jeg litt over 1 time på skyllingen.. ( skal renne som en gammel mann tisser... )
ved parti skylling (batch sparging) er 15 min ok tid, men viktig å røre skikkelig opp maltsengen ved hver skylling.

Erikkokken skrev:
Ok, jeg forstår. Kommer til å knuse malten selv neste gang, ville bare gjøre det litt enklere første gangen. Hvordan vet jeg forresten at den er riktig knust?

Ikke for grovt og ikke for fint, kornene skal bare knekkes. Med en corona blir dette litt ymse... for hver runde med sveiva blir det noe grovt og noe litt finere i og med at hjulet ikke er helt rett.  Hadde sikkert fått bedre utbytte selv  hvis jeg hadde byttet mølle.
Corona`n henger forøvrig fortsatt med etter 3 år og hundrevis av kilo med malt...

ja, jeg batch sparger, og når jeg har tappet av, fyller jeg på skyllevann, rører godt opp maltsengen, venter 15 min. og tapper ut noen liter som jeg heller forsiktig tilbake over sengen til det kommer klar vørter ut, og tapper da ut til kokekaret.
Utbyttet mitt ligger på ca 75%, og jeg er fornøyd med det.

Jeg bruker og "batch-sparge"-metoden, og er fornøyd med det. Funker bra på øl med OG intill 1.065. På sterkere øl anbefales vel fly-sparge.

Jeg havner nesten alltid på rundt 80% utbytte. Jeg skyller vanligvis 3 ganger, og resirkulerer ca. 2 liter, eller til vørteren ikke inneholder grums.

Jeg har alltid lurt på hvorfor det skal renne av så utrolig seint, hele vitsen med skylling er vel kun å løse opp "sukkeret" fra kornet og la dette renne ut med vørteren? Jeg skjønner argumentet med "stuck sparge" og uklarheter, men har ikke opplevd dette som noe reelt problem, og ellers ser jeg ikke noen grunn til at du ikke bare kan åpne ventilen og kjøre på med vørter når du skyller? Sluttproduktet har alltid blitt klart og smaker bra.

Er det flere grunner til at det skal ta år og dag å tømme meskekaret ved hver skylling, eller er dette en bare seiglivet bryggeri-myte? Eller kan det også ha noe med geometrien på meskekaret å gjøre?

Først og fremst er det folk på ferie ennå, dermed er det ikke komentarer fra alle batch-sparge ekspertene, men din måte å batch-sparge på tor jeg er vanlig, ellers vil det ta mye lengere tid å batch-sparge, og for meg virker det naturlig siden alt er blandet, men det er det ikke ved fly-sparge, det må det få tid til under skyllingen, dermed må det få tid på seg, det merker jeg når jeg har skyllet raskt, og så har vi stuck problemene vi må unngå selv om jeg ikke har merket noe til de.

Vi gjorde også vår første all-grain med batch-sparge for et par uker siden og vi fulgte nesten eksakt samme prosedyre og vi fikk ca 75-79% (husker ikke nøyaktig og har ikke journalen her, men det var mer enn 75 og mindre enn 80). Men vi hadde litt tynnere mesk med 3L/kg og vi rørte godt i meskekaret før den ene skyllingen vi gjorde og skylte med omtrent det samme volumet (mangler journal). Og det ser for meg ut som om det ikke skal være grunnen til at dere får 50%.

Kan det være at det er den ferdig knuste malten som lager problemer? Vi maler alt med Corona og det fungerer så bra at jeg ikke engang vurderer å legge et par lapper på bordet for å få noe bedre før jeg har skaffet mye annet fint :)

Ny tanke: Var mesken "tørr" da dere var ferdige? Vår var nesten tørr etter at vi tappet ca 1.5L/min. Hvis mesken er "våt" når du er ferdig ligger det mye sukker i vannet...

Erfaringer noen?

Erlendso skrev:
Jeg bruker og "batch-sparge"-metoden, og er fornøyd med det. Funker bra på øl med OG intill 1.065. På sterkere øl anbefales vel fly-sparge.

Jeg havner nesten alltid på rundt 80% utbytte. Jeg skyller vanligvis 3 ganger, og resirkulerer ca. 2 liter, eller til vørteren ikke inneholder grums.

Hvor lang tid bruker du på hver skylling?

Tilbake
Topp