Satt for ca 10 dager siden et Saison brygg på ca 18 liter. Brukte 1 pk Wyeast Bel Saison (1 liter starter) og fikk meget god gjæring til å begynne med. Gjæringstempratur på 22 grader. Etter ca 4 dager ble det relativt stille i gjæringsbøtta... Justerte da gjæringstemratur opp til 28 grader i håp om at gjæring skulle ta seg opp. OG var 1065. Måling i dag viste 1040 og langt unna målet. Brygget lukter og smaker godt, med det hjelper lite akkurat nå.
Hva gjør jeg nå? Vurderer å tilsette en ny pakke gjær, men er usikker på om det er tilstrekkelig oksygen igjen. Kan evt. tilføre litt oksygen med pumpe, men litt usikker på det også...
Noen som har noen gode tips?
Jeg har en mistanke om lite oksygen i vørteren er årsaken til dette. Jeg brygger med en Speidel Braumeister og brukte mye humlebloms. Dette førte til at tappekranen nesten gikk tett og jeg fikk ikke "plasket" vørteren ned i gjæringbøtta slik som normalt.
Hva gjør jeg nå? Vurderer å tilsette en ny pakke gjær, men er usikker på om det er tilstrekkelig oksygen igjen. Kan evt. tilføre litt oksygen med pumpe, men litt usikker på det også...
Noen som har noen gode tips?
Jeg har en mistanke om lite oksygen i vørteren er årsaken til dette. Jeg brygger med en Speidel Braumeister og brukte mye humlebloms. Dette førte til at tappekranen nesten gikk tett og jeg fikk ikke "plasket" vørteren ned i gjæringbøtta slik som normalt.