Dårlig utgjæring på et Saison brygg

Satt for ca 10 dager siden et Saison brygg på ca 18 liter. Brukte 1 pk Wyeast Bel Saison (1 liter starter) og fikk meget god gjæring til å begynne med. Gjæringstempratur på 22 grader. Etter ca 4 dager ble det relativt stille i gjæringsbøtta... Justerte da gjæringstemratur opp til 28 grader i håp om at gjæring skulle ta seg opp. OG var 1065. Måling i dag viste 1040 og langt unna målet. Brygget lukter og smaker godt, med det hjelper lite akkurat nå.

Hva gjør jeg nå? Vurderer å tilsette en ny pakke gjær, men er usikker på om det er tilstrekkelig oksygen igjen. Kan evt. tilføre litt oksygen med pumpe, men litt usikker på det også...

Noen som har noen gode tips?

Jeg har en mistanke om lite oksygen i vørteren er årsaken til dette. Jeg brygger med en Speidel Braumeister og brukte mye humlebloms. Dette førte til at tappekranen nesten gikk tett og jeg fikk ikke "plasket" vørteren ned i gjæringbøtta slik som normalt.
 
Hei.

Kjenner ikke til øltypen eller gjæra, men ville prøvd å skvulpe kraftig på dunken. dette vil riste opp flokulert gjær, og kansje sette i gang aktivitet igjen. Dersom dette ikke nyttet hadde jeg vurdert å tilsette mere gjær.

Er dette et malt eller ekstraktbrygg? Hva var eventuellt mesketemperatur? Har du ei oppskrift?

Når det gjelder beluftning av såpass små volum så bruker vi å sette på lokket på gjæringsdunken, legge den på faget og så riste den frem og tilbake i et par minutter.

MVH
Børge
 
Saisongjæren er veldig spesiell. gjærer godt til å begynne med, men sovner deretter. rouse på dunken er fint og øke temperaturen er bra, resten er tolmodighet.
Søk på saison her på forumet og du finner at gjæringstid på 4 uker ikke er unormalt.
Lykke til ;D
 
Fant følgende tekst i forumet:

YEAST STRAIN: 3724  |  Belgian Saison™
Classic farmhouse ale yeast. Spicy and complex aromatics including bubble gum. Very tart and dry on palate with mild fruit. Finishes crisp and mildly acidic. Benefits from elevated fermentation temperatures. This strain is notorious for a rapid and vigorous start to fermentation, only to stick around 1.035 sg. Fermentation will eventually finish, given time and warm temperatures. Origin:
Flocculation: Low
Attenuation: 76-80%
Temperature Range: 70-95F, 21-35C
Alcohol Tolerance: 12% ABV

Dette kan jo tyde på at jeg bør vente en uke til før jeg evt. tilsetter mer gjær?
 
Har slitt med den saisongjæren selv, å kan bekrefte att den kan være meget lunefull.
OG:1065
Gjæringen startet jeg på 20C men skrudde gradvis opp tempen til 30C på 14dager.
Målte min etter en uke å da var den på 1039, lot den stå på 30C i en uke til, men den hadde bare bevegd seg til SG1036.
Etter det beveget jeg forsiktig på dunken slik att gjæren skulle blandes inn i ølet igjen hver dag.
Fem dager sener var den kommet ned på SG1018, å etter totalt 33dager gjæring hadde den stoppet på FG1008

Så dette går nokk bra :ilike:
 
Hvordan var foresten oppskriften?
Selv benyttet jeg meg av 1/2kg sukker for att den skulle gjære langt nokk ned.
 
Hei
Jeg testet en Wyeast (3736) Farmhoues Ale gjær. Den ser ut til å ha mange av de samme egenskapene som gjæren omtalt over. Jeg var litt overasket fordi gjæren fungerte utmerket selvom den var gått ut på dato med ca et år..
Brygget hadde lav OG (1030) og fikk veldig bra utgjæring (FG 1002). Veldig fornøyd med det brygget smaksmessig.

Hvis det er av interesse står det mer her:
http://norbrygg.no/forum/index.php/topic,2300.msg17404/topicseen.html#msg17404
 
Tilbake
Topp