Dårlig uttelling - BB30

Jeg får veldig dårlig uttelling, og lurer på om noen kan komme med tips til hva jeg gjør feil?

Jeg har forsøkt å lete på forumet, og det de fleste sier er at malingsgraden og skylling er det som har størst innvirkning på uttelling. Ved mine to forrige brygg fikk jeg 50%, noe som høres ut som om det er veldig lite, og jeg kan tenke meg det var ca det samme ved de tre bryggene før der.

Jeg heller i vann til mesking 3l per kg malt, men heller som regel i ca 2 liter ekstra for å få vannet til å overstige maltnivået. Deretter mesker jeg i 75 min ca, etter jeg har lest her at det kan bedre uttellingen noe å meske lenger enn 60 min. For skylling har jeg forsøkt to ulike måter: Som beskrevet i bruksanvisningen til BB30 (men vannmengde justert til å passe volumet jeg ønsker å ende opp med) og en annen metode som beskrevet her inne for å etterlikne fly sparging (la maltsenga stå i, mens jeg sakte lar det renne over i et gjæringskar og tilsetter sakte vann for at det skal holde seg over maltmengden). Resirkulerer ca 15 min først, noe jeg også gjør under meskinga.

Har kalibrert hydrometeret mitt i vann. Måler OG etter kok, før gjæring (bortsett fra den siste batchen, hvor jeg målte det fra gjæringskaret direkte etter jeg helte i gjær, altså lenge før gjæra får begynt å gjøre som den skal).

Jeg maler malten til 1,25 ca, men får ikke bedre uttelling enn jeg fikk når jeg malte den til 2 - og det så myyye grovere ut.

Noen som har tips? Jeg kan selvsagt begynne å øke maltmengde/redusere batchvolum, men må innrømme at det går litt på stoltheten min løs å havne på 50-55%, hehe..

På forhånd takk!
 
Første gang gjorde jeg det etter formel fra Designing Great Beers, nå justerte jeg eff % i Beersmith til oppskriften ga meg den OGen jeg havnet på. På 72% skulle OG vært 1, 060, mens jeg fikk 1, 042-43. Høres ut som om det kan stemme med 50% da?

Mulig det blir feil å gjøre det på den måten, men regna med at Beersmith hadde riktig formel inne.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 4
 
regnestykket virker greit det da.
Men eg er ingen ekspert, og prøver og sette meg inn i dette :)
havner ganske lavt nede selv. da spesielt på første brygg (etter beersmith) men eg hadde for mye meskevann. så på neste bretgg tok eg vekk dette vannen og havnet ganske bra på skalaen.
I beersmith fekk eg oppskrift på 25L ferdig brygg, fylgte oppskriften på dl mål, og satt igjen med 30 liter brygg.
 
Prøv

Malt i KG * 296 / Liter vørter etter kok = Z

OG/Z = X

X= Effekt i %

Denne gir riktig effektivitet, etter det jeg har forstått.
 
magnushuth skrev:
Jeg maler malten til 1,25 ca, men får ikke bedre uttelling enn jeg fikk når jeg malte den til 2 - og det så myyye grovere ut.

!,25 mm mellom valser ?  burde holde det
Bruker 1,3 mm.

Du må først måle alt rett så er det lett åregne ut eff.
Malt mengce ?
Liter vørt og OG på vørten med de litrene ?
 
Husker du å ha med volumet som er igjen i BB30?
Første gangene jeg brygget beregnet jeg effektivitet utifra hva som havnet i gjæringskaret og havnet utrolig lavt. Neste gang når jeg tok med de 2,5l med trub og vørter som ligger igjen i BB30 så ble det ikke så galt :)
 
Rart. Jeg får rundtomkring 80% på samme utstyr. Bruker 2,8 til 3,5l/kg alt etter hvor mye malt det er i oppskriften. Jeg kjører pumpe som sirkulerer hele mesketiden. Har en fordeler på toppen som sender noe vørter over mesken og noe på utsiden av maltrøret. Jeg rører opp mesken titt og ofte gjennom hele meskeforløpet. Holder igjen litt med røring på slutten for å klarne vørteren.
 
Slystr skrev:
Prøv

Malt i kg * 296 / Liter vørter etter kok = Z

OG/Z = X

X= Effekt i %

Denne gir riktig effektivitet, etter det jeg har forstått.

hmmm,,
ser ikke ut til att min matte er helt på topp :s
malt i kilo 5.6 Kilo. etter kok 33 liter
OG 1.045

Hva blir svaret her da ???
 
Takk for alle svar! Og bare hyggelig med litt trådkupping!

Har husket på å ta med truben, og ligger fortsatt så lavt. Skal forsøke å skylle mer neste gang, sirkulere kontinuerlig og male enda litt finere. Har ikke hatt noe prob med stuck mash, så er nok mulig å tyne den mer.

Kan noen forklare skyllepraksisen sin?

Igjen,  takk! :)

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 4
 
magnushuth skrev:
Takk for alle svar! Og bare hyggelig med litt trådkupping!

Har husket på å ta med truben, og ligger fortsatt så lavt. Skal forsøke å skylle mer neste gang, sirkulere kontinuerlig og male enda litt finere. Har ikke hatt noe prob med stuck mash, så er nok mulig å tyne den mer.

Kan noen forklare skyllepraksisen sin?

Igjen,  takk! :)

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 4
--
Skylling:
Jeg slår i fire og fire liter. Venter ca 10-15min mellom hver gang..
 
Er det sånn å forstå at det tar 10-15 min å renne gjennom? Da tror jeg kanskje jeg må male finere, så malten synker litt mer sammen..?

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 4
 
magnushuth skrev:
Er det sånn å forstå at det tar 10-15 min å renne gjennom? Da tror jeg kanskje jeg må male finere, så malten synker litt mer sammen..?

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 4
--
Nei det varierer, men bruker samme tid om det renner fortere gjennom.

Sent from my GT-I9295 using Tapatalk 2
 
Finn en dings som fordeler skyllevannet over hele maltrøret. Ta en kakeboks og slå hull i med en syl om du ikke har noe bedre egnet.
Jeg skyller med litt og litt vann og lar det renne godt av seg mellom hver skylling. Ligger jevnt på 82-84%  utbytte :)
 
Har samme problem, ligger vanligvis rundt 45-50%  :noway:

Tror jeg har prøvd alt.. Malt finere, justert mengden meskevann, sirkulasjon, røring osv.

I går overpresterte den og havnet på 55, da rørte jeg nesten hele mesketiden og sirkulerte også hele.
Mengden spraymalt som går med til sterkere brygg er jo helt absurd, koster jo nesten mer enn malten og humla.

55% er en all time high, en kompis skal låne den litt nå, men etter det så blir denne en kokekjele, ikke all-in-one.
 
Eriki skrev:
Har samme problem, ligger vanligvis rundt 45-50%  :noway:

Tror jeg har prøvd alt.. Malt finere, justert mengden meskevann, sirkulasjon, røring osv.

I går overpresterte den og havnet på 55, da rørte jeg nesten hele mesketiden og sirkulerte også hele.
Mengden spraymalt som går med til sterkere brygg er jo helt absurd, koster jo nesten mer enn malten og humla.

55% er en all time high, en kompis skal låne den litt nå, men etter det så blir denne en kokekjele, ikke all-in-one.

Låter otroligt lågt i mina öron. Är du säker du räknar ut det riktig? Du ska räkna med all vätska du har efter kok, alltså inte bara det du får ned i jäshinken...
 
Låter otroligt lågt i mina öron. Är du säker du räknar ut det riktig? Du ska räkna med all vätska du har efter kok, alltså inte bara det du får ned i jäshinken...
[/quote]

Jeg har også ligget mye på 50-55, og er sikker på riktige utregninger. Men har vært på 60-65 de siste gangene. Forskjellene fra tidligere har vært mer malt i mesken, noe finere malingsgrad (er på ca 1,2 nå) og dermed noe tregere skylling. Skyller i puljer på ca 4 ltr om gangen. Har også begynt å meske noe lenger.

Uansett synes jeg fortsatt det er for lavt, og er veldig nysgjerrig på hvordan andre får til opp på 80-tallet. Jeg har ikke pumpe, men resirkulererer så og si kontinuerlig likevel. Kan det være pga at jeg er uten pumpe?

Utrolig frustrerende, jeg føler jeg har prøvd det meste.

Kan det ha noe å si at jeg ikke bruker monster mill? Jeg bruker den litt billigere versjonen til bryggselv.no, den er med to valser og virker som om den fungerer bra.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 4
 
Tilbake
Topp