Dårlig utvalg av engelsk krystallmalt

Sensorisk test med maltte osv er artig, men det store spørsmålet er jo om det gir utslag i ferdig øl. Hadde vært interessant å kjørt en "bryggesirkel" der samme oppskrift blir brygget med forskjellige krystallmalt og så møtes for smaking og sammenligning. Det blir åpenbart ikke helt presist om det er forskjellige bryggere, men burde kanskje gi en indikasjon allikevel? Kunne vært et artig arrangement.
Eg e me :)

Sensorisk test med maltte osv er artig, men det store spørsmålet er jo om det gir utslag i ferdig øl. Hadde vært interessant å kjørt en "bryggesirkel" der samme oppskrift blir brygget med forskjellige krystallmalt og så møtes for smaking og sammenligning. Det blir åpenbart ikke helt presist om det er forskjellige bryggere, men burde kanskje gi en indikasjon allikevel? Kunne vært et artig arrangement.
God tanke, men trur det blir for usikkert. Vi snakker om små nyanser.

Tenker uansett å brygge Gamleguten med malt fra TF nå en gang før jul
(har ikke bestemt gjær ennå, men 002, 007 eller 013 tenker jeg)

I vår var vi tre bryggere som brygga det samme - en av oss lagde tre like sett og vi brygget hvert vårt. Resultatet ble morsomt. Definitivt ulikt, definitivt likt. Ble noen interessante duskusjoner om prosess. Ingen lagde det perfekte ølet, men jeg tror vi alle tre lærte noe som gjorde oss til bedre bryggere.

Tilbake
Topp