Defekt varmeelement ?

Defekt varmeelement ?
Idag har vi brukt 50 min på å varme opp fra 78grader til 100grader på vår 5,5 år gamle BB30 automatic. Lurer på om deler av varmeelementet kan være defekt. Å varme opp fra 65 til 78 tok type 7-8 min...
Er disse elementene å få tak i ? Kan en dreven elektriker bytte dette ?
Tips tas imot med glede.
 
Tyder på at det ene elementet har gått ja. Kan jo også være en annen feil, noe med styringen, ledninger eller noe sånt. Åpne og se om dere ser noe spesielt.

For å teste om et element er gått så kan dere teste motstanden med et multimeter. Er det ikke kontakt mellom de to endene er det gåent. Hvis elementene er som på en vanlig BB30 så er de innkapslet og er egentlig umulig å skifte.
 
Kjenner ikke disse maskinene inngående nen det er vel typisk at de har et elementer på 750 watt pluss et på 1250 watt, skulle det da være det ene på 750 watt igjen blir det lang oppvarmingstid, mulighet for reparasjon kjenner andre, Amarillo bedre til enn meg, Uten reparasjonsmulighet er et separat element kanskje et bra alternativ.
 
Når det blir er kostnadsspørsmål, Brewshop selger fortsatt Grainfather S40 til 3900,-

Funksjonsmessig ligger denne vel omtrent på samme nivå som BB30A?
 
Den BB'n er vel nedskrevet for lang tid siden. Den kan muligens fremdeles brukes som varmer av skyllevann... men her er det bare å ønske seg tidlig julegave / bursdagsgave.
Uansett hva du gjør med den, er det trolig bare et tidsspørsmål før det andre elementet og deretter styre-enheten også ryker ...
Hadde mitt utstyr røket nå, tror jeg at jeg hadde gått for en G40. Sjansene for at tre kjeler med tre individuelle kokeplater skal ryke, er imidlertid minimal :)
 
Tilbake
Topp