Deilige bilder!!!

Fått satt etiketter på årets batch med engelsk barleywine. Lettere inspirert av franske vinetiketter, Hehe :)

ee66212b4ef6adbc855f5d44b55c8a57.jpg

ff653241060452a8d6b3cd6ae5423f4e.jpg
 
Sist redigert:
Veldig kjedelig bilde. Men det representerer noen fine tyske brygg. Splittet en 380 starter i to, slik at jeg nå får iallefall to brygg (dobbelt så mange som ett!) som blir fine når begge 380'ene er på 3 gen. Og så 833 til vienna lager -> mãrzen -> Doppelbock. Doppelen er eneste grunnen til at jeg brygger Vienna og så Märzen.

Disse bryggene står i dekoksjonens tegn. Dette blir artig.

1.jpg
 
Har faktisk to maltblandiger stående. En til bokk og en til dobbelbock. Tenkte å gjøre som deg å gjennbruke gjæren fra bokken til dobbelbocken. Eneste problemet er at jeg leste du skal bruke 833. Arhh! Jeg har kunn 34/70. Gikk bra helt til jeg leste posten din. Nå fikk jeg lyst til å bruke 833.
 
Har faktisk to maltblandiger stående. En til bokk og en til dobbelbock. Tenkte å gjøre som deg å gjennbruke gjæren fra bokken til dobbelbocken. Eneste problemet er at jeg leste du skal bruke 833. Arhh! Jeg har kunn 34/70. Gikk bra helt til jeg leste posten din. Nå fikk jeg lyst til å bruke 833.

Ikke tenk på det med mindre du skal konkurrere. 3470 ga meg en fin doppelbock som stod i to uker etter gjæring, Tilbakemeldingene fra NM var stort sett basert på (slik jeg tolker det) er at ølet var ungt. Noe som jo stemmer veldig godt. Havnet midt på 30-tallet med lite sprik mellom dommere. (Hakket unna fra å gå videre) NM-vinneren var forsåvidt en doppelbock, noe jeg synes er veldig artig.
Men samtidig, du får bedre maltsmak med 830 eller 833. Dette er basert på snakkiser med andre bryggere og det jeg har lest.

Edit som tilleg: Jeg vil si det står mer på prosess enn hva du har i ølet gitt at oppskriften er "safe".
 
Sist redigert:
Ikke tenk på det med mindre du skal konkurrere. 3470 ga meg en fin doppelbock som stod i to uker etter gjæring, Tilbakemeldingene fra NM var stort sett basert på (slik jeg tolker det) er at ølet var ungt. Noe som jo stemmer veldig godt. Havnet midt på 30-tallet med lite sprik mellom dommere. (Hakket unna fra å gå videre) NM-vinneren var forsåvidt en doppelbock, noe jeg synes er veldig artig.
Men samtidig, du får bedre maltsmak med 830 eller 833. Dette er basert på snakkiser med andre bryggere og det jeg har lest.

Edit som tilleg: Jeg vil si det står mer på prosess enn hva du har i ølet gitt at oppskriften er "safe".
Ser i notatene mine at jeg har brygget en bock tidligere med 833. Den ble jeg ikke fornøyd med. Ble 6.8% of har alkoholsmak og en litt søtlig smak. Men den har 75% pils malt og bare 25% Munchenermalt. Skal bruke mest munchenermalt denne gangen. Så det er vel som du sa. Hjelper ikke med 833 når det andre er feil.
 
Ikke tenk på det med mindre du skal konkurrere. 3470 ga meg en fin doppelbock som stod i to uker etter gjæring, Tilbakemeldingene fra NM var stort sett basert på (slik jeg tolker det) er at ølet var ungt. Noe som jo stemmer veldig godt. Havnet midt på 30-tallet med lite sprik mellom dommere. (Hakket unna fra å gå videre) NM-vinneren var forsåvidt en doppelbock, noe jeg synes er veldig artig.
Men samtidig, du får bedre maltsmak med 830 eller 833. Dette er basert på snakkiser med andre bryggere og det jeg har lest.

Edit som tilleg: Jeg vil si det står mer på prosess enn hva du har i ølet gitt at oppskriften er "safe".
838, løfter en doppelbock enda bedre. Anbefales :)

Sent fra min LON-L29 via Tapatalk
 
Bare for bildets skyld. Men sånn sett er jo den kjølende vørteren delvis dekket av et lokk og den er jo akkurat like viktig
med hensyn til kontaminering. Statistisk tror jeg at uteforhold er ganske bra i forhold til inneforhold med hudceller og promp.
 
Tilbake
Topp