LarsUlv
Norbrygg-medlem
Den er nok fra 70-tallet
Stemmer nok det
Den er nok fra 70-tallet
Hva slags malt og humle bruker du? Koker grana i 30 min, ja?5,5 kg ferske graskudd klare for koking Lagde en testbatch på 3 l Granskudd-Ale i høst/vinter, men det forsvant ALTFOR FORT!
Basen er en Brewdog "American Ale"-klone. Oppskriften står i DIYDOG s. 131 som ligger på veven. Tilsatte granskuddekstraktet i ølet samtidig som gjæren ble helt i forrige gang jeg gjorde det.Hva slags malt og humle bruker du? Koker grana i 30 min, ja?
Vi lagde ganske mye granskuddsirup igår, men hva den ender opp i veit jeg ikke enda. Dessert, kanskje. Koker den ganske hardt så den blir mørk. Syns smaken blir mye bedre da, som mørk kandisirup med gransmak. Ifjor brukte vi en del i en dobbel, det funka ganske bra.Basen er en Brewdog "American Ale"-klone. Oppskriften står i DIYDOG s. 131 som ligger på veven. Tilsatte granskuddekstraktet i ølet samtidig som gjæren ble helt i forrige gang jeg gjorde det.
Skrev feil i den andre tråden ang tid. Koketid var 15 min. Første gang jeg lagde granskuddSIRUP kokte jeg i 30 min, men det ble for distinkt, så jeg justerte ned til 15 min neste gang.
Innkokingen tar derimot timesvis - om man ikke har planer om å lage øl av det med det første, og kan hele alt sammen oppi med humlekokingen e.l.
Har gjort det samme selv når jeg har laget sirup. Dette bildet er kun granskudd og vann, så det er mindre muligheter for karamellisering.Vi lagde ganske mye granskuddsirup igår, men hva den ender opp i veit jeg ikke enda. Dessert, kanskje. Koker den ganske hardt så den blir mørk. Syns smaken blir mye bedre da, som mørk kandisirup med gransmak. Ifjor brukte vi en del i en dobbel, det funka ganske bra.
Uten sukker? Åssen smaker det?Har gjort det samme selv når jeg har laget sirup. Dette bildet er kun granskudd og vann, så det er mindre muligheter for karamellisering.
I øl har vel ikke det noe å si, i og med at gjæren spiser opp sukkeret. Kan hende du viderefører den karamelliserte smaken i ølet, men jeg har droppet det.Uten sukker? Åssen smaker det?
Hadde vært noe å hatt i pub´n din, tenker jeg.Den der var ikke mye god ELLER deilig!
Den var noe for seg,er den for øltørste på et bad
hehe har du også lagd en humlepung
Da måtte den hengt høyt!Hadde vært noe å hatt i pub´n din, tenker jeg.