Deilige bilder!!!

Plukka opp litt malt fra Strømmen på vei hjem fra hytta
IMG_0966.jpeg
Endelig Eraclea, samt Barke og MO. Og 10kg extra pale pilsner, og 5kg Red X.

Greide tømme mesteparten av basemaltlageret fram til sommerferien, (hadde dog 15kg dark munich, 10kg lys munich, 10kg hvetemalt, og en god del spesialmalt liggende).

Så nå bør jeg være dekka en stund fremover :)
 
Plukka opp litt malt fra Strømmen på vei hjem fra hytta
Vis vedlegget 63528
Endelig Eraclea, samt Barke og MO. Og 10kg extra pale pilsner, og 5kg Red X.

Greide tømme mesteparten av basemaltlageret fram til sommerferien, (hadde dog 15kg dark munich, 10kg lys munich, 10kg hvetemalt, og en god del spesialmalt liggende).

Så nå bør jeg være dekka en stund fremover :)
Solide greier, det der. (Skjønt Red X har jeg aldri helt skjønt poenget med:).) Både Eraclea og Barke er malt som gjør litt forskjell fra vanlig pilsnermalt. (På den annen side er det vel ikke noe gæernt med vanlig pilsnermalt. Muntons har faktisk bra pilsmalt, også. )
 
Sist redigert:
Solide greier, det der. (Skjønt Red X har jeg aldri helt skjønt poenget med:).) Både Eraclea og Barke er malt som gjør litt forskjell fra vanlig pilsnermalt. (På den annen side er det vel ikke noe gæernt med vanlig pilsnermalt. Muntons har faktisk bra pilsmalt, også. )
RedX’en går nok i min neste hoppy amber lager, med rikelige mengder Cascade og Loral. Samt no’ edelhumle, (mangla litt krydder på siste iterasjonen). Usikker på om jeg går for 100% RedX, eller går for 50/50 med min vanlige oppskrift, (MO, Caramunich, og litt roast).
Men ser poenget ditt … litt tøysete malt er det, ja :p
 
Sist redigert:
RedX’en går nok i min neste hoppy amber lager, med rikelige mengder Cascade og Loral. Samt no’ edelhumle, (mangla litt krydder på siste iterasjonen). Usikker på om jeg går for 100% RedX, eller går for 50/50 med min vanlige oppskrift, (MO, Caramunich, og litt roast).
Men ser poenget ditt … litt tøysete malt er det, ja :p
Red X var basismaltet på vinner oppskriften på Irish red I 2022.
Forbauset meg litt. Har aldri tenkt den tanken på å bruke dette maltet i en Irish red.
Oppskriften hadde heller ikke roasted Barley. Jeg liker å bruke den siden det gir en litt tørr avslutning.
 
Red X var basismaltet på vinner oppskriften på Irish red I 2022.
Forbauset meg litt. Har aldri tenkt den tanken på å bruke dette maltet i en Irish red.
Oppskriften hadde heller ikke roasted Barley. Jeg liker å bruke den siden det gir en litt tørr avslutning.
Det er ikke noe galt med Red X. jeg har brukt det, og det er et helt greit malt. Jeg skjønner bare ikke poenget med det - eller poenget med å brygge et knallrødt øl. Konditorfarge funker vel like bra ;) ?
 
Sist redigert:
Wit, men med WLP380. Og konditorfarge :p
Nei, med konditor får du rosa, (har lagd Wit med Hibiskus).
Red X er jo strengt tatt lagd for Irish Red. Selv om man i Irland bruker toasted&roasted …
Den kan da umulig være laget for Irish Red. Som du sier, får jo den rødfargen sin fra roasted barley, og det blir en helt annen rødfarge enn den Red X gir - mener jeg da.
 
Lite bilder til å underbygge:confused:
Godt poeng. Det jeg mener er vel egentlig at Red X ikke egner seg til ølstiler som skal være rødlige i en eller annen grad. De får jo rødfargen sin fra malt som er en del av smaksbildet, slik som Irish Red, som får både smak og rødfarge fra røsta bygg. Da forstyrrer det å i tillegg få farge fra et basismalt. Så jeg brukte opp det jeg hadde av Red X, og har aldri tenkt tanken på å kjøpe mer.

Men det er så klart lov å både like det og å brygge med det. Det er jo ikke et dårlig malt.
 
Den kan da umulig være laget for Irish Red. Som du sier, får jo den rødfargen sin fra roasted barley, og det blir en helt annen rødfarge enn den Red X gir - mener jeg da.
Mente jeg hadde lest dette på Bestmalz sine sider, men det kan være en sammenblanding (i mitt eget hue) av hva Best skriver, og bryggesjapper skriver.
IMG_0972.jpeg
IMG_0971.jpeg
IMG_0973.jpeg
mens Best skriver bare
IMG_0974.jpeg
«The Mandela effect» kalles det vel … eller rett og slett krysskobling i hjernen :p
 
Mente jeg hadde lest dette på Bestmalz sine sider, men det kan være en sammenblanding (i mitt eget hue) av hva Best skriver, og bryggesjapper skriver.
Vis vedlegget 63565
Vis vedlegget 63566
Vis vedlegget 63567
mens Best skriver bare
Vis vedlegget 63568
«The Mandela effect» kalles det vel … eller rett og slett krysskobling i hjernen :p
Bestmalz nevner ikke Irish Red spesielt, eller gjorde det i alle fall ikke da jeg sjekka for litt sida. Så jeg trur det der er noe bryggesjappene legger til fordi Irish Red er det ølet der rødfarge er sentralt for stilen. Medn jeg er altså litt skeptisk til å bruke til akkurat det ølet - sjøl om det sikkert funker.
 
Tilbake
Topp