Deilige bilder!!!

En ting jeg ikke kan huske å ha sett omtalt på forumet er vask og rens av tappelinjer.
Jeg spyler alltid StarSan + vann når et fat er tømt, men det holder ikke i lengden.
Periodevis kjører jeg derfor Linje-rens.

Bruker Pipeline, og har det stående på Jula/Biltema trykkflaske med hurtigkobling.
Siden jeg utelukkende bruker 3/16’’ (også på gass), går det svært lite.
Kjører gjennom linjen og lar det stå i noen minutter, og kjører ny rens gjennom. Tømmer og skyller glasset mellom hver gang slik at det er lett å se når linjen går fra skitten (blå/grønn) til ren (lilla).
1726083686843.jpeg

Kjøpte ikke bare den nye fatlagrede ølen til Salikatt, men jaggu 3 av tønnene den har ligget på også.
Påtenkt til og ha i låvebaren!

20240909-203637.jpg

20240909-203646.jpg

20240909-203802.jpg

Ser riktig ut
Sett fat 2 i en gjæringsbøtte for å samle StarSan. Det vil boble når fat 1 er tømt og derfor renne litt over

Første fatet er bare kvartfult med starsan. Regner med det produseres nok CO2 etterhvert til å få begge tilnærmet 02 frie

Det er overraskende mye CO² i et tømt gjæringskar. Jeg karbonerer alltid i karet samtidig med kaldkræsjing før overføring til fat/flasker. Når karet er tomt er det fortsatt ca 1 bar på karet som jeg vanligvis bare slipper ut.

Nå hadde jeg tre fat som var nyvasket og det ene var fylt med Star-san som skulle flyttes fra fat til fat. Samtidig hadde jeg tømt en 60L Allrounder på to andre fat. Trykket som var på Allrounderen var nok til å flytte Star-san fra fat 1 til fat 2 til fat 3 og ut i kanner. Her tømmes det siste fatet over på kanner:
20240923_074413.jpg

Generelle spørsmål som jeg har fundert på selv rundt gjenbruk:
  • Vil det ikke potensielt være med gjærmikrober fra CO2 produsert fra gjæringsforløp? Risikerer man noe form for kryss-kontaminering?
  • Hvor mye gjenbruker folk av StarSan ol. når man daisy-chainer?
Jeg ser at det kan forekomme bittesmå partikler når jeg har kjørt gjennom et par fat med StarSan, selv om det skal ha vært grundig rengjort. Så jeg tømmer mye i sluket fremfor tilbake på dunk.

Tilbake
Topp