Deilige bilder!!!

Jeg gir ikke helt blanke i det, var derfor jeg nevnte det :) Men dette er gode tips som er relativt greie å praktisere.
Ganske likt. Setter på en gass ballock og skyter inn gelatin med sprøyte. Om jeg glemmer å åpne for blow off gass på fatet, fyker gelatin alle veier utenom inn i fatet.

Er det ikke da lette å bare helle det ned i hullet til sikkerhetsventilen når du først må slippe ut trykket uansett

Eller bare ha det i fatet før du fyller selvfølgelig.. :rolleyes:

Det er ingen grunn til å slippe ut trykket, men som sagt, man må holde et godt tak i sprøyta når man kobler på. Hvis ikke fyker stempelet rett ut pluss innhold på fatet til man får koblet av igjen.

I tillegg er det jo viktig at koblingene sitter godt.

Er det ikke da lette å bare helle det ned i hullet til sikkerhetsventilen når du først må slippe ut trykket uansett

Jeg har tilsatt ved overføring på de to første fatene jeg fylte. Men gelatin fungerer best når ølet er kaldt, og jeg kaldkræsjer ikke. Så da skal jeg forbedre prosessen ved å kjøle fatet ett døgn før jeg tilsetter.

kanskje askorbinsyre.. ,men hvor mange ml snakker vi om? 5 ml i ett 19 liters fat?
Tror ikke jeg hadde brydd meg
Trur ikke askorbinsyre tar ut fritt oksygen. (Askobinsyre skal visst dessuten være skummelt om du har mer enn svært lave verdier av jern eller kobber i vannet. Men det har vel de fleste neppe.)

Jeg trudde det var snakk om mer enn 5 ml?

Det skal ikke så mye oksygenmetta vann til for at det skal ha betydning, så hvorfor ta sjanser? Alt du trenger å gjøre, er å koke opp vann, ha det rett i et reint og desinfisert syltetøyglass som du fyller helt, på med lokket, kjøle ned til riktig temperatur for å løse opp gelatinet. Ha i gelatinet, på med lokket igjen, og ned til øltemp. Det er ikke veldig mye styr i tillegg til det styret du uansett må gjennomføre.

Hva er lettere med å helle ned sikkerhetsventilen... når du har en sprøyte med ballock tilgjengelig ?
Da trenger du uansett en trakt (eller sprøyte :cool: )

Da var det på tide å høste årets chili og få tørket den. Helt utrolig hvor mye den lille planta har produsert i sommer, har aldri sett noe lignende. Over 200 gram til sammen og den største veide 8 gram.

Habanero Lemon skal ha mellom 150 000 og 350 000 SHU og jeg tviler ikke på det etter å ha smakt på en bitteliten bit. Må være forsiktig med bruken av denne. o_O

Vis vedlegget 75152Vis vedlegget 75153Vis vedlegget 75154Vis vedlegget 75155Vis vedlegget 75156
Tøft

Tilbake
Topp