Deilige bilder!!!

men hvis du er glutenintolerant tåler du jo ikke gluten overhode
Det har jeg lurt på også, hva er vitsen med å fjerne noe gluten når ikke alt kan fjernes? Jeg kjenner noen gluteintolerante og de er rimelig nøye på å unngå gluten i alt de spiser og drikker. Jeg kan ikke tenke meg at de vil smake på et hjemmelaget glutenredusert øl hvis jeg skulle finne på å brygge noe sånt.

Det har jeg lurt på også, hva er vitsen med å fjerne noe gluten når ikke alt kan fjernes? Jeg kjenner noen gluteintolerante og de er rimelig nøye på å unngå gluten i alt de spiser og drikker. Jeg kan ikke tenke meg at de vil smake på et hjemmelaget glutenredusert øl hvis jeg skulle finne på å brygge noe sånt.
Brewers Clarex, som jeg regner med er det vi snakker om her, fjerner i de fleste tilfeller såpass mye av glutenet at det skal være innenfor grenseverdiene til å kalle det glutenfritt. Men det er umulig for en hjemmebrygger å si om det enkelte brygg faktisk er glutenfritt eller bare glutenredusert, så da er det som du skriver fullstendig unyttig for en glutenallergiker om vi har brukt disse enzymene eller ikke. Bruker selv brewers clarex, men det er bare for å unngå kuldetåken.

Samme her, de jeg kjenner det har vært aktuelt for har ikke vært interessert i å teste.

Folk med glutenintoleranse har drukket ølet mitt uten problemer.

men hvis du er glutenintolerant tåler du vel ikke gluten overhode
Det er forskjell på glutenfritt og glutenredusert. Brewer's Clarex (eller Whitelabs' Clarity Ferm) gir glutenredusert øl. Så er det forskjell på glutenintoleranse og søliaki. Glutenintoleranse innebærer at du kan tåle glutenreduserte produkter, og det er langt flere som "bare" lider av glutenintoleranse enn folk med søliakidiagnose. De siste må ligge unna alt som overhodet inneholder gluten, så vidt jeg forstår.

Det er ei øvre grense for "glutenredusert": 20 ppm. (Null er det ikke mulig å teste for, men du kan teste ned til 3 ppm. ) (Kilde: https://www.beyondceliac.org/celiac-disease/myths/)

Brewer's Clarex skal altså gi oss øl vi kan kalle glutenredusert, og vi må for all del ikke prøve å innbille folk at det er glutenfritt. Skal vi brygge glutenfritt øl, må vi bruke råvarer som ikke inneholder gluten, og det er ikke enkelt.

20 ppm blei forøvrig tidligere - i USA av FDA - satt som grense også for søliakidiagnostiserte, men det gjelder ikke lenger.

Vil igjen bare minne på at det er forskjell på gluten intoleranse og allergi/Cøliaki.
Det varierer også veldig fra person til person på hvor stor reaksjon man får på inntak av gluten, fra ingen til sengeliggende.
Er du allergiker vil gluten uansett utløse en immunreaksjon, som skader tarmen.
Det bør derfor unngås av en allergiker, også små mengder.

Cøliaki rammer omtrent 1% av befolkningen, og de som har det bør nok ikke innta øl som "kun" er behandlet med brewer's clarex. 2-6% av befolkningen har ikke-cøliakisk gluteninsensitivitet (NCGS). Disse kan kanskje innta øl behandlet med clarex? Ikke vet jeg. Men: det er en hel del andre som innbiller seg en eller annen form for glutenproblem, og de kan man servere øl så lenge du sier at det er glutenfritt :D

Tilbake
Topp