Dekoksjon - regnestykke ?

Hei,

Hvis jeg vil korte ned bryggetiden min litt så tenkte jeg følgende scenario.

Meske på ønsket temperatur i 60 min for deretter å ta en gitt andel og gi et oppkok på en induskjonstopp.
Tilsette denne tilbake i mesken for å oppnå utmesktemperatur på 78 grader.

Vet det finnes kalkulatorer på dette, men vil gjerne vite hvordan dette regnestykket ser ut slik at jeg lett kan utføre dette uten å måtte slå opp dette.

Noen som vet ?.

Kvikk googling ledet meg hit: http://realbeer.com/spencer/FAQ/decoction.html

Jeg tror det er vrient å treffe blink, så vær forberedt på å måtte justere litt. Jeg har ikke brydd meg om å beregne noe som helst når jeg har dekoktert. Kommer jeg ikke opp til den temperaturen jeg sikter mot, bruker jeg varme fra den induksjonsplata kjelen står på, eller jeg kan tilsette (nesten) kokende vann. Når jeg temperaturen jeg sikter mot, for fort, kan jeg bare vente litt med å tilsette resten av dekoksjonen, så den får kjølt seg ned, eller jeg kan tilsette litt kaldt vann. Ikke mye stress.

Eksemplene i artikkelen jeg fant, virker rimelige. Jeg ville bare tatt utgangspunkt i dem. Men om du har et oppsett der du er avhengig av å treffe akkurat, gir det mening å prøve å beregne nøyaktig. Problemet er at du nok uansett ikke bør ta sjansen på å hive hele dekoksjonen rett oppi. Har du bommet litt, og det blir for varmt, kan du ha ødelagt mye. Og når du spar dekoksjonen oppi porsjonsvis, og måler underveis, mister du i praksis en del varme - og dermed kommer du i praksis ut lavere enn beregningen din sier.

Jeg har forøvrig ikke hatt problemer med å trekke en svært tjukk dekoksjon. Artikkelen sier noe om å ikke overdrive det, men så lenge du ikke kjører på med alt for sterk varme, og passer på litt, vil jeg si at det ikke er noen fare. (Jeg har induksjonskomfyr, mulig det blir annerledes med direkte varme.)

Sorry, når jeg finleser det du skriver, så ser jeg at du ikke egentlig snakker om dekoksjon. Det blir jo mye det samme, likevel, men det er ikke noe poeng i å trekke en tjukk dekoksjon, tvert i mot. Du vil vel helst ta ut bare væske.

Sorry, når jeg finleser det du skriver, så ser jeg at du ikke egentlig snakker om dekoksjon. Det blir jo mye det samme, likevel, men det er ikke noe poeng i å trekke en tjukk dekoksjon, tvert i mot. Du vil vel helst ta ut bare væske.
Hensikten var å tappe av en gitt mengde vørter, koke denne opp og tilbakeføre slik at jeg oppnår utmesk temperatur på 78 grader.
Slik at jeg ikke trenger å bruke varmeelementet i meskekjelen til å gradvis stige ifra f.eks 65 -78 grader. Dette tar tid. Tenkte at når vi idag har induksjonstopp så hadde dette vært en mulighet for å korte ned litt av tiden på bryggedagen. nesten som infusjonsmesk, bare bruke ferdig mesket vørter istedenfor å fylle på ekstra vann ( liten kapasitet på kjelen )

Og da lurer jeg på hvor stor andel av vørteren jeg må tappe av til dette ?
Noen som har regnestykke

Hensikten var å tappe av en gitt mengde vørter, koke denne opp og tilbakeføre slik at jeg oppnår utmesk temperatur på 78 grader.
Slik at jeg ikke trenger å bruke varmeelementet i meskekjelen til å gradvis stige ifra f.eks 65 -78 grader. Dette tar tid. Tenkte at når vi idag har induksjonstopp så hadde dette vært en mulighet for å korte ned litt av tiden på bryggedagen. nesten som infusjonsmesk, bare bruke ferdig mesket vørter istedenfor å fylle på ekstra vann ( liten kapasitet på kjelen )

Sjølsagt. Jeg tenkte bare klassisk dekoksjon med en gang, siden jeg har drevet litt med det. Men hensikten med dekoksjon var selvfølgelig opprinnelig bl.a. å heve temperaturen. Og det du tenker å gjøre, er det samme som siste steget i en trippeldekoksjon. Der tar en ikke ut malten, bare vørter, og hensikten er utelukkende å heve temperaturen til utmesk.

Jeg gjør ofte dekoksjon på lysere øl, men da mest for opplevd smak etc enn nødvendigvis stegmesking. Men denne kalkulatoren funker ganske bra: https://www.brewersfriend.com/mash/
Lenger ned på siden under 'additional steps' kan du beregne hvor mye kokende dekoksjon du må tilsette tilbake.

Hei,
Meske på ønsket temperatur i 60 min for deretter å ta en gitt andel og gi et oppkok på en induskjonstopp.
Tilsette denne tilbake i mesken for å oppnå utmesktemperatur på 78 grader.

Vet det finnes kalkulatorer på dette, men vil gjerne vite hvordan dette regnestykket ser ut slik at jeg lett kan utføre dette uten å måtte slå opp dette.
Noen som vet ?.
Lett og lett, John Palmer har et regnestykke som ovennevnte kalkulator fra Brewers Friend er basert på,

Mash infusion calculator Wa = (T2 - T1)(.41G + Wm)/(Tw - T2)
http://howtobrew.com/book/section-3/the-methods-of-mashing/calculations-for-boiling-water-additions

Tilbake
Topp