Dekoksjonsmeskeskjema

beefeater

Norbrygg-medlem
Brygget noe som skulle bli tsjekkisk pils før jul.

Mesket inn på 54 i 25min (protein)
Dekoksjon til 64 i 30min (forsukring)
Dekoksjon til 70 i 20min ("dekstrinisering"?)
Infusjon til 76 i 10min (utmesk)

Bommet på forsukringstemperaturen så jeg måtte ta et par ekstra kjappe dekoksjoner for å nå temperaturen. Derfor hvilte mesken på rundt 60 ei stund så sammenlagt ble forsukringsrasten lang og lav. Dette vises på attenuasjonen. Det gjæret fra 1.052 til 1.010 (80%) på en måned med WLP800.

Jeg skal brygge en pils til og vil bruke den samme oppskriften men meske for litt mer fylde, 75-76%. Noen forslag?

Hvis jeg ikke blir overbeist om noe annet endrer jeg bare en variabel i mesken og mesker på 54, 66, 70 og 76 og ser hva som skjer.

Jeg fikk tak i noe "Gulvmaltet Böhmisk Pilsmalt" fra Weyermann. Denne skal visstnok være litt mindre modifisert enn andre typer pilsmalt.
Det forrige brygget var med Pilsmalt fra Globalmalt. Dette kan kanskje også få betydning..

Skål!

Brygget dette i går.
Det er vanskelig å treffe temperaturene ved dekoksjonsmesking.. Ihvertfall når man bruker beersmith til å beregne størrelsen på dem. det visste jeg, så jeg tok ut større mengder enn beregnet og havnet fremdeles lavere enn beregnet så det blir nok en tørr øl denne gangen også.
Om ikke annet er det en god måte å få god effektivitet. Satte ny pers, 92.7% "efficiency into boiler"!!

Jeg rotet også med dekoksjoner et par ganger til å begynne med, før jeg etterhvert ble overbevist om at det ikke har særlig mye for seg.  Nå lager jeg alt lagerøl med en ett-stegs infusjonsmesk - pils på 66 grader, oktoberfest på 67,5 og bokk på 69.  Kanskje en ekspert vil kunne kjenne forskjell på øl med en dekoksjonsmesk og en vanlig ett-stegs ingusjon, men uten at en har stålkontroll på alt det andre så ville jeg droppet dekoksjonene.  Joda, utbyttet blir noe høyere og det var nok derfor de i sin tid begynte med det.  Nå er imidlertid malten av en helt annen kvalitet, og både tid og energi har en annen pris enn i 1870.

Enig med Trygve. Det er en grunn til at flere og flere bryggerier går bort fra dekoksjoner. Det er tid- og engergikrevende (penger...) og med moderne malttyper er det ikke verd arbeidet. Det ekstra melanoidin-preget dekoksjonene kanskje tilfører, kan man kompensere for med å bruke forskjellige malttyper (innslag av  münchener og melanoidin, for eksempel).

mja, det kan hende det går over, men jeg synes nå det er litt artig, så jeg kommer til å fortsette å tulle med dekoksjoner til jeg finner ut at det ikke er verdt det evt. at jeg ikke har tid. Rekker uansett ikke å brygge mer enn 3-4 lagerøl i sesongen pga temperaturene så det er til sammen 12 timer ekstra av mitt liv i året som jeg ellers sikkert hadde kastet bort på noe enda mindre matnyttig enn å koke malt :laugh:

Det jeg sliter med er å finne et meskeskjema som gir meg den "dårlige" utgjæringen som skal til for å lage noe i retning av Urquell. Mer dextrin, mindre "sukker". Eller hur??

Thats the spirit :ilike:

Quote: Irrasjonelt, joda - men uten en dash irrasjonalitet så ville vi sikkert kjøpt øl vi også?

Hvorfor gjøre det lett når man kan ha det artig mye lengre?

Bevares - man skal jo så absolutt ha det moro.  Den dagen brygging blir "jobb" så blir jeg muligens avholdsmann!?

Det er to måter å få til dårligere utgjæring. Den ene er høyere mesketamperatur, og den andre er bruk av crystal eller caramalt.  Har ingen erfaring med undermodifisert malt, og bruker alltid ca 7-8% carapils/dextrinmalt (3-5 ebc) i mine pils. Jo, og så har du jo selvfølgelig muligheten for å bruke en gjær med lavere utgjæringsgrad. Fex 820, men den er ikke særlig typeriktig for en tsjekkisk pils.

Greg Noonan i sin bok New Brewing Lager Beer foreslår flg meske/dekoksjonsskjema:
Innmesk på 40 i 20 minutter, eller til pH er 5,2. NB - så lite vann som mulig!
Tjukk dekoksjon (1/3 av mesken, med så lite vann som mulig) til 48-53 grader i 5 -fem- minutter
Tjukk dekoksjon til 67-68 grader.  Rask tilbakeføring om du vil ha fyldig øl, gradvis over 15-30 minutter om du vil ha det tørrere.  15 minutter rast, eller til all stivelse er omdannet (jod-test)
Tynn dekoksjon (40-50 % av mesken, mest vørter) til 77 grader. 

Husk og stoppe en tid (5-10 minutter) på 60-70 grader under koking av dekoksjonene.  Og for at det overhodet skal ha noen hensikt må dekoksjonene koke skikkelig hardt i 5-10 minutter.  Lykke til!

Han advarer også at ved bruk av godt modifisert malt, så vil proteinrasten fjerne for mye polypeptider.  Det vil gi øl med liten munnfylde og lite skum.  Moro (og melanoider) vil du kunne få selv om du dropper proteinrasen, og mesker inn på 60 grader.  Første dekoksjon til 68 grader, og så en til mash-out på 77-78. 

Tok det som en direkte ordre og gikk sporenstreks ned i kjelleren og hentet siste slanten av vår eminente porter. 

;D Ikke noe som slår en porter til frokost :biersmile:

Takk for tipsene, hurtig tilbakeføring visste jeg ikke at betydde noe, det må prøves. Og så kortere og varmere forsukringsrast.
Gjæren jeg har i år er WLP800, som er oppgitt til å ha 72-77% attenuasjon. Fikk 80% på første forsøk..
Og så kortere proteinrast. Den Böhmiske gulvmalten var visst ikke overmodifisert, så den egner seg sikkert fint til slike forsøk.

Tilbake
Topp