Dekstrinmalt

Bruker du dekstrinmalt (carapils etc.)?

  • Ja

    Stemmer: 8 42,1%
  • Nei

    Stemmer: 11 57,9%

  • Totalt antall stemmer
    19

Finn Berger

Moderator
Jeg har inntrykk av at dekstrinmalt stadig er ganske vanlig blant hjemmebryggere, til tross for at mye tyder på at det ikke har noen av de egenskapene det reklameres for det med. Jeg tenkte det kunne være interessant å finne ut om det inntrykket stemmer, så jeg har laget en liten spørreundersøkelse her.

Dekstrinmalt er en type veldig lyst krystallmalt med et spesielt høyt innhold av dekstriner, altså komplekse sukkerarter som gjæren ikke kan nyttiggjøre seg. Det reklameres gjerne med at dette gir økt munnfølelse, og bedret skumstabilitet.

Det er et par tvilsomme sider ved dette. For det første er det vel ikke lenger opplest og vedtatt at dekstriner betyr noe særlig i noen retning for opplevelsen av ølet. Munnfølelse henger sammen med innholdet av andre stoffer, som beta-glukaner, etanol, glycerol, glycoproteiner og melanoidiner. Når det gjelder skumfasthet, er innholdet av større proteinmolekyler, som det er mindre av i høyt modifisert malt, antakelig det viktigste. I følge denne rapporten, som Charlie Bamforth er en av forfatterne bak, har krystallmalt overveiende negativ effekt på skummet, mens røsta malt har positiv effekt. (Se også denne podcasten med temaet skum med Bamforth: https://beersmith.com/blog/2021/02/28/beer-foam-with-dr-charlie-bamforth-beersmith-podcast-231/)

Scott Janish har gjort et eksperiment der han brygga med 50% Carapils fra Briess, uten at det syntes å gi noen effekt: http://scottjanish.com/dextrins-and-mouthfeel/ Et Brülosophy-eksperiment med 10% Carapils ga også negativt resultat.

Nå er ikke alt som selges som carapils det samme. I testene som Janish og Brülosophy har gjort, har de brukt Briess' Carapils, som nok er mer av et krystallmalt enn f.eks. Weyermanns, som er mer likt et chitmalt; undermodifisert og malta ved lavere temperatur, slik at kjernen ikke er hard og "glossy". (Jeg tør ikke si så mye om forskjellene mellom de andre ulike typene. )

Jeg synes mye tyder på at det folk har prøvd å oppnå med å bruke dekstrinmalt, bedre kan oppnås med andre malttyper. Og når det gjelder skum, er nok chitmalt en god løsning. (Se egen tråd: https://forum.norbrygg.no/threads/chit-malt-diastatisk-malt-spitzmalz.42484/ Også mye her: https://forum.norbrygg.no/threads/chit-malt-hos-brygg-selv.44038/#post-566953 )
 
Sist redigert:
Hørte på den nest siste Experimental Brewing-podcasten, om skum. Der kom de inn på betydninga av ulike typer malt for skummet i øl, og nok en gang blei det slått fast at dekstrinmalt - mer spesifikt blei carapils nevnt - faktisk virker negativt på skummet. Jeg ser stadig oppskrifter på sett med carapils, og klarer ikke å undre meg over hvor seigliva gamle myter er - eller i hvor liten grad en del folk som burde gjøre det, følger med på kunnskapsutviklinga innafor faget.
 
Jeg har brukt 5% Best Chit Malt fra Bryggselv i de siste Pilsnerne mine. Har ikke noe empirisk vedrørende skumfasthet, men subjektivt fornøyd
 
Jeg har brukt 5% Best Chit Malt fra Bryggselv i de siste Pilsnerne mine. Har ikke noe empirisk vedrørende skumfasthet, men subjektivt fornøyd
Trur det er et godt alternativ til dekstrinmalt, ja.

Jeg bruker nokså fast et langt steg - 45 min - på 72 grader, og har tru på det, både for å gi skum og munnfølelse.

Så her har vi i alle fall to alternativer som det finnes grunner til å tru på - i motsetning til dekstrinmalttypene.
 
Trur det er et godt alternativ til dekstrinmalt, ja.

Jeg bruker nokså fast et langt steg - 45 min - på 72 grader, og har tru på det, både for å gi skum og munnfølelse.

Så her har vi i alle fall to alternativer som det finnes grunner til å tru på - i motsetning til dekstrinmalttypene.
Jeg har begynt å bruke endel dekstrinmalt, men ikke i pils. I Brett-øl, (miks-ferm), derimot, er det et fin-fint «verktøy».

Brukte chitmalt mye i fjor, men opplevde ikke at det ga meg så mye på skumfronten. Men … subjektivt.

Nå har jeg gått over til å bruke 5-10% hvetemalt, også i pils, og er veldig fornøyd.
 
Jeg har begynt å bruke endel dekstrinmalt, men ikke i pils. I Brett-øl, (miks-ferm), derimot, er det et fin-fint «verktøy».

Brukte chitmalt mye i fjor, men opplevde ikke at det ga meg så mye på skumfronten. Men … subjektivt.

Nå har jeg gått over til å bruke 5-10% hvetemalt, også i pils, og er veldig fornøyd.
I brett-ølet trenger du dekstrinene som for til brett'en, stemmer det?

Hvetemalt skal funke, ja. Men jeg synes det gir et smaksbidrag, også - så da er spørsmålet om en ønsker det. Hansa Premium ("Hansa Rød") har et innslag av hvete, og jeg mener det er merkbart der. Jeg synes det er et veldig godt øl - men jeg er ikke sikker på at jeg ville hatt det preget på all pilsen min. (Men jeg tar en Hansa Rød 10 av 10 ganger i valget mellom den og en Ringnes pils:).)
 
I brett-ølet trenger du dekstrinene som for til brett'en, stemmer det?

Hvetemalt skal funke, ja. Men jeg synes det gir et smaksbidrag, også - så da er spørsmålet om en ønsker det. Hansa Premium ("Hansa Rød") har et innslag av hvete, og jeg mener det er merkbart der. Jeg synes det er et veldig godt øl - men jeg er ikke sikker på at jeg ville hatt det preget på all pilsen min. (Men jeg tar en Hansa Rød 10 av 10 ganger i valget mellom den og en Ringnes pils:).)
Jepp, dekstriner er spesialfor for Brett, (og lakto).
 
Trur det er et godt alternativ til dekstrinmalt, ja.

Jeg bruker nokså fast et langt steg - 45 min - på 72 grader, og har tru på det, både for å gi skum og munnfølelse.

Så her har vi i alle fall to alternativer som det finnes grunner til å tru på - i motsetning til dekstrinmalttypene.
Jeg brukte for første gang skikkelig dekstrinpause. Det var på en dobbelbock. Ca 60.minutter. det gav en skikkelig wow effekt. Jeg har brygget samme oppskrift ørti ganger. Smaken har vært og, men munnfølelse ble noenæ tynn. Denne gangen ble det nesten så den burde serveres med skje. Det ble nesten for mye av det gode. Også maltsmak ble MYE mer fremtredende.

Jeg har nå en lett og frisk pils på trappene, og har vurdert 62 og 72 grader med 45 minutter på siste. Jeg er dog litt redd for at den skal bli for fyldig og miste pilsens lettdrikkelige friskhet. Hva er din erfaring med dekstrinpause på pils?
 
Jeg brukte for første gang skikkelig dekstrinpause. Det var på en dobbelbock. Ca 60.minutter. det gav en skikkelig wow effekt. Jeg har brygget samme oppskrift ørti ganger. Smaken har vært og, men munnfølelse ble noenæ tynn. Denne gangen ble det nesten så den burde serveres med skje. Det ble nesten for mye av det gode. Også maltsmak ble MYE mer fremtredende.

Jeg har nå en lett og frisk pils på trappene, og har vurdert 62 og 72 grader med 45 minutter på siste. Jeg er dog litt redd for at den skal bli for fyldig og miste pilsens lettdrikkelige friskhet. Hva er din erfaring med dekstrinpause på pils?
Jeg trur det må ha vært noe annet som skapte den dramatiske virkninga. Jeg mener det gir en effekt, men ikke noe sånt som det der. @Holmentoppen , som også bruker dette rutinemessig, er tvilende til om det betyr så mye.

Det er absolutt ingen fare for at pilsen skal bli for fyldig:). Dette er jo en del av tyskernes hochkurz.
 
Jeg trur det må ha vært noe annet som skapte den dramatiske virkninga. Jeg mener det gir en effekt, men ikke noe sånt som det der. @Holmentoppen , som også bruker dette rutinemessig, er tvilende til om det betyr så mye.

Det er absolutt ingen fare for at pilsen skal bli for fyldig:). Dette er jo en del av tyskernes hochkurz.
Men jeg silter mer mot en norsk i industripils.
 
Uansett; det steget på 72 grader gjør ikke noe veldig merkbart med ølet ditt. Det er bare ett av disse små grepa som til samme med andre grep gjør en forskjell.

Brülosophy-gjengen har gjort forsøk med å meske pils på 64 grader mot 71 grader, og panelet kunne ikke kjenne forskjell.
Da får vi se om en stund når det blir kapasitet i bryggeriet.
 
Tilbake
Topp