Demonterer du tappekran til gjæringskarr?

Fargen på det som ligger der er lysebrunt. Vet ikke om det vil være synlig ved gjennomlysing, kan sjekke neste gang.
Rutinen din er god nok siden du ikke er spesielt plaget av infeksjoner.

Jeg synes det ikke er noe strev å demontere, så da gjør jeg det. :)
Hvis jeg bare hadde skjønt hvordan dere får det til. Nå prøvde jeg igjen. Tappa opp varmt vann og lot krana ligge i ei stund, men det er ikke nubbsjangs til å få delt den. Ikke en jobb for pensjonister:).
 
Hvis jeg bare hadde skjønt hvordan dere får det til. Nå prøvde jeg igjen. Tappa opp varmt vann og lot krana ligge i ei stund, men det er ikke nubbsjangs til å få delt den. Ikke en jobb for pensjonister:).
Som jeg skrev lengre opp, jeg holder i den røde delen med en hånd og den andre hånda godt plantet rundt den andre og trekker, når den er varm skal det i utgangspunktet ikke så mye makt til. Har du prøvd med oppvaskhansker?

received_143217874342713.jpeg
 
Hvis jeg bare hadde skjønt hvordan dere får det til. Nå prøvde jeg igjen. Tappa opp varmt vann og lot krana ligge i ei stund, men det er ikke nubbsjangs til å få delt den. Ikke en jobb for pensjonister:).
Det er lettere etter første gang.... ;-)
Da har du også fått smurt opp bevegelige deler.

Må bikke frem og tilbake med konstant godt drag. Nesten så du tror du skal ødelegge kranen. Du kan prøve med et skrujern der den røde tappen sitter. (Etter å ha fjernet den.)
Sammenføyiningen er gjort med det siste klikket. Kan også kreve litt kraft.

Disse kranene er vel ikke egentlig bygget for å demonteres?
 
Det er lettere etter første gang.... ;-)
Da har du også fått smurt opp bevegelige deler.

Må bikke frem og tilbake med konstant godt drag. Nesten så du tror du skal ødelegge kranen. Du kan prøve med et skrujern der den røde tappen sitter. (Etter å ha fjernet den.)
Sammenføyiningen er gjort med det siste klikket. Kan også kreve litt kraft.

Disse kranene er vel ikke egentlig bygget for å demonteres?
Nei, det er de nok ikke. Jeg er nokså usikker på om det er noe poeng i å gjøre det, også.
 
Hver gang jeg har demontert en ting har jeg nesten blitt litt skuffet over hvor rent og pent det var
Tror det holder lenge med varmt vann og Starsan før brukt, samme veien som ølet går
men selvfølgelig, demonter i ny og ne der det er mulig, men neppe nødvendig hver gang
 
Jeg skyller med varmt vann, uten å plukke den biten fra hverandre (tar såklart av den røde kranen). Kan ikke si at jeg har hatt noe trøbbel med den prosedyren enda.
Jeg plukker den også kun av delene mutter og rød kran, skyller, og så vasker jeg den i oppvaskmaskinen og soaker den i StarSan før montering og bruk. Men jeg bruker den også kun i flaskingskar, og krana er dermed bare i bruk noen timer før den vaskes igjen. Det er lite som rekker å sette seg fast skikkelig der.
 
Sist redigert:
Har brukt den samme krana på omtrent 25 brygg. Skrur den kun i 4 deler; selve plaststykket, den røde bevegelige delen, pakningen og "mutteren". Legger det i bestikk-korga i oppvaskmaskin, og sprayer den ned i StarSan før bruk. Ingen problemer så langt.
 
Har brukt den samme krana på omtrent 25 brygg. Skrur den kun i 4 deler; selve plaststykket, den røde bevegelige delen, pakningen og "mutteren". Legger det i bestikk-korga i oppvaskmaskin, og sprayer den ned i StarSan før bruk. Ingen problemer så langt.
Jeg pleier ikke ta av pakningen. Den sitter jo på utsiden av bøtta og alle deler som kommer i potensiell kontakt med ølet blir vasket uten at den tas av.
 
Tilbake
Topp