Den Store BrewFather Tråden

Finnes det noen smart måte å legge til SG/OG justering hvis man bommer på meske effektiviteten? Burde vært en top-up også for dette, med kalkulator (gr DME/sukker). Tungvindt å mikke det til i batch recipe fermentables og effektivitet.
Jeg bruker brygg på en oppskrift som brygges, her legger jeg inn OG og SG så går dette automatisk om jeg skjønner problemstillingen din riktig.
 
Ja, men hadde vært fint om det ble integrert inn i «batch» delen, slik at det kan fremstå som en postboil addition/fermenter top-up, (som bare tar høyde for vann), slik at man fikk korrekt efficiency. Bruker man den i «tools», kunne det vært en «add to batch» knapp, feks.
Ja det kunne jo vært greit :)
 
Ny bruker, og må si jeg er imponert over Brewfather.
Var ikke klar over hvor mange funksjoner det inneholder, det er jo full kontroll fra planlegging av brygg til avsluttet gjæring :)
Så nå er planen å legge inn alt jeg har brygget fra brygg #1, og det vil ta tid, alle brygg før 2018 er på papir.

Men det er et par ting jeg lurer på. Det første er vannmengde, er det ikke mulig å legge inn mengde meskevann og skyllevann manuelt?
Jeg har valgt en profil, men det skulle vært mulig å forandre dette når man legger inn et brygg, det varierer jo hvor mye, og hvordan jeg fordeler vannet på mesk og skyll.

Det andre er kanskje en bagatell, men hvorfor står det alkoholprosent og hvor mange dager det er siden bryggedag i bryggelista? Det virker unødvendig, er det mulig å forandre på det?.

Untitled-1.jpg
 
Ny bruker, og må si jeg er imponert over Brewfather.
Var ikke klar over hvor mange funksjoner det inneholder, det er jo full kontroll fra planlegging av brygg til avsluttet gjæring :)
Så nå er planen å legge inn alt jeg har brygget fra brygg #1, og det vil ta tid, alle brygg før 2018 er på papir.

Men det er et par ting jeg lurer på. Det første er vannmengde, er det ikke mulig å legge inn mengde meskevann og skyllevann manuelt?
Jeg har valgt en profil, men det skulle vært mulig å forandre dette når man legger inn et brygg, det varierer jo hvor mye, og hvordan jeg fordeler vannet på mesk og skyll.

Det andre er kanskje en bagatell, men hvorfor står det alkoholprosent og hvor mange dager det er siden bryggedag i bryggelista? Det virker unødvendig, er det mulig å forandre på det?.

Vis vedlegget 50601
Om du trykker på blyanten ved siden av equipment kan du justere profil for hver oppskrift og brygg. Om du endrer under profiler i hovedmenyen vil ikke det endre i oppskrifter og batcher du allerede har lagd, om du ikke velger/henter profil på nytt.

Angående % og alder i dager, hvorfor skulle ikke de viktigste parameterene (for mange) stå der? Hvis ikke ville jeg sagt det var unødvendig å gå inn på hvert brygg for å se det, og alder vises heller ikke noe annet sted. Men når du endrer brygg status til arkivert, noe jeg gjør når det er drukket opp, så vises naturlig nok ikke alder lenger. Dvs. fullførte brygg gir oversikt over brygg jeg har i kjøleskap/bod.
 
Det andre er kanskje en bagatell, men hvorfor står det alkoholprosent og hvor mange dager det er siden bryggedag i bryggelista? Det virker unødvendig, er det mulig å forandre på det?.

Untitled-1.jpg
Gir kanskje ikke svar på spørsmålet ditt, men endret nettopp status på et brygg fra "Gjæring" til "Fullført" og får da opp valget "Legg Til" under "Logg," samtidig med valget om endring av status fra "Fullført" til "Arkivert." Har ikke prøvd, men i dette øyeblikket vil det kanskje være mulig å endre/eventuelt fjerne uønsket info som i motsatt fall vil vises i "Arkiverte Brygg" ?

Synes funksjonen i seg selv er rimelig grei, men klart, har man ellers kontroll i sysakene finner man vel de samme svarene andre steder også, men ser selv mer på det som et pluss enn et minus . . .
 
Om du trykker på blyanten ved siden av equipment kan du justere profil for hver oppskrift og brygg. Om du endrer under profiler i hovedmenyen vil ikke det endre i oppskrifter og batcher du allerede har lagd, om du ikke velger/henter profil på nytt.
Jeg fant ut av det, det er ikke i utstyrsprofilen vannfordelingen kan justeres, men kun i oppskriften under 'Vann' ved å gå inn på 'Kalk'. Men det jeg ikke forstår er at selv om jeg forandrer på mengde meske- og skyllevann så blir det ikke forandret i oppskriften. Jeg skjønner at Brewfather kalkulerer ut fra kornmengde og bryggevolum, men når jeg legger inn vannmengder manuelt skulle det vel bli oppdatert i oppskriften?

Vanntilsetningene justerer seg etter det jeg legger inn, så det er greit, men allikevel står det feil vannmengde i oppskriften.

vann.jpgvann2.jpgvann3.jpg

Angående % og alder i dager, hvorfor skulle ikke de viktigste parameterene (for mange) stå der? Hvis ikke ville jeg sagt det var unødvendig å gå inn på hvert brygg for å se det, og alder vises heller ikke noe annet sted.

Både bryggedato og abv står jo i bryggeopplysningene, så for meg virker det unødvendig at det står som overskrift i oversikten. Spesielt abv, det er vel en av de minst interessante opplysningene for et brygg. Abv kommer heller ikke opp hvis man ikke forandrer OG/FG, og da blir det ihvertfall merkelig at det skal være med.

asbj2.jpg

Men når du endrer brygg status til arkivert, noe jeg gjør når det er drukket opp, så vises naturlig nok ikke alder lenger. Dvs. fullførte brygg gir oversikt over brygg jeg har i kjøleskap/bod.

Ok, skjønte ikke helt dette med arkivering, men det der gir jo mening.
 
Sist redigert:
Jeg fant ut av det, det er ikke i utstyrsprofilen vannfordelingen kan justeres, men kun i oppskriften under 'Vann' ved å gå inn på 'Kalk'. Men det jeg ikke forstår er at selv om jeg forandrer på mengde meske- og skyllevann så blir det ikke forandret i oppskriften. Jeg skjønner at Brewfather kalkulerer ut fra kornmengde og bryggevolum, men når jeg legger inn vannmengder manuelt skulle det vel bli oppdatert i oppskriften?

Vanntilsetningene justerer seg etter det jeg legger inn, så det er greit, men allikevel står det feil vannmengde i oppskriften.

Vis vedlegget 50613Vis vedlegget 50614Vis vedlegget 50615



Både bryggedato og abv står jo i bryggeopplysningene, så for meg virker det unødvendig at det står som overskrift i oversikten. Spesielt abv, det er vel en av de minst interessante opplysningene for et brygg. Abv kommer heller ikke opp hvis man ikke forandrer OG/FG, og da blir det ihvertfall merkelig at det skal være med.

Vis vedlegget 50617



Ok, skjønte ikke helt dette med arkivering, men det der gir jo mening.
Meske og skyllevann inne på kalk er kun for vannjustering. Men inne på profil kan du begrense meske og skyllevann samt kokevolum. Kanskje det vil gjøre det du ønsker å oppnå?
Screenshot_20210328_093548_com.warpkode.brewfather.jpg
 
Meske og skyllevann inne på kalk er kun for vannjustering. Men inne på profil kan du begrense meske og skyllevann samt kokevolum. Kanskje det vil gjøre det du ønsker å oppnå?
Vis vedlegget 50618

Ser ikke hvordan jeg kan definere meske- og skyllevann fritt nei. Bare mengde i gjæringskar eller kjel og så regner Brewfather ut beste vannfordeling. Ikke at det har så mye å si, jeg får jo riktig mengde på vanntilsetningene ut fra hva jeg legger inn.

Red.
Jeg kan jo eventuelt legge inn maks skyllemengde, da vil jeg kanskje oppnå det jeg vil.
 
Ser ikke hvordan jeg kan definere meske- og skyllevann fritt nei. Bare mengde i gjæringskar eller kjel og så regner Brewfather ut beste vannfordeling. Ikke at det har så mye å si, jeg får jo riktig mengde på vanntilsetningene ut fra hva jeg legger inn.

Red.
Jeg kan jo eventuelt legge inn maks skyllemengde, da vil jeg kanskje oppnå det jeg vil.
Ja du kan jo ta min/max på både meske og skyllevann :)
 
Både bryggedato og abv står jo i bryggeopplysningene, så for meg virker det unødvendig at det står som overskrift i oversikten. Spesielt abv, det er vel en av de minst interessante opplysningene for et brygg. Abv kommer heller ikke opp hvis man ikke forandrer OG/FG, og da blir det ihvertfall merkelig at det skal være med.

Vis vedlegget 50617
Som sagt synes jeg det er greit at plassen som tross alt er der brukes til å gi noen parametere, og det er greit at alder blir regnet ut et sted, men selv ville jeg gjerne hatt flaskedato i listen i stedet for alder - da hadde jeg hatt det jeg bruker å skrive på flaskene: batch nr, flaskedato, bryggnavn, type og abv. Jeg oppfatter i hvert fall at utregning av abv er noe som ofte blir spurt om, så det opptar tilsynelatende mange, men litt rart egentlig at det ikke oppgis alle de samme parametere som i oppskriftslisten - det kan være praktisk om man vil sammenligne og finne det ølet man har med høyest/lavest ABV/OG/FG/IBU. Det blir tungvindt å sammenligne om man må klikke seg inn og ut av hvert brygg etter tur.
1616930410331.png

Ser ikke hvordan jeg kan definere meske- og skyllevann fritt nei. Bare mengde i gjæringskar eller kjel og så regner Brewfather ut beste vannfordeling. Ikke at det har så mye å si, jeg får jo riktig mengde på vanntilsetningene ut fra hva jeg legger inn.

Red.
Jeg kan jo eventuelt legge inn maks skyllemengde, da vil jeg kanskje oppnå det jeg vil.
Å legge inn maks begrensning på meskekjel og min/maks skyllemengde i profil var det jeg mente ja. Jeg har nå fått det justert inn sånn i "hovedprofilen" at det omtrent alltid blir slik jeg ønsker, basert på maltmengde og batch-størrelse. Hvis ikke justerer jeg bare det som skal til i den enkelte oppskriften eller brygg.
 
Jeg følger ‘diskusjonen’ med interesse, for jeg er blodfersk brygger og abonnent.

Kan også anbefale chat-funksjonen. Fikk veldig kjapt svar på et spørsmål der i påska, nærmere midnatt og også på norsk.
 
Jeg følger ‘diskusjonen’ med interesse, for jeg er blodfersk brygger og abonnent.

Kan også anbefale chat-funksjonen. Fikk veldig kjapt svar på et spørsmål der i påska, nærmere midnatt og også på norsk.
Ikke så rart, utvikleren er norsk ;)
 
Jeg prøver fortvilt å finne ut av vann delen i appen, men helt ærlig så blir jeg bare mer forvirret jo mer jeg prøver å justere og jeg prøver kun å justere pH.

4kg Pilsnermalt og 250g med Carahell til ett brygg på 21 liter i gjæringskar, totalt vannmengde på 31,18 liter.

Fordelt på mesk-og skyllevann snakker vi om 16,75 og 14,43 liter. Pga hardt vann(9dH°) har jeg gått over til fosforsyre 75%. Nå er det litt over 2 liter mer vann i mesk, men det er jo også der malten er så en skulle tro at det skulle bli rimelig lik mengde syre, om ikke mindre i mesk, men det er altså ikke tilfellet.

Brewfather sier 5ml syre i mesk og 1,8 i skyllevann. Hvorfor?
Screenshot_20210718_193813_com.warpkode.brewfather.jpg
Screenshot_20210718_193825_com.warpkode.brewfather.jpg

Og hvor er mesk-og skyllevanns innstillingene forskjellig? På meskedelen legger du inn ml syre, på skylle delen må du velge ønsket pH, hvorfor?
 
Jeg prøver fortvilt å finne ut av vann delen i appen, men helt ærlig så blir jeg bare mer forvirret jo mer jeg prøver å justere og jeg prøver kun å justere pH.

4kg Pilsnermalt og 250g med Carahell til ett brygg på 21 liter i gjæringskar, totalt vannmengde på 31,18 liter.

Fordelt på mesk-og skyllevann snakker vi om 16,75 og 14,43 liter. Pga hardt vann(9dH°) har jeg gått over til fosforsyre 75%. Nå er det litt over 2 liter mer vann i mesk, men det er jo også der malten er så en skulle tro at det skulle bli rimelig lik mengde syre, om ikke mindre i mesk, men det er altså ikke tilfellet.

Brewfather sier 5ml syre i mesk og 1,8 i skyllevann. Hvorfor?
Vis vedlegget 52794
Vis vedlegget 52795

Og hvor er mesk-og skyllevanns innstillingene forskjellig? På meskedelen legger du inn ml syre, på skylle delen må du velge ønsket pH, hvorfor?
Forskjellig bufferkapasitet på mesk og skyllevann?
 
Forskjellig bufferkapasitet på mesk og skyllevann?
Hmmm, da altså at pga mesken og alt det tilfører væsken så er det nødvendig med mer syre? Bruker du syre og virker i såfall de tallene jeg får logiske?

Som jeg skrev i en annen tråd, jeg stoler ikke på pH-meteret mitt og har ingen planer om å svi av flere tusenlapper på et nytt, så om det i det hele tatt høres rimelig ut med de mengdene får jeg stole på tallene i første omgang og heller se om jeg oppnår det jeg ønsker.
 
Jeg justerer kun meskevann. Skyllevann blir kun varmet.

Det omdiskutert hva som fungerer og er nødvendig. Da gjør jeg det som er enklest. Prøv å huke vekk skyllevann.

Screenshot_20210718-201326~2.jpg
 
Jeg justerer kun meskevann. Skyllevann blir kun varmet.

Det omdiskutert hva som fungerer og er nødvendig. Da gjør jeg det som er enklest. Prøv å huke vekk skyllevann.

Vis vedlegget 52797
Det har jeg ikke fått med meg så skal se om jeg ikke finner noe lesestoff om det, men nå er hovedgrunnen til at jeg vil justere pH er at jeg lurer på om den er for høy under kok og dermed får en helt annen opplevd bitterhet enn hva jeg ønsker.

Jeg ser ikke helt hvordan jeg kan oppnå riktig pH til kok uten å justere skyllevannet?

Edit: Prøvde huke av syre i skyllevann, men det endret ikke mengde i mesk.
 
Hmmm, da altså at pga mesken og alt det tilfører væsken så er det nødvendig med mer syre? Bruker du syre og virker i såfall de tallene jeg får logiske?

Som jeg skrev i en annen tråd, jeg stoler ikke på pH-meteret mitt og har ingen planer om å svi av flere tusenlapper på et nytt, så om det i det hele tatt høres rimelig ut med de mengdene får jeg stole på tallene i første omgang og heller se om jeg oppnår det jeg ønsker.
Ja, mener bufferkapasiteten øker i mesken men her kan sikkert noen med kjemikunnskap utfylle.

Jeg justerer med melkesyre både i mesk og skyllevann og tallene ser helt ok ut. Tallene i Brewfather pleier å stemme veldig bra med virkeligheten for meg ihvertfall, kun små justeringer underveis.

Hvis du ikke justerer skyllevannet så må du gjerne justere mer under kok for å komme langt nok ned?
 
Tilbake
Topp