Kloakk
Norbrygg-medlem
Ja det var nettopp det jeg også tenkte på, og pH i mesk er jo vel så viktig, så å overjustere meskevannet høres ikke riktig ut, såvidt jeg har lest burde skyllevannet i alle fall ha en pH under 6 og mitt vann ligger på 7,9 om jeg ikke justerer det.Ja, mener bufferkapasiteten øker i mesken men her kan sikkert noen med kjemikunnskap utfylle.
Jeg justerer med melkesyre både i mesk og skyllevann og tallene ser helt ok ut. Tallene i Brewfather pleier å stemme veldig bra med virkeligheten for meg ihvertfall, kun små justeringer underveis.
Hvis du ikke justerer skyllevannet så må du gjerne justere mer under kok for å komme langt nok ned?
Og jeg har også brukt melkesyre og syremalt tidligere og har blitt oppmerksom på at det ikke skal bli for mye av det før du kan risikere smak av det og med 9dH° og pH på 7,9 så ble det i overkant mye melkesyre/Syremalt.
Merkelig nok så foreslår Brewfather omtrent det samme i skyllevann om jeg bruker 80% Melkesyre eller 75% fosforsyre(0,2ml forskjell), noe jeg også syns er merkelig.
Leste litt fort der ja, justere i kok ikke i mesk, men uansett er det en dårlig deal for meg som har et pH-meter jeg ikke stoler på.