Oppstartmøte for Trøndersk Bryggerlaug

Lars

Norbrygg-medlem
Hipp hipp!
Da er Trøndersk Bryggerlaug herved "stiftet", en åpen og løs sammensetning av hjemmebryggere i trøndelagsregionen.
Vi ønsker å møtes jevnlig for å samle interesserte fra hjemmebryggermiljøet for faglig utbytte og utveksling av erfaringer i tiden fremover.
Nybegynnere som nerder i området er velkomne til å delta på og/eller sette i gang aktiviteter og diskusjoner enten i regi av oss eller andre.

Tilstede på møtet på Trondheim Mikrobryggeri 28.04.2011:
Pål, Shea-Arne, Bjarte, Anders, Arne Martin, Veronica, Fredrik, Beate, Håvard, Kristian, Knut André, Ingrid og Lars.

Foreløpig kalender:
4.mai (fant det litt tilfeldig nå, påmeldingsfrist i morgen!): Maltøltreff med Morten Granås og Roger Løe
19.mai: Smaking av hverandres øl, med tema lys ale
          Forslag: Ta med 2-3 flasker av det eller de brygg du ønsker å smake sammen med andre, bryggeskjema med oppskrift og prosess er lurt,
          og kommersielle eksempler på liknende øl kan også anbefales. Ta med 2dl plastglass.
(Kristian og Knut André tar ansvar for å finne egnet lokale, på Stundentersamfundet, bydelshus eller privat. Sjekk økonomi)
Juni: Lars er i dialog med EC Dahls om å få til et tilpasset opplegg for oss som hjemmebryggere, gratis. Sikter mot en dato i første halvdel av juni.
28.-30.juli: Trøndersk Matfestival: Selv om prosjektet "Søke gammelt, skape nytt" nå avsluttes, videreføres fokuset på lokalbrygget øl gjennom smaksverksted og konkurranse for de lokale småskalabryggeriene. I tillegg er det stemning for å gjenta fjorårets suksess med Norbryggstand, så vi vil gjerne ha med hjemmebryggere til å stå på stand disse dagene og brygge øl. I fjor brygget vi 2 brygg parallelt hver dag (Speidel + kjølebag), og fortsetter gjerne i samme tralt i år! Trenger da 3-4 hver dag til å betjene standen for brygging og svare på spørsmål fra interesserte besøkende. Anbefales! :)

Ønsker fra de fremmøtte:
- Jevnlige treff for smaking på hverandres øl, og innspill/foredrag på hvordan man kan bli bedre på å vurdere eget og andres øl
- Turer til håndverksbryggeri i nær- og fjernområdet (Klostergården Gårdsbryggeri, Inderøy Gårdsbryggeri, Jämtlandsbryggeriet, Flåm, Espedal Fjellstue..)
- Faglige temasamlinger, enten kun ved bruk av egne ressurser og utveksling av erfaringer, eller eksterne foredragsholdere
    - Mesking og mesketeknikker
    - Renhold og desinfeksjon (Innlegg fra Ingrid - Biotekniker?) Hva gjør ulike baser, syrer og oksiderende væsker, hvordan forholde seg til ulike materialer..?
    - Gjærhøsting, gjærhåndtering
    - Lokal humledyrking og humlehøsting (Innlegg fra Beate - gartner?). Sette opp tur til Selbu og/eller andre steder hvor det kan høstes relativt store mengder lokal humle.
    - Være med på malting og/eller brygging av maltøl
- Vurdere å spleise på felles utstyr etterhvert (oksygenmenter, alkometer)

Vi bestemte oss for å spleise på eventuelle utgifter fra gang til gang, selv jeg iallefall anbefale www.deltager.no, som ble brukt i flere varianter i forhold til NM 2011.
Ellers prøver vi også å kjøre relativt enkle gjennomførbare samlinger til å begynne med, så kan vi heller utvide og avansere etterhvert.
Vi kjører løs struktur (uten fast styre og ansvarshavende), og vil se hvordan dette fungerer

Lars sjekker opp muligheten for moderert mailingliste gjennom Norbrygg, da vi ønsker å kunne nå relativt kjapt ut til alle bryggeinteresserte i regionen for å varsle om hva som skjer, og eventuelt be om bistand ved ulike arrangement som f.eks Trøndersk Matfestival (Trondheim) og Juleølkonkurransen (Klostergården, Tautra, 19.november)

De som ønsker å stå på denne mailingliste, kan sende meg mail på organmorgan <kanelbolle> gmail.com.

Tar ellers gjerne imot innspill underveis, og herved har vi fått åpnet vår eget underforum på Norbrygg, hvor alt relevant kan postes.

Hurra og velkommen! :brygging:

Edit: Oppstaren ble gjort på bakgrunn av denne tråden: http://norbrygg.no/forum/index.php/topic,5875.0.html
 
Dette var kjapt levert, Lars!

Ser fram til trivelige aktiviteter med dette lauget framover :).
 
Eduard satte opp underforum via smartofon på Haandverkerstuene, så da var det bare å frese ut det jeg husket mens formen var fin. :)

Mailingliste blir sjekket over helga.

Det har allerede meldt seg endel interesserte til mailinglisten, hvor flesteparten ikke var på møtet, så jeg tror og håper det vil bli gode tider for trønderske hjemmebryggere fremover!

Selv om Kristian og Knut André er satt på saken for å se etter lokale, tror jeg godt vi kan ta imot innspill her også (eller på mail) på egnede lokaler til å ha sammenkomster rundt smaking og ulike bryggetekniske diskusjoner.

Noen stikkord i farta:
- Sitteplass med bord til 20-30 (+?) stykker
- Kjøleskap eller andre kjølemuligheter?
- Mulighet for projektor?
- Fordel med et lokale vi kan disponere alene når vi er der, i forhold til støy (det var tidvis vanskelig å høre hverandre på mikrobryggeriet)
- I forhold til smaking/vurdering av øl, er det kjekt med et litt lyst lokale uten for mye lukt og andre forstyrrelser
- Gratis eller rimelig
 
Dæven! Trøndersk bryggelaug høres ut som nå æ vil vårrå me på:)
Sendt dæ ei melding!

*skifter til bokmål*
Synd at jeg ikke fikk med meg at dere var på Mikrobryggeriet 28.04, var samtidig på Den Gode Nabo og "ryddet i hyllene" og kunne godt tatt meg en gåtur!
Har min første bryggedag i morgen. Det vil si at jeg ikke har øl klart til 19.05, men håper jeg allikevel kan være med i lauget:)
 
Vet ikke hva som regnes som rimelig, men om det blir litt folk kan man kanskje leie lokalet til Sjømannsforeningen. De har en trivelig kjeller ikke langt fra kultursenteret Isak. Har vært på noen dansefester der, og de har bord, stoler, sofagruppe og et lite kjøkken. Stort nok gulv også, men er vel kanskje ikke så viktig i denne sammenhengen. Innbiller meg at det kostet 500 kr å leie lokalet.

Håper jeg får med meg smakemøtet, men er redd jeg må til Oslo en tur ca da.
 
Sjømannsforeningen høres bra ut. Nå ser det ut til å ordne seg med gratislokaler på Samfundet, men om vi blir mange fler enn 15-20 personer kan det hende vi må se oss om etter noe annet.
 
Hei, ble det bestemt noe tidspunkt for smakskvelden? 1900?
Ser det er 13 påmeldte til nå, så da går vi vel for strindenshybelen?
Hvor er denne, og hvor tropper man opp med ølet sitt? :)

Jeg har nå satt opp doodlepåmelding for EC Dahls-turen, og tenkte å informere om dette via mailinglisten.
Kan godt ta med en liten snutt om 19.mai med det samme når punktene over er klare.

Ellers er det gratis utdeling av Nøgne Ø sin alkoholfrie versjon av imperial stout - Stuten på Den gode Nabo i dag kl.1405..
 
Lars skrev:
Hei, ble det bestemt noe tidspunkt for smakskvelden? 1900?
Ser det er 13 påmeldte til nå, så da går vi vel for strindenshybelen?

1900 høres bra ut for meg.
Viss alle møter opp ved baksiden av Samfundet 1900(?), så kan jeg/Kristian/Ingrid lose dere frem til riktig hybel.
Viss noen er litt sene, kan de ringe meg på 97786831, så skal vi slippe inn dere også.

VIKTIG: Ha med ølen i en sekk/veske/annet, slik at det ikke er for åpenlyst at dere bærer med øl inn.

Også: Jeg lovet vekk litt øl i leie, så viss alle som har mulighet tar med én til tre flasker ekstra som vi kan sette igjen til Strindens, så slipper lageret mitt litt billigere unna.
 
Hei!
Kjepeopplegg dette Lars.
Har ikke anledning første gang, men vil gjærne være med.
Litt tungvindt for oss som bor i provinsen med alle møtene i Trondheim,men når interessen er stor er alt mulig.
Kos dokk den 19.
Arnstein
 
Arnstein skrev:
Hei!
Kjepeopplegg dette Lars.
Har ikke anledning første gang, men vil gjerne være med.
Litt tungvindt for oss som bor i provinsen med alle møtene i Trondheim,men når interessen er stor er alt mulig.
Kos dokk den 19.
Arnstein

Hoi Arnstein!
Enig i at det er mye bra på gang, men langt ifra bare min fortjeneste. :)

Under diskusjonen på forhånd, og på "stiftelsesmøtet" (hvor det vel var 1 fra Melhus/Lundamo, foruten Trondheimsbeboere) virket det å være et felles ønske å favne om de bryggerne som også bor utenfor Trondheim, uten at det må bety at alle arrangement nødvendigvis er tilrettelagt disse.

Utfordrer gjerne dere det gjelder til å komme med innspill på hvordan det kan løses, for selve organiseringen er jo opp til hver enkelt å ta tak i, siden lauget er helt åpent for hvem som ønsker å gjøre hva. Kanskje er det spesielle tidspunkter som løser transport hjem, overnattingsbehov (sikkert flere private løsninger her), forslag til arrangement andre steder eller andre forslag som kan luftes her og styrke omfavnelsen av hjemmebryggere i rundt om i regionen. :biersmile:

Noe av ønsket med disse "nyhetsbrevene" er å kunne nå lettere ut med info om hva som rører seg av interesse og aktuelle hendelser, slik at det også er lettere å planlegge. Neste spikrede mulighet er treff på EC Dahls og at vi forsøker å gjenta suksessen med Norbryggstand på Trøndersk Matfestival, men det må gjerne dukke opp andre forslag til å treffes i større eller mindre lag før/mellom/etter.
 
Takk for i går! Var artig å møte så mange fine øl og folk. Smaks- og luktesansen min gleder seg over opptreninga den får av sånne "stunt". :ilike:
 
Tilbake
Topp