Den store ølreisen (NRK)

RoganJosh skrev:
Soyasaus og sukkerkulør?  :jaha:

Så ikke ut til at Soyasaus i lettøl var en höjdare nei  :laugh:

Fant forresten en restaurant i Pisa i sommer som serverte egne hjemmebryggede Ales. Minnet litt om han hipsteren i Piemonte (bare mindre skala).
 
I episode 2, 12.02 minutter ut i episoden er de i Køben, og der sitter det unektelig en kar på en benk og drikker Lucky Jack fra Lervig.
Ikke den vanligste øl i Danmark, men morro å se at de setter pris på mitt favorittøl der også  :ilike: :ilike: :ilike:
 
Etter å ha sett denne serien og luktet soyasaus
slår det meg at mange stout jeg har smakt har denne aroma
 
Etter å ha sette episode nr 2, må jeg si at denne karen har et veldig godt poeng. Her sitter vi og smatter på IPA og porter, og føler oss kontinentale og sofistikerte - mens alt vi gjør er å brygge/smake på andre folks øl.

Det skulle ikke være noen objektiv grunn til å skjemmes over våre egne øltradisjoner og øltyper. Noen av de tidligste skriftlige kildene i landet her omtaler påbud om brygging av øl, og brygget har vi gjort siden ihvertfall bronsealderen. Innen gårdsbrygging burde vi vel ha noe å fare med, som nevnt annetsted her på forumet var jo selveste Michael Jackson svært begeistret for dette.

Nå er jeg rykende fersk på ølbrygging, og har ikke noe å bidra med. Men hva med for eksempel vår egen ølhumle (eller ølhumler for alt jeg vet) her i Norge? Det kryr jo av rømt ølhumle rundt gamle gårder rundt i landet. Jeg går ut i fra at gjennom noen hundre år i vill tilstand har den for det meste mutert og tilpassset seg bort fra de opprinnelige egenskapene, men burde ikke f.eks landbruksuniversitet vært på banen her? Det burde jo være mulig å starte et tilbakeføringsprogram, det er jo seriøs kulturarv vi snakker om her. For ikke å snakke om gamle gjærstammer, som nevnt annetsted her på forumet, som ble tatt vare på av bondefamilier.
 
sand skrev:
I episode 2, 12.02 minutter ut i episoden er de i Køben, og der sitter det unektelig en kar på en benk og drikker Lucky Jack fra Lervig.
Ikke den vanligste øl i Danmark, men morro å se at de setter pris på mitt favorittøl der også  :ilike: :ilike: :ilike:
Lervig Aktiebryggeri
Likt · 25. april
https://www.facebook.com/photo.php?fbid=492244850829404&set=pb.133038950083331.-2207520000.1377805131.&type=3&theater
 
Tommy H. Li skrev:
Etter å ha sette episode nr 2, må jeg si at denne karen har et veldig godt poeng. Her sitter vi og smatter på IPA og porter, og føler oss kontinentale og sofistikerte - mens alt vi gjør er å brygge/smake på andre folks øl.

Det skulle ikke være noen objektiv grunn til å skjemmes over våre egne øltradisjoner og øltyper. Noen av de tidligste skriftlige kildene i landet her omtaler påbud om brygging av øl, og brygget har vi gjort siden ihvertfall bronsealderen. Innen gårdsbrygging burde vi vel ha noe å fare med, som nevnt annetsted her på forumet var jo selveste Michael Jackson svært begeistret for dette.

Nå er jeg rykende fersk på ølbrygging, og har ikke noe å bidra med. Men hva med for eksempel vår egen ølhumle (eller ølhumler for alt jeg vet) her i Norge? Det kryr jo av rømt ølhumle rundt gamle gårder rundt i landet. Jeg går ut i fra at gjennom noen hundre år i vill tilstand har den for det meste mutert og tilpassset seg bort fra de opprinnelige egenskapene, men burde ikke f.eks landbruksuniversitet vært på banen her? Det burde jo være mulig å starte et tilbakeføringsprogram, det er jo seriøs kulturarv vi snakker om her. For ikke å snakke om gamle gjærstammer, som nevnt annetsted her på forumet, som ble tatt vare på av bondefamilier.
                    Veldig bra skreve! Heilt klart et stort potensiale for planteforsk og div planteskular her til lands og ta fatt på  :biersmile:
 
Jeg akter å holde halve skatten tilbake, inntil myndighetene får stablet et skikkelig øl-iniativ på beina. Det er jo galskap at man må gå på polet og betale 70-100 kr for en god halvliter, attpåtil utenlandsk, mens vi her sitter på en potensiell gullgruve av for det meste glemt hjemmefødt øltradisjon og historie.
 
knutgrrr skrev:
sand skrev:
I episode 2, 12.02 minutter ut i episoden er de i Køben, og der sitter det unektelig en kar på en benk og drikker Lucky Jack fra Lervig.
Ikke den vanligste øl i Danmark, men morro å se at de setter pris på mitt favorittøl der også  :ilike: :ilike: :ilike:
Lervig Aktiebryggeri
Likt · 25. april
https://www.facebook.com/photo.php?...83331.-2207520000.1377805131.&type=3&theater

Forøvrig mitt bilde (eller bilde av min tv...) ;D
 
Definitivt en tankevekker denne serien! Er vi bare ølsnobber,- eller er forskjellen så stor som vi mener mellom våres eget favorittøl og "revepiss"?  :jaha:
 
Hva inneholder maten vi spiser ?.....ingen E-stoff ?

Smaker egentlig loff brød?
Smaker egentlig Snickers sjokolade?
Smaker egentlig ketchup tomat ?
Smaker egentlig pølsen gris ?
Smaker egentlig Nugatti nøtt ?

Av og til begynner jeg å lure på folks dømmekraft.

Hvis man har glede av loff, pølse, nugatti, øl etc.....hva er poenget med å kverne det ned til støv ?

Det er mye som kan minne om bedervet fisk, men det betyr jo ikke at det er ett godt alternativ til fersk fisk.
 
Espen Unnvik skrev:
Hva inneholder maten vi spiser ?.....ingen E-stoff ?

Smaker egentlig loff brød?
Smaker egentlig Snickers sjokolade?
Smaker egentlig ketchup tomat ?
Smaker egentlig pølsen gris ?
Smaker egentlig Nugatti nøtt ?

Av og til begynner jeg å lure på folks dømmekraft.

Hvis man har glede av loff, pølse, nugatti, øl etc.....hva er poenget med å kverne det ned til støv

Det er mye som kan minne om bedervet fisk, men det betyr jo ikke at det er ett godt alternativ til fersk fisk.

Mange gode poenger der Espen, men det er ikke særlig relevant til posten min. I episoden av serien jeg referer til setter de lyse lagerøl opp mot hverandre, og jeg ville blitt overrasket selv om de hadde funnet særlig forskjell, der de de testet pils på gata i Belgia... Og seansen med "sjefen" i Stella Artois var interessant!
Jeg er selv kokk, og kan identifisere meg med eksemplene du drar frem. Jeg spiser sjelden noen av delene. Lager helst disse tingene selv fra grunnen.
 
Syns vel egentlig denne serien var så som så..  Han gudjammerlig trege svensken var litt vel opptatt av å slå inn vidåpne dører.
Men noen lyspunkter var det.  Seansen med Stella  var ikke en av dem.
 
Tilbake
Topp