Tommy H. Li skrev:
Etter å ha sette episode nr 2, må jeg si at denne karen har et veldig godt poeng. Her sitter vi og smatter på IPA og porter, og føler oss kontinentale og sofistikerte - mens alt vi gjør er å brygge/smake på andre folks øl.
Det skulle ikke være noen objektiv grunn til å skjemmes over våre egne øltradisjoner og øltyper. Noen av de tidligste skriftlige kildene i landet her omtaler påbud om brygging av øl, og brygget har vi gjort siden ihvertfall bronsealderen. Innen gårdsbrygging burde vi vel ha noe å fare med, som nevnt annetsted her på forumet var jo selveste Michael Jackson svært begeistret for dette.
Nå er jeg rykende fersk på ølbrygging, og har ikke noe å bidra med. Men hva med for eksempel vår egen ølhumle (eller ølhumler for alt jeg vet) her i Norge? Det kryr jo av rømt ølhumle rundt gamle gårder rundt i landet. Jeg går ut i fra at gjennom noen hundre år i vill tilstand har den for det meste mutert og tilpassset seg bort fra de opprinnelige egenskapene, men burde ikke f.eks landbruksuniversitet vært på banen her? Det burde jo være mulig å starte et tilbakeføringsprogram, det er jo seriøs kulturarv vi snakker om her. For ikke å snakke om gamle gjærstammer, som nevnt annetsted her på forumet, som ble tatt vare på av bondefamilier.