dennys favorite ved lav temp, veeeldig treg....

TTL

 
For tre uker siden brygget jeg en OG 74-batch, som er hdet største øllet Jeg har brygget til nå. Brukte rein oksygen, men hadde ikke så mye igjen i flaska. Tror det blei ett minutt av det. Gjæret hadde stått 2mnd etter vasking fra forrige batch, som fikk en runde i starter, ikke så stor, men hadde i utgangspunktet ganske mye gjær. Den startet fint, ble satt i kjeller hvor det da var 18 grader den gang (det var konstant 27 grader i resten av huset på den tiden...)
Har vært og målt noen ganger (er ikke bare bare, siden det står på hytta tre mil unna, og jeg må med stige gjennom en luke i kjøkkengulvet for å ta en måling), og den har brukt over en uke fra 34 til 28 nå, men nå var temperaturen nedi 16 grader. Det var tydelig tegn til fortsatt gjæring. Jeg fikk hjelp av min fantastiske kone til å få gjæringsbøttene heist opp av luka så de skal få det litt varmere (termostaten står nå på 21grader). Rista også opp gjæret.
Så spørsmålet: hvor mye raskere skal man tro det tar å gjære ut til (beersmith-)antatt fg på 13 nå som den får ca 5 grader varmere omgivelser? Hadde det stått hjemme kunne jeg bare fulgt med, men det er litt stress å kjøre seks mil hver gang jeg skal sjekke... best guess?
 
Tilbake
Topp