desinfisere med starsan- hjelp

Hei!
I dag skal jeg brygge et nytt brygg. Jeg har gått lei av bruken av klor siden jeg må skylle så utrolig mye for å få bort lukten, så nå har jeg kjøpt starsan.
Det jeg lurer på er hvor mye jeg skal bruke. Gjæringsdunken min er en slik som man kjøper på europris. så hadde tenkt å fylle den opp med vann og starsan, legge alt av utstyr jeg trenger oppi. Men hvor mye skal jeg bruke? Jeg regner med at det blir litt i underkant av 30 liter vann. Problemet er at det står med gallomn og unser på flaska.

Neste spørsmål er, kan jeg bruke samme metode for å vaske flaskene mine? fylle opp en dunk med vann og starsan, så legge de oppi?

Så lurer jeg på hvor lenge dunken skal stå med starsan. holder det med et kvarter?

Helt til slutt, stemmer det virkelig at man ikke trenger skylle utstyret etter å ha brukt starsan? Det er etter mitt skjønn kraftige kjemikalier... Om det stemmer har jeg hvertfall funnet ut hva jeg skal bruke framover! slitsomt å måtte skylle bort klorlukta 6-7 ganger pr. flaske

Starsan er fine saker,
bruk ca 15ml til 10 liter vann - hvis det er den store flaska er det millilitermål på baksiden av måletuten. Til 30literskar bruker jeg sjelden mer enn 10 liter væske. Ikke fordi jeg er gjerrig, stoffet koster jo nesten ikkenoe, men fordi det er lettere å håndtere, spesielt hvis mer utstyr skal oppi. Rist på dunken (med lokket på!), så dekker det alt, skummet som oppstår har den samme desinfiserende effekten som væsken.

Et kvarter er mer enn nok, de sier at kontakttid på under minuttet greier seg. Men det tar ikke skade av å ligge lenger.

Du kan ikke bruke det til flaskevask, men til desinfisering av flaskene er det supert. merk at starsan ikke vasker, det bare desinfiserer, så det du bruker det på må ha rene overflater fra før for at det skal gi noen effekt.
Du trenger ikke skylle bort noe, jeg har aldri skylt noe som har vært i starsan. Blir det mye skum kan det være greit å riste bort noe av dette, men det gjør ikke noe om det sitter igjen skum. Som regel er det litt skum igjen både i gjæringskar og flasker hos meg før jeg har oppi vørter eller øl, det bryr jeg meg ikke om. "Don't fear the foam" er et mye brukt begrep i denne sammenhengen :)

Er det mye skum i flaskene kan kanskje dette ha en viss utvannende effekt på øllet, men når du tapper på flasker med flaskefyller som tapper fra bånn vil skummet stige opp over øllet, og renne ut over toppen. Jeg pleier å fylle til skummet er rent over og det bare er øl igjen, og så korke. Men det er sikkert like mange metoder som det er bryggere hva gjelder skummet.

Takk for svar! Da er det vel ingen vits til å sitte på pcen lenger, nå skal det brygges øl  :biersmile:

Tilbake
Topp