Desinfisering - Sterkrens

Hei!
Jeg bruker Sterkrens til desinfisering, blander 1 ml pr. liter vann. Av og til blander jeg et par tre-liter i et litermål, og har div. ting (gjærlåser, skjeer, etc...) liggende i det. Hvor lenge kan en sånn blanding stå og fortsatt være virksom? Er det noen begrensning på hvor mye man kan putte oppi, uten at det går utover desinfiserings-evnen? :oops:
 
Hiver meg på her om det er greit, for jeg lurer på om det er greit å desinfisere f.eks en hevert med pumpe med sterkrens uten av at den tar skade. Det er fremdeles litt brunt i slangen etter en Black IPA som ble brygget for en stund siden som ikke går vekk med varmt vann og starsan....
 
Mattias: Jeg desinfiserer hevert i sterkrens til vanlig. Har ikke fått noen "skader" av det.

Geir: Jeg tror det skal gå bra å desinfisere ganske mye før det går ut over desinfiseringsevnen (går ut i fra at alt som skal nedi er vasket rent på forhånd). Særlig med tanke på at man kan bruke det på samme måte som starsan, dvs at man kan ha det på en sprayflaske for å spraye de delene man skal bruke.
 
Jeg har målt PH på Sterkrens blanding som har stått i ca 2mnd. Lå fortsatt på rundt 2 og vil da desinfisere. Skal sies at det koster svært lite for en ml sterkrens, så er ikke for å spare penger at jeg har en blanding stående i 2mnd :p
 
Det blir vel snerk på når blandingen er gammel og må fornyes eller ?
Cluet for å spare er å bruke mål og ikke bare slumpe i noe passelig :)
 
Tilbake
Topp