Destilering og rensing av vann

nordtvedt skrev:
Miguel skrev:
nordtvedt skrev:
Vi bruker sterilt vann fra apoteket til å kalibrere måleinstrumenter med på jobben.  Koster 22-25 kr pr liter.

Da jeg kjøpte sterilt vann på apotek for to uker siden og fant frem produktet på produsentens hjemmeside stod det kun at det var sterilt, så da går jeg ut ifra at mineralene fortsatt er der. Hvilket vann/apotek bruker dere? Skulle hatt noe til å kalibrere pH-meteret mitt.
Vi bruker ikke sterilt vann til å kalibrere pH. Til dette formålet finnes det kalibreringsløsninger som har mye bedre buffer evne enn vann.

Jeg har kjøpt kalibrerlingsløsninger I pulverform som skal tilsettes 250ml destillert vann. Hadde "ferdig" flytende før, men regner det er mye lettere å kontminere, derfor engangs-pulver.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk
 
Miguel skrev:
Da jeg kjøpte sterilt vann på apotek for to uker siden og fant frem produktet på produsentens hjemmeside stod det kun at det var sterilt, så da går jeg ut ifra at mineralene fortsatt er der. Hvilket vann/apotek bruker dere? Skulle hatt noe til å kalibrere pH-meteret mitt.

Hvordan skal du kalibrere med sterilt vann?

Kalibrerer du med flere buffere eller om du trenger bare en?

Vet at deionisert batterivann skal være temmelig nøyaktig pH 7.00 så det skal jo gå ann å bruke som buffer for vår bruk.
Men om dette stemmer vet jeg ikke, har liksom ikke blitt til at jeg har målt:p

Vi bruker buffere fra VWR på jobb, men du kan jo kjøpe på eBay?

Om du ikke har en lab i nærheten der du kan tigge deg en slant?:)

Mats.



Sent fra min GT-N7100 via Tapatalk
 
m.brekke skrev:
Miguel skrev:
Da jeg kjøpte sterilt vann på apotek for to uker siden og fant frem produktet på produsentens hjemmeside stod det kun at det var sterilt, så da går jeg ut ifra at mineralene fortsatt er der. Hvilket vann/apotek bruker dere? Skulle hatt noe til å kalibrere pH-meteret mitt.

Hvordan skal du kalibrere med sterilt vann?

Kalibrerer du med flere buffere eller om du trenger bare en?

Vet at deionisert batterivann skal være temmelig nøyaktig pH 7.00 så det skal jo gå ann å bruke som buffer for vår bruk.
Men om dette stemmer vet jeg ikke, har liksom ikke blitt til at jeg har målt:p

Vi bruker buffere fra VWR på jobb, men du kan jo kjøpe på eBay?

Om du ikke har en lab i nærheten der du kan tigge deg en slant?:)

Mats.



Sent fra min GT-N7100 via Tapatalk

Les posten min ovenfor en gang til :)

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk
 
Ja så det nå, men det var ikke der når jeg begynte å skrive. Ble en pause midt i skrivingen av innlegget pga. bleieskifting å kjøring til barnehage :p

Sent fra min GT-N7100 via Tapatalk
 
Tilbake
Topp