Det absolutt enkleste bryggeoppsettet...?

Hallstein

Norbrygg-medlem
Tenkte jeg skulle starte en diskusjon rundt hva som er det enkleste bryggeoppsettet, som samtidig kan brygge allsidig øl, med gode resultater!

Pr dags dato brygger jeg BIAB med en 36L kjele. Koker med gass (12kW) og kjøler med 10m Biltemarør og gjærer i speidel plastdunker. Vannet og vørteren varmes opp fort, og koken er fin. Vask og sterilisering er ganske greit, da jeg ikke har noen kraner e.l. som må tas fra hverandre og vaskes. Jeg kan brygge stort sett alt ølet jeg vil, men kan f.eks ikke stegmeske, kjøre dekoksjonsmesk, eller bruke store mengder hvete/rug. Brygginga innebærer dog en del tung løfting, noe som jeg kjenner ikke er aldeles optimalt.
Kjører ølet på fat, noe som er enkelt og greit, ikke krever mye vasking og sterilisering, som flasker ofte gjør.

Har tenkt på speidel, da den kan svært enkelt kjøre stegmesking. Her blir derimot dekoksjonsmesking vanskeligere, da kornet er "låst inne" i maltrøret. Vaskinga tror jeg er ganske enkel (speidel-eiere kommenter?) Det er heller ikke så veldig enkelt å brygge sterkt øl med mindre man vil bruke større mengder spraymalt (kun 20-litern er aktuell for min del)

Har også tenkt på 3-delt bryggeri med HLT, meskekjølebag og kokekjele, men her får man fort mange kraner, rør, slanger og koblinger som må rengjøres, som er den kjedeligste jobben med hele brygginga. Her kan man kjøre både dekoksjon og stegmesking om man vil, og man er ikke begrenset på noen vis egentlig. Man får derimot mye mer vasking og sterilisering, samt selve bryggeriet tar mer plass, noe som passer meg dårlig.

Hva mener dere er den absolutt enkleste løsningen for å lage all-grain øl?

Oss brygger med 68 kjølbox ,har både 50 liter og 78 liter kjele.
Flytter alt vann manuelt endå.
Kjapt å rydde opp og gjere reint etter bryggedagen.
Men må vere 2 for å håndtere meske og skylle vann.

Har brygga over 50 brygg på denne måten
Alt er gått på flasker. :D

Sent from my HTC One V using Tapatalk 2

Det med flasking er ingen problem så lenge ein ikkje veit om noke bedre .......:D

Sent from my HTC One V using Tapatalk 2

Brygger med kjøleboks, hlt og kjele. Flytter vann manuelt enn så lenge. Har ca 30 brygg på oppsettet. Lett å rengjøre. Allt går på flasker her i gården også. Elsker å flaske:)

Hallstein skrev:

Brew-in-a-bag eller Speidel.

Ingen av disse metodene er nødvendigvis de mest fleksible metodene, men de er etter min mening uslåelig når det kommer til hva som er enkelt.

gustavf skrev:
Hallstein skrev:

Brew-in-a-bag eller Speidel.

Har ikkje Speidel, men oppsett for BIAB og kjøleboks med 2 kjelar. Bryggar desidert mest BIAB, m.a. fordi det er så enkelt og tar kort tid. Tapet i effektivitet vert justert opp med meir malt og / eller litt spraymalt. Når eg skal brygge øl for lagring (høg OG), brukar eg kjøleboksa. Av og til tek eg meg i å sakne Beer Brew'en, hovudsakleg pga den var så enkel å brygge med.

Har ikkje Speidel, men oppsett for BIAB og kjøleboks med 2 kjelar. Bryggar desidert mest BIAB, m.a. fordi det er så enkelt og tar kort tid. Tapet i effektivitet vert justert opp med meir malt og / eller litt spraymalt. Når eg skal brygge øl for lagring (høg OG), brukar eg kjøleboksa. Av og til tek eg meg i å sakne Beer Brew'en, hovudsakleg pga den var så enkel å brygge med.
Hva er kjappest av BIAB og Beer Breew?

ictys skrev:
Eg meiner at det ikkje er store forskjellen reint tidsmessig, men BIAB er nok raskast dersom du mesker med alt vatnet. Om du vil skylle skikkeleg, tek dei to måtane omtrent like lang tid. Og ønskjer du det, så bør du skylle all vørter gjennom meskeposen for då unngår du all truben som er den største ulempen med BIAB. Dette er ikkje så lett med Beer Brew (BB). Her er faren for fastbrenning av kornrestar større, men eg trur denne faren er redusert på 2. generasjonen ved at du kan styre temperaturen meir fleksibelt (1000w, 1500w og 2500w) og 3. generasjon ved at godset i botn på kokekaret er tjukkare.

Beer Brew er ganske kjekk om du ikkje har noko imot litt manuelt arbeid eller om du vil mekke til eige opplegg for temperaturstyring og resirkulering. Eg tilhøyrer definitivt ikkje siste kategori.

FrodeSy skrev:
ictys skrev:
Eg meiner at det ikkje er store forskjellen reint tidsmessig, men BIAB er nok raskast dersom du mesker med alt vatnet. Om du vil skylle skikkeleg, tek dei to måtane omtrent like lang tid. Og ønskjer du det, så bør du skylle all vørter gjennom meskeposen for då unngår du all truben som er den største ulempen med BIAB. Dette er ikkje så lett med Beer Brew (BB). Her er faren for fastbrenning av kornrestar større, men eg trur denne faren er redusert på 2. generasjonen ved at du kan styre temperaturen meir fleksibelt (1000w, 1500w og 2500w) og 3. generasjon ved at godset i botn på kokekaret er tjukkare.

Beer Brew er ganske kjekk om du ikkje har noko imot litt manuelt arbeid eller om du vil mekke til eige opplegg for temperaturstyring og resirkulering. Eg tilhøyrer definitivt ikkje siste kategori.

Er jo en del mekking med BIAB også :) ev stå å gjete temperaturen hele tiden.

Jeg er litt usikker på hva jeg vil. Har prøvd Beer Brew 60. Den er fin, men 50 liter øl er mye og jeg har litt lyst å eksperimentere osv.

BIAB på 25 liter høres interessant ut. Tenker også da å skylle gjennom posen en gang for å få tak i mest mulig sukker. Må jo gå an å skylle gjennom ett gjæringskar med kran og rist i bunn. Løfte ut posen. Sette i dette. Skylle gjennom. Helle tilbake også koke.

Det var mekkinga eg ikkje liker  ;)
Yes, det opplegget du skisserer går nok heilt smooth  :)
Eg brygger stort sett mindre volum, ca 3 kg malt + ev spraymalt (minimesk). Hovudsakleg i isolert 20-liters kjele som blir plassert i steikeomnen under mesking. Om eg bruker storkjelen min på 36 liter (som ikkje går i omnen), kompenserer eg med knapt 1 grad høgare mesketemperatur, eg bru.ker ikkje tilføre varme under mesking. Den einaste gongen eg gjorde deg, fekk eg plutseleg mesketemperatur på over 70 grader.

FrodeSy skrev:
Det var mekkinga eg ikkje liker  ;)
Yes, det opplegget du skisserer går nok heilt smooth  :)
Eg brygger stort sett mindre volum, ca 3 kg malt + ev spraymalt (minimesk). Hovudsakleg i isolert 20-liters kjele som blir plassert i steikeomnen under mesking. Om eg bruker storkjelen min på 36 liter (som ikkje går i omnen), kompenserer eg med knapt 1 grad høgare mesketemperatur, eg bru.ker ikkje tilføre varme under mesking. Den einaste gongen eg gjorde deg, fekk eg plutseleg mesketemperatur på over 70 grader.

Genialt, spesielt det med stekeovnen.  :)

Hallstein skrev:
[...] Jeg kan brygge stort sett alt ølet jeg vil, men kan f.eks ikke stegmeske, kjøre dekoksjonsmesk, eller bruke store mengder hvete/rug. [...]

Joda, med BIAB kan du gjøre alle disse tingene, selv om det muligens er enklere med andre oppsett.  :yes: Holder dermed en knapp på BIAB som enklest, dersom fleksibilitet er viktig. Speidel er nok det aller enkleste, med noen flere restriksjoner.

Stegmesking: Jeg kjøpte en grillrist som løfter posen fra bunnen i gryten, slik at den ikke brenner seg fast. Bruker induksjonsplate, og setter den på full pupp mens jeg rører godt og passer på å ha god sirkulasjon i mesken.
Dekoksjonsmesking: Det er ingenting i veien for å meske tykkere enn vanlig med BIAB, og så tilføre skyllevann til slutt. Da kan du ha riktig tykkelse på mesken til at dekoksjonstrinnene blir riktige. Jeg har ikke prøvd selv, men ser ikke at det trenger å være særlig mer arbeid enn dekoksjonsmesking på andre oppsett.
Hvete/rug: Her kommer virkelig BIAB til sin rett, ettersom du bare kan skvise posen. Stuck mash er ikke et alternativ... Har selv brygget med 75% hvete og 25% rug, og det gikk helt fint. Det var riktignok en svak vørter (OG: 1,025).

Hannaas skrev:
Dekoksjonsmesking: Det er ingenting i veien for å meske tykkere enn vanlig med BIAB, og så tilføre skyllevann til slutt. Da kan du ha riktig tykkelse på mesken til at dekoksjonstrinnene blir riktige. Jeg har ikke prøvd selv, men ser ikke at det trenger å være særlig mer arbeid enn dekoksjonsmesking på andre oppsett.

Dekoksjonsmesking = ta ut deler av mesken og koke denne for deretter og ha den tilbake. Det er vel ikke noe i veien for å tappe ut litt mesk med en sleiv, ha en i en gryte ved siden av og koke så det griner med et BIAB-oppsett?

Martin E skrev:
Hannaas skrev:

Dekoksjonsmesking = ta ut deler av mesken og koke denne for deretter og ha den tilbake. Det er vel ikke noe i veien for å tappe ut litt mesk med en sleiv, ha en i en gryte ved siden av og koke så det griner med et BIAB-oppsett?
Det var det jeg prøvde å si, men det ble klønete formulert. :bank2: Poenget mitt var at du sannsynligvis ønsker en tykkere mesk enn du vanligvis har med BIAB, for å sikre tykk nok mesk i dekoksjonen(e).

Tilbake
Topp