Det første brygget

Weissbier må man uansett lage med ferskgjær synes jeg. Har smakt mye forsøk med tørrgjær og det har ofte vært litt off.
 
Sist redigert:
Så kanskje dere rett og slett skal være fornøyd og skrive resultatet på det faktum at det var første brygget? Døpe ølen "Urin ale" eller "Pisswasser", dele raust til deres (u)venner og planlegge neste brygg med denne samlede lærdommen i bakhodet? Har jo selv en del bommerter i beltet, noen vet jeg hva som gikk galt og andre ikke.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Urinlukt... hva er det? Det kan lukte på mange måter, avhengig av tid på døgnet, helsetilstand, hva man har spist og normalt spiser og drikker.
En ubehagelig luktkomponent i urin er svovel. Dette oppgis også i beskrivelsen av flere typer weissbier-gjær som en lukt som kan forekomme, men som forsvinner med modning.
Så det er ikke sikkert at dette er unormalt.

Uansett: For neste brygg vil jeg anbefale at dere måler OG og FG. Dette er den eneste måten vi hjemmebryggere kan beregne alkoholinnholdet i ølet og slike målinger forteller oss også om hvor effektiv prosessen vår er og er med på å hindre flaskebomber.

Lykke til med neste brygg! Hvert eneste brygg lærer man noe av. :)
 
Takk for gode tilbakemeldinger, skal ta lære av disse. Skal prøve oss på en pale ale i helgen, satser på den blir noe mer vellykket :)
 
Hehe. Jeg har en splittbatch gående, beskrivelsen passer forsåvidt. Sjekk ut siste innleggene i denne tråden. Hva var gjæringstemperatur?
 
gjæringskara har ikkje blitt åpnet i gjæringsperioden, så har ikkje målt temperaturen i selve ølet. Skal dette gjøres? Bruker ei ombygd fryse til å ha gjæringskara i, det er oppi her det har vert 20 grader.
 
Tilbake
Topp