Den store weissbier gjær tråden?

Om du har lest tråden "en tanke om gjær" så har jeg lyst til å prøve å starte ett initiativ hvor vi deler våre erfaringer med de gjær-typene vi har forsøkt og hatt suksess med, innenfor gitte øl-stiler.

I denne tråden ønsker jeg å rette fokuset på tysk hvete øl, og ulike gjær valg til den.

Oppfordrer til å dele erfaringer om valg av gjær, men også hvilken gjærings-temperatur du har brukt og hvorfor. Pitching rates og variabler som åpen gjærings etc oppfordrer jeg også til å dele.

Siden jeg starter tråden må jeg jo bidra med noe.

Har begrenset erfaring (nettopp derfor ønsket om å starte slik tråder), men jeg sitter for øyeblikket å nyter en tysk hveteøl laget med Bavarian Wheat M20 fra Mangrove Jacks.

Gjæret denne på 18 grader ca under stormgjæringen og lot den stige til 20 grader etter dag 5 og ut resten av tiden (14 dager). Ønsket en balanse mellom nellik og banan, og gjerne andre estere også (ferske, aprikos etc) og fikk nettopp det.

Denne gjæren gav meg det jeg ønsket, en god balanse og ikke noe som "dominerer" eller tar over smaks-bildet. Nelliken er der, samme er bananen, og jeg kan også ane ett hint av fersken.

Stormgjæringen var voldsom og den bulket lokket samt masse gugge kom opp av gjærlåsen. Verdt å merke seg og kanskje holde seg til maks 20 liter for en 30 liters bøtter (eventuelt montere blow off).

Om jeg savner noe så er det mengden estere. De har rett balanse men er i litt beskjedne mengder. Vil anbefale å prøve åpen gjæring om man har mulighet til det da det skal promotere ester-produksjon. Kan "simuleres" med å ha lokket løst på under storm-gjæringen og så trykke det fast på når denne er over.
 
nettopp derfor jeg bør begynne eksperimentere mer med gjær

har kun brygget én weiz og da med wlp300, pitchet ~20 grader og lot den stige til mai-temperatur
det ga banan, men det jo også det jeg ønsket

tripelen min med wlp500 men fikk også samme behandling men den ble brygget i august
og ga om ikke ennå mer banan (men det er kanskje en annen tråd)
interessant for de som ønsker å eksperimentere mer med weizen sin kanskje
 
Sist redigert:
jeg er ikke så flink til å plukke opp nellik i ølgjær, så egentlig ikke
bortsett fra et snevt av syrlig frukt
 
Jeg har også bare erfaring med wlp300 på weiss, pitchet på 13 og gjæret på 17 grader, fikk mest nellik og ikke så mye banan,hørte på en podcast en gang at på hvete øl så burde du sikte på en "total" temp på 30c,altså at pitch temp pluss gjærings temp skulle bli 30c, synes det ble bra balanse i det ølet!
 
Har gjæret wlp300 på 17 og 18 tidligere, gikk for 19 nå sist for å få litt mer banan (har vært mest nellik så langt). Flasket i går, og førsteinntrykket er mission accomplished. Dog - gjenstår å se etter endt conditioning.
 
Gjæret min med wlp300 på 19-20*C i rommet og altså trolig flere grader varmere i bøtta (23+*C? ). Da jeg kom hjem fra jobb og åpnet døra til leiligheten første dag i stormgjæringa var det som å komme inn i en bananplantasje i Ecuador. Det er vel unødvendig å nevne at ølet hadde kraftig bananpreg. Fått til dels gode tilbakemeldinger på ølet for øvrig.
 
Om jeg skal forsøke den gjæren vil jeg prøve på rundt 18 grader. Er ikke fan av voldsomme mengder banan selv, men akkurat det der er veldig smak og behag skjønner jeg
 
Jeg har også bare erfaring med wlp300 på weiss, pitchet på 13 og gjæret på 17 grader, fikk mest nellik og ikke så mye banan,hørte på en podcast en gang at på hvete øl så burde du sikte på en "total" temp på 30c,altså at pitch temp pluss gjærings temp skulle bli 30c, synes det ble bra balanse i det ølet!

Den regelen der tror jeg det er liten grunn til å bry seg om. Her er hva "Braukaiser" skriver om det:
"On occasions brewers hear of a German rule of thumb that the pitching and fermentation temperature of a Weissbier should add up to 30. This is a rule that existed but it has been misinterpreted. The reference, which I found for this rule, refereed to the pitching temperature and the ambient temperature of the fermentation room. It was intend to keep the fermentation temperature from rising above 18 C (64 F) when small open fermented were used which were not temperature controlled [Narziss, 2005]. It is clear that this rule can not necessarily be applied to home brewing but, as with all beers, it is advisable to pitch Weissbiers below fermentation temperature." (http://braukaiser.com/wiki/index.php?title=Weissbier_Hell)
 
Den regelen der tror jeg det er liten grunn til å bry seg om. Her er hva "Braukaiser" skriver om det:
"On occasions brewers hear of a German rule of thumb that the pitching and fermentation temperature of a Weissbier should add up to 30. This is a rule that existed but it has been misinterpreted. The reference, which I found for this rule, refereed to the pitching temperature and the ambient temperature of the fermentation room. It was intend to keep the fermentation temperature from rising above 18 C (64 F) when small open fermented were used which were not temperature controlled [Narziss, 2005]. It is clear that this rule can not necessarily be applied to home brewing but, as with all beers, it is advisable to pitch Weissbiers below fermentation temperature." (http://braukaiser.com/wiki/index.php?title=Weissbier_Hell)
Aha ser man det, men temperaturen førte ihvertfall til et godt øl:)
 
Eneste jeg har brukt er Wyeast 3333. Underpitchet nok litt. Skal gi tydeligere smaker, men jeg har ingen referansepunkt. Smaken ble god i hvert fall. Mange reagerte på at ølen var helt klart. Dette er en gjær som gir krystallweizen, så ikke bruk den om du vil ha en weiss som ser ut som en weiss. Det tok 20 timer før det ploppet i gjærlåsen. Den største feilen jeg gjorde, var underkarbonering. Ikke bra på en weiss.
 
Den regelen der tror jeg det er liten grunn til å bry seg om. Her er hva "Braukaiser" skriver om det:
"On occasions brewers hear of a German rule of thumb that the pitching and fermentation temperature of a Weissbier should add up to 30. This is a rule that existed but it has been misinterpreted. The reference, which I found for this rule, refereed to the pitching temperature and the ambient temperature of the fermentation room. It was intend to keep the fermentation temperature from rising above 18 C (64 F) when small open fermented were used which were not temperature controlled [Narziss, 2005]. It is clear that this rule can not necessarily be applied to home brewing but, as with all beers, it is advisable to pitch Weissbiers below fermentation temperature." (http://braukaiser.com/wiki/index.php?title=Weissbier_Hell)

Podcast med John palmer refererte til det samme. Hold det under 18 under stormgjæring men så kan man godt heve temperatur litt etterpå
 
Som et første brygg på ett år hjemme skal jeg starte med en splittbatch mellom 380, m20 og wb-06. 4L hver, think big or go home. Blir felles kjøleskap på de da jeg ikke vil knytte opp alt på noe så puny. Måler lufta eller noe da jeg ikke vet om inkbird-proben er vanntett, og setter den på noe jeg ikke har bestemt meg for enda.
 
Har tatt ca 50ml av hver for smaksprøver. De har stått en uke hver. Har ikke tatt gravity-målinger for det orket jeg ikke..Husk, dette er bare etter 6 dager..

Men:

#1 M20. Den jeg likte desidert minst. Har en lett syrlig twang, mye tynnere i munnen i fht de andre. Angrer litt på at jeg ikke tok gravity da jeg jeg smakte denne
#2 WB-06 Midt på treet, mest balansert mellom nellik og banan, men ikke spes mye av noen av de
#3 WLP380 Den jeg likte klart best, sikkert fordi jeg er glad i Paulaner. Dominant banansmak, god munnfølelse, noe nellik

Alle har stått i skap som har holdt 18-19 grader.
 
Har smakt igjen for å ta noen målinger. Disse har stått i et kjøleskap hvor ambient har vært satt til 17 grader, men har vært høyere så gjæringstemperaturen er nok noe over. Hvor mye vet jeg ikke enda da jeg ikke har testet. 4L batcher, så tempen har mest sannsynlig ikke økt like mye som man kan forvente i en ~25L batch.

16.10.16: Bryggedato er seks dager siden.

Her er notatene:
WB-06: SG - 1.018. pH 4.1 Aroma og smak som Hubba-Bubba. Slight syrlighet som skjemmer den litt. Et lite knepp mindre tørr enn 380.
WL380: SG - 1.018. pH 4.3 Balansert mellom nellik og banan, ikke så mye banan som for to dager siden. En veldig god balanse. Mer behagelig enn 06. Oppleves som relativt tørr. Sulfat.
M20: SG - 1.020. pH 4.3 Ikke spesielt god. Tynnere kropp tross høyere SG, fenolsk på en dårlig måte. Merker noe nellik-ish, og et lite, men ræva hint av banan. Gjæringstemperatur. Passe tørr denne og. Sulfat Må lages en minibatch igjen.
 
Sist redigert:
En siste oppdatering på weissbierprosjektet. Alle ble tappet på fat og karbonert på 2 min. Alle har hatt samme gjæringstemp etc..

Førsteplassen går helt klart til 380. Mange hakk over tørrgjærene. Mye fenoler, mindre estere, men slik en weissbier (alt ettersom hvilken) skal smake.

Andreplassen går til wb-06. Den var "grei", ble litt syrlig, noe som ødela helhetsinntrykket, ga litt av den klassiske hjemmebryggersmaken og, Smakene var ikke like raffinerte som 380

Sisteplassen går til M20. Denne var veldig tynn, særlig i forhold til 380, som var fyldig og fin. Gir et "billig" fenolpreg som var veldig rotete, på grensen til medisinsk og på grensen til nellik, men ikke noen definert banansmak, smakte litt syrlig denne og men det kan være fordi den kastet fra seg noe citrus. Aromaen er ingenting å skrive hjem om. Denne vil jeg ikke bruke igjen. Smakte fermentering-gone-wrong. Den har blitt ett knepp bedre etter å ha stått to tre dager på fat i 5c, så lite gjæraktivitet, men ja. Jeg sammenligner de tre opp mot hverandre..

Kan være at de to tørrgjærtypene vil ha høyere temperatur, men jeg fermenterer etter "generell konsensus" for gjærSTILENE, ikke gjærstammene.
 
De er ikke på flaske enda?
Nei. Rett fra fermentering, karbonering og ned i gapet. Etterhvert blir det kanskje mer orden på det.

Men poenget (for meg iallefall) er å sette de opp mot hverandre. Som sagt tidligere så har jeg enda ikke smakt en øl som har blitt bedre enn en som har smakt bedre enn den første etter fermentering.
 
Tilbake
Topp