Den store weissbier gjær tråden?

Er dette generelt, for alle ølene dine hvor du forventer et større gjærpreg?

Linken din sier at du mesket en Herrmann. Det burde gi en god del banan, etter egen kort erfaring med den type mesk.

Klikket linken din enda en gang. Rikelig oksygen, hva vil det si? Hvis det er "dritmye", og du gjør det på alle øl så kan det etter egen erfaring gjøre ølene litt pregløse/flate/endimensjonale i smaken
Interessant. Har ikke flowmeter, så kjører bare bånn pine i underkant av 1min.
 
Interessant. Har ikke flowmeter, så kjører bare bånn pine i underkant av 1min.

Hvis du kjører bånn pinne nesten ett minutt (med 0.5/2 micron?) så vil jeg si at du først og fremst sløser 02, og drar på for mye, hvis vi snakker om 25-ish liter på dunk.

Finn et billig flowmeter fra ebay, 1-3L/minutt er lett å finne.
 
Se for deg at du skal simmre (simmer) basmati-ris. Sånn synes jeg overflaten bør se ut når du oksygenerer. Lett bobling. Hvis det er mye skum på overflaten er det vanskeligere å se, men hvis du ser at det skjer noe så er det greit, hvis du uten tvil ser at det skjer mye noe så er det gjerne ett hakk for mye.
 
Hvis du kjører bånn pinne nesten ett minutt (med 0.5/2 micron?) så vil jeg si at du først og fremst sløser 02, og drar på for mye, hvis vi snakker om 25-ish liter på dunk.

Finn et billig flowmeter fra ebay, 1-3L/minutt er lett å finne.
Takk for tips. Tror det er 0.5, men husker ikke helt.
 
Selv har jeg god erfaring med "overpitching" på hveteøl. Dette kommer fra en podcast jeg hørte for lenge siden med John Palmer, hvor han spesifikt snakket om hveteøl. Jeg husker ikke hvilken pod. Siden har jeg pitchet rundt 1 /ml/p på mine hveteøl og har ikke sett meg tilbake.
 
Selv har jeg god erfaring med "overpitching" på hveteøl. Dette kommer fra en podcast jeg hørte for lenge siden med John Palmer, hvor han spesifikt snakket om hveteøl. Jeg husker ikke hvilken pod. Siden har jeg pitchet rundt 1 /ml/p på mine hveteøl og har ikke sett meg tilbake.

Har heller ikke opplevd lite smak med overpitching på bavarisk hefeweizens, jeg er rimelig sikker jeg overpitcher, men prøver å regne så godt jeg kan ut ifra det jeg ser og vet, til å treffe så godt som mulig til 0.75mill*plato*ml. Isoamyl-acetaten kan man manipulere ved pitch, som nevnt tidligere her, men fenolene er mindre påvirket av pitchrate såvidt jeg vet. Uansett er det viktigste å ha frisk gjær.
 
Har kun prøvd Wlp380 på ei paulaner klone, gjæra på17c i to uker. Den laga VANVITTIGE mengder svovel! Lukta prump og fis i hele huset. Det måtte lagres en god stund før svovelen ga seg, men fy for et godt øl det ble :)
Lagret på flaske eller kar for å bli kvitt svovel?
 
En siste oppdatering på weissbierprosjektet. Alle ble tappet på fat og karbonert på 2 min. Alle har hatt samme gjæringstemp etc..

Førsteplassen går helt klart til 380. Mange hakk over tørrgjærene. Mye fenoler, mindre estere, men slik en weissbier (alt ettersom hvilken) skal smake.

Andreplassen går til wb-06. Den var "grei", ble litt syrlig, noe som ødela helhetsinntrykket, ga litt av den klassiske hjemmebryggersmaken og, Smakene var ikke like raffinerte som 380

Sisteplassen går til M20. Denne var veldig tynn, særlig i forhold til 380, som var fyldig og fin. Gir et "billig" fenolpreg som var veldig rotete, på grensen til medisinsk og på grensen til nellik, men ikke noen definert banansmak, smakte litt syrlig denne og men det kan være fordi den kastet fra seg noe citrus. Aromaen er ingenting å skrive hjem om. Denne vil jeg ikke bruke igjen. Smakte fermentering-gone-wrong. Den har blitt ett knepp bedre etter å ha stått to tre dager på fat i 5c, så lite gjæraktivitet, men ja. Jeg sammenligner de tre opp mot hverandre..

Kan være at de to tørrgjærtypene vil ha høyere temperatur, men jeg fermenterer etter "generell konsensus" for gjærSTILENE, ikke gjærstammene.

Vurderer en runde med 380 selv nå.

Har brukt m20 to ganger og andre gang var jeg langt mindre fornøyd med den. Husker du om du opplevde en udefinerbar litt ubehagelig ettersmak med denne?
 
Vurderer en runde med 380 selv nå.

Har brukt m20 to ganger og andre gang var jeg langt mindre fornøyd med den. Husker du om du opplevde en udefinerbar litt ubehagelig ettersmak med denne?

Nei, nå er det en stund siden. Eneste jeg husker var at den ikke var bra på den temperaturen.
 
Vurderer en runde med 380 selv nå.

Har brukt m20 to ganger og andre gang var jeg langt mindre fornøyd med den. Husker du om du opplevde en udefinerbar litt ubehagelig ettersmak med denne?
Har brukt M20 en gang på 18 grader, weizenbock. Fikk en litt emmen ettersmak på ølet, som jeg ikke har opplevd å få i ølet mitt ellers. Kan det passe med din opplevelse? Generelt innbø den ikke til gjentagelse
 
Jeg vil være så bastant å si at hvis man skal lage noe bavarisk hveteøl, så er det ferskgjær som gjelder. Det lille eksperimentet mitt føler jeg blottla iallefal M20 som er den eneste (?) tørrgjæren som påstår å gi bavarisk preg. WB-06 (som var den andre jeg testet samtidig) synes jeg faktisk passer bedre til Wit hvis man kan styre tempen.
 
Gammel tråd, men tenkte å teste Mangrove Jack M20 nå. Det står faktisk oppgitt 18 - 30 C på denne gjæren nå og det virker som et slags "Internett-konsensus" at man skal dra opp temp for å få ester (banan), så jeg tenker å iaf. gi den 24 C. Noen som har brukt denne i det siste? Er villig til å la tvilen komme dem til gode siden jeg antar at produsenter alltid gjør forbedringer i produktene sine og erfaringer som er mer enn 5 år kan være utdatert.
 
Gammel tråd, men tenkte å teste Mangrove Jack M20 nå. Det står faktisk oppgitt 18 - 30 C på denne gjæren nå og det virker som et slags "Internett-konsensus" at man skal dra opp temp for å få ester (banan), så jeg tenker å iaf. gi den 24 C. Noen som har brukt denne i det siste? Er villig til å la tvilen komme dem til gode siden jeg antar at produsenter alltid gjør forbedringer i produktene sine og erfaringer som er mer enn 5 år kan være utdatert.
Jeg har vondt for å tru at det er så store forskjeller mellom disse gjærstammene når det gjelder temperaturkrav. De har vel blitt domestisert under noenlunde like forhold i Bayern. Så om vi går ut fra det, er standardrådet 17 grader.

Det er ikke sånn at du må gjære høyt for å få banan. Du må gjære høyt for å få veldig mye banan i forhold til nellik. Det skumle med å gjære høyt er at du risikerer å få en kombinert banan- og fuselbombe.

Jeg skal så klart være forsiktig med å komme med bastante påstander all den stund jeg aldri har prøvd denne gjæren, men likevel: Om du starter den på 24 grader, trur jeg du garantert får kraftig med fusel. Start i alle fall på 18 grader, og la den så få bruke 2-3 dager på å komme seg opp på 24. Da har du en sjanse til å få en litt mindre kraftig stormgjæring, og det er under stormgjæringa fuselen produseres.

Det er en vanskelig balansegang, det der. Banan-esteren - isoamyl-acetat - dannes av isoamyl, som er en fuselalkohol (høyere alkohol) og eddiksyre. Du må altså ha noe isoamyl, og du vil alltid få noe, men vil du ha ekstra mye, risikerer du at det blir for mye. Og isoamyl er jo ikke den eneste fuselakoholen du produserer.

Har du noen spesiell grunn til å ville teste MJ-gjæren? Jeg har akkurat brukt Munich Classic (for første gang), og den ga meg i alle fall et godt øl, gjæra på 16 grader. Fin balanse mellom nellik og banan. (Så skal det sies at jeg ikke kan fordra weissbier med stor overvekt av banan.)
 
Jeg har vondt for å tru at det er så store forskjeller mellom disse gjærstammene når det gjelder temperaturkrav. De har vel blitt domestisert under noenlunde like forhold i Bayern. Så om vi går ut fra det, er standardrådet 17 grader.

Det er ikke sånn at du må gjære høyt for å få banan. Du må gjære høyt for å få veldig mye banan i forhold til nellik. Det skumle med å gjære høyt er at du risikerer å få en kombinert banan- og fuselbombe.
Er egentlig det jeg er ute etter, vil ha overvekt av banan i forhold til nellik

Jeg skal så klart være forsiktig med å komme med bastante påstander all den stund jeg aldri har prøvd denne gjæren, men likevel: Om du starter den på 24 grader, trur jeg du garantert får kraftig med fusel. Start i alle fall på 18 grader, og la den så få bruke 2-3 dager på å komme seg opp på 24. Da har du en sjanse til å få en litt mindre kraftig stormgjæring, og det er under stormgjæringa fuselen produseres.
Enig i at det høres fornuftig ut

Det er en vanskelig balansegang, det der. Banan-esteren - isoamyl-acetat - dannes av isoamyl, som er en fuselalkohol (høyere alkohol) og eddiksyre. Du må altså ha noe isoamyl, og du vil alltid få noe, men vil du ha ekstra mye, risikerer du at det blir for mye. Og isoamyl er jo ikke den eneste fuselakoholen du produserer.

Har du noen spesiell grunn til å ville teste MJ-gjæren? Jeg har akkurat brukt Munich Classic (for første gang), og den ga meg i alle fall et godt øl, gjæra på 16 grader. Fin balanse mellom nellik og banan. (Så skal det sies at jeg ikke kan fordra weissbier med stor overvekt av banan.)
Har ikke noen annen grunn enn at jeg har lyst til å teste den selv og får inntrykk av at den er mye brukt til denne stilen. Men dette er selvfølgelig kun basert på halvdårlig Internett-research som sagt. Har allerede kjøpt nå, kunne vurdert å splitte dog.
 
Er egentlig det jeg er ute etter, vil ha overvekt av banan i forhold til nellik


Enig i at det høres fornuftig ut


Har ikke noen annen grunn enn at jeg har lyst til å teste den selv og får inntrykk av at den er mye brukt til denne stilen. Men dette er selvfølgelig kun basert på halvdårlig Internett-research som sagt. Har allerede kjøpt nå, kunne vurdert å splitte dog.
KJør test av MJ, du :)!

En splitt ville ikke nødvendigvis si så mye. Om du gjør alt likt, kan det hende du treffer ideelle forhold for den ene gjæren, men ikke for den andre. Og det kan du ikke vite.
 
Noen som har testet WY3638/WLP351?
Jeg har testet å brygge noen hveteøl med WLP300, men aldri klart å brygge en som har NOK smak. De blir ofte litt tamme, med dårlig skum og altfor lite smak av banan.
 
Sist redigert:
Jeg skal igjen prøve meg på å brygge hveteøl. Har testet en del ganger tidligere, men uten hell. Altså det blir OK øl, men har ikke fått skikkelig skum, og det er ikke nok banan.
Oppsummering av mine tidligere batcher er at jeg har
- stegmesket: 40C i 20 min, 51C i 30 min, 67C i 60 min og 78C i 10 min
- gjær: alle er gjæret med WLP300. Alle har startet gjæringen på min 18C. Noen har bli økt opp mot 24C i løpet av 14 dager. I noen av batchene har jeg også testet å underpitche gjær, slik at den stresses og lager flere estere.

Ut i fra hva jeg har lest meg frem til nå, så har jeg kommet frem til
- stegmesking (51C) kan ødelegge skummet? Mesk kun på 67C
- pitch normal mengde gjær?
- pitch gjær på 12 grader, og la den øke til 18-20C i løpet av 4 dager. La den ligge der til den er ferdig gjæret?

Har jeg konkludert sånn noenlunde riktig?
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp