En siste oppdatering på weissbierprosjektet. Alle ble tappet på fat og karbonert på 2 min. Alle har hatt samme gjæringstemp etc..
Førsteplassen går helt klart til 380. Mange hakk over tørrgjærene. Mye fenoler, mindre estere, men slik en weissbier (alt ettersom hvilken) skal smake.
Andreplassen går til wb-06. Den var "grei", ble litt syrlig, noe som ødela helhetsinntrykket, ga litt av den klassiske hjemmebryggersmaken og, Smakene var ikke like raffinerte som 380
Sisteplassen går til M20. Denne var veldig tynn, særlig i forhold til 380, som var fyldig og fin. Gir et "billig" fenolpreg som var veldig rotete, på grensen til medisinsk og på grensen til nellik, men ikke noen definert banansmak, smakte litt syrlig denne og men det kan være fordi den kastet fra seg noe citrus. Aromaen er ingenting å skrive hjem om. Denne vil jeg ikke bruke igjen. Smakte fermentering-gone-wrong. Den har blitt ett knepp bedre etter å ha stått to tre dager på fat i 5c, så lite gjæraktivitet, men ja. Jeg sammenligner de tre opp mot hverandre..
Kan være at de to tørrgjærtypene vil ha høyere temperatur, men jeg fermenterer etter "generell konsensus" for gjærSTILENE, ikke gjærstammene.