Den store weissbier gjær tråden?

Oppdatering: Hadde heftig gjæring med M20 og den steg fra 20 - 25 C med OG på 1.052. Lot den henge der men den stoppet brått på 1.020 foreløpig - til 61% utgjæring som er skuffende da jeg forventet minst 70%
 
Oppdatering: Hadde heftig gjæring med M20 og den steg fra 20 - 25 C med OG på 1.052. Lot den henge der men den stoppet brått på 1.020 foreløpig - til 61% utgjæring som er skuffende da jeg forventet minst 70%
Det kan fort skje når man ligger på stranda i 25+, at så fort det kommer litt skyer og temperaturen synker, ja da pakker man sammen og stikker hjem. Noen gjærtyper er sånn, får de flyte fritt opp til en bedagelig temperatur, men ikke vedlikeholdt av omgivelsene(temp styring) så pakker de sammen håndkledet og setter seg furtende i bilen og kjører hjem.
 
Det kan fort skje når man ligger på stranda i 25+, at så fort det kommer litt skyer og temperaturen synker, ja da pakker man sammen og stikker hjem. Noen gjærtyper er sånn, får de flyte fritt opp til en bedagelig temperatur, men ikke vedlikeholdt av omgivelsene(temp styring) så pakker de sammen håndkledet og setter seg furtende i bilen og kjører hjem.
Har temp-styring, så har holdt den på strand-temp konstant - så burde ikke ha grunn til å pakke sammen. Litt usikker på om jeg skal senke temperatur og tilsette annen gjær eller ikke…
 
Denne skjønte jeg ikke. Hvete ville gått hel igjennom på 1,4 og du kjørte den på 2,1?

Ja, for lenge siden gikk kverna ut av kurs, og da ble det for fint.
Men kunne jo testet å kverne hvete finere.
Trykkleif:(. Jeg brukte 1,1 som standard - og uten kondisjonering (fukting) - ganske lenge. Jeg starta med 1,4 for lenge sida, og fikk fryktelig dårlig utbytte når jeg brygga weiss. Med 1,1 blei det samme utbytte med mye hvete i gristen som med bare bygg. Jeg trur ikke jeg ville malt finere enn 1,1 uten kondisjonering, pga. oppflising av skallet.

Jeg brygger med vanlig kjele på induksjonsplate, med falskbunn og meskepose, og kjører batch sparging. Trur ikke det er noen grense for hvor fint jeg kan male uten å få tett mesk, men du må jo tilpasse kverninga til utstyret ditt. Så vidt jeg skjønner er bryggemaskiner litt mer kresne, og godtar ikke alt uten å knipe igjen.
 
Sist redigert:
Trykkleif:(. Jeg brukte 1,1 som standard - og uten kondisjonering (fukting) - ganske lenge. Jeg starta med 1,4 for lenge sida, og fikk fryktelig dårlig utbytte når jeg brygga weiss. Med 1,1 blei det samme utbytte med mye hvete i gristen som med bare bygg. Jeg trur ikke jeg ville malt finere enn 1,1 uten kondisjonering, pga. oppflising av skallet.

Jeg brygger med vanlig kjele på induksjonsplate, med falskbunn og meskepose, og kjører batch sparging. Trur ikke det er noen grense for hvor fint jeg kan male uten å få tett mesk, men du må jo tilpasse kverninga til utstyret ditt. Så vidt jeg skjønner er bryggemaskiner litt mer kresne, og godtar ikke alt uten å knipe igjen.
Skal prøve å gå ned på åpningen.
Synes for øvrig kjenner jeg kverna lugger skikkelig på 1,4 når jeg kverner hvete men...Mulig jeg ikke får med alt
 
Skal prøve å gå ned på åpningen.
Synes for øvrig kjenner jeg kverna lugger skikkelig på 1,4 når jeg kverner hvete men...Mulig jeg ikke får med alt
Ja, det er jo et tegn på hvete, i alle fall. Det blir tyngre å dra rundt når du kverner hvete. Du får bare kjøre gjennom en neve og sjekke hvordan det ser ut:).

Generelt vil jeg si at du har alt å vinne og ingenting å tape på å kverne så fint du kan uten at du enten får tett mesk eller alt for opprevne skall. Så lenge du har noenlunde styring på pH i mesken og under skylling, trur jeg egentlig ikke de opprevne skalla skulle gi deg trøbbel med tanninekstraksjon, heller. Så det er nok mer det at du får større risiko for tett mesk, som kan bli et problem.

Du kan spare litt tid, også. Når du kverner grovt, må du kompensere gjennom lengre mesketid for å få full konversjon.
 
Har temp-styring, så har holdt den på strand-temp konstant - så burde ikke ha grunn til å pakke sammen. Litt usikker på om jeg skal senke temperatur og tilsette annen gjær eller ikke…
Hmmm, ja da er det verre, du brygget på gen 4? I såfall, kontrollsjekker du mesketemperaturen i mesken med et annet termometer enn det i bunn av bryggeren?

Jeg fikk et øl som stoppa på 1.018. Tok en kontrollmåling på neste brygg og oppdaget at istedet for 67(som maskinen påsto) har jeg nok vært oppe i 71 grader under mesk.

Nå har jeg kjøpt rapt termometer og bruker alltid det under mesking til å styre når og hva maskinen skal forholde seg til :)

 
Hmmm, ja da er det verre, du brygget på gen 4? I såfall, kontrollsjekker du mesketemperaturen i mesken med et annet termometer enn det i bunn av bryggeren?

Jeg fikk et øl som stoppa på 1.018. Tok en kontrollmåling på neste brygg og oppdaget at istedet for 67(som maskinen påsto) har jeg nok vært oppe i 71 grader under mesk.

Nå har jeg kjøpt rapt termometer og bruker alltid det under mesking til å styre når og hva maskinen skal forholde seg til :)

Ja gen 4 - og jeg har kalibrert øvre temp-punkt når jeg har kokt slik at den viser ~100 C da. Men ikke det nedre, men har virket som at den er mer presis nå på høyere temp iaf. Men må vel gjøre det nå kanskje. Hadde håpet å slippe å kjøpe enda et termometer
 
Ja gen 4 - og jeg har kalibrert øvre temp-punkt når jeg har kokt slik at den viser ~100 C da. Men ikke det nedre, men har virket som at den er mer presis nå på høyere temp iaf. Men må vel gjøre det nå kanskje. Hadde håpet å slippe å kjøpe enda et termometer
Ja det kan jeg forstå, men bare for å dele min erfaring med det så vil jeg si den fungerer ypperlig. Det er enkelt å koble den til maskinen, og da går maskinen etter termometeret som er i mesk og ikke bunn.

Du kan også legge inn en gitt differanse hvis du vil at tempmålerene skal jobbe sammen. Batteriene varer en evighet, proben og kabelen tåler væske så man kan ha den i selv når man sirkulerer og splæsjer litt.

Også er det jo noe med at selv om maskinen din er helt nøyaktig så er det ikke samme temperatur i bunn som i mesk, kanskje spesielt på gen 4 siden vi enda ikke kan få tak i heat exchanger dish, den vil nok gjøre at vi kommer nærmere, men selv da kan det fort være noen grader forskjell fra bunn og mesk :)

Kjøper du den så kan du jo evt selge de som er overflødig :p eller bare bruk et av de du allerede har og sjekk ved neste brygg hva maskinen sier og hva mesken sier, jeg mener det var så mye som 4 grader forskjell hos meg :)

Og er det tilfellet på ditt brygg også så vil du jo kanskje ikke få ølet lengre ned enn det er, hvilken temperatur var maskinen stilt inn på under mesking?
 
Ja det kan jeg forstå, men bare for å dele min erfaring med det så vil jeg si den fungerer ypperlig. Det er enkelt å koble den til maskinen, og da går maskinen etter termometeret som er i mesk og ikke bunn.

Du kan også legge inn en gitt differanse hvis du vil at tempmålerene skal jobbe sammen. Batteriene varer en evighet, proben og kabelen tåler væske så man kan ha den i selv når man sirkulerer og splæsjer litt.

Også er det jo noe med at selv om maskinen din er helt nøyaktig så er det ikke samme temperatur i bunn som i mesk, kanskje spesielt på gen 4 siden vi enda ikke kan få tak i heat exchanger dish, den vil nok gjøre at vi kommer nærmere, men selv da kan det fort være noen grader forskjell fra bunn og mesk :)

Kjøper du den så kan du jo evt selge de som er overflødig :p eller bare bruk et av de du allerede har og sjekk ved neste brygg hva maskinen sier og hva mesken sier, jeg mener det var så mye som 4 grader forskjell hos meg :)

Og er det tilfellet på ditt brygg også så vil du jo kanskje ikke få ølet lengre ned enn det er, hvilken temperatur var maskinen stilt inn på under mesking?

Du er en overbevisende selger, så det er fristende :p Syns sånne ting er morsomt selv - er bare at jeg har en pakke på vei fra Ølbrygging allerede så det sitter litt lengre inne og handle der en gang til og betale frakt i tillegg... Føler at jeg har grei kontroll på selve utbyttet med Gen 4 nå, men utgjæringen er mindre forutsigbar nå enn på den gode gamle GF30'en - og det henger sikkert sammen med det du sier. Hadde litt stuck mash denne gangen også, så det kan jo være en faktor.

Det oppladbare Inkbird-termometeret mitt som jeg har brukt lenge har jo vært veldig bra og jeg kunne brukt til kontrollmåling - men det bestemte seg plutselig for å vise 5-7 C for høy temp, så der mistenker jeg at det rett og slett har blitt defekt. Det var akkurat som at offsettet bare permanent stilte seg om en dag. Og kalibreringsintervallet er for lite til å kompensere. Så trenger uansett et nytt digitaltermometer

Tilbake til brygget - tappet smaksprøve i går og det var katastrofe så langt :( Lite som minte om en Weissbier - litt pussig fenolisk smak og ingen banan, så får ta en vurdering om jeg i det hele tatt gidder å overføre.

1679561608038.png
 
Du er en overbevisende selger, så det er fristende :p Syns sånne ting er morsomt selv - er bare at jeg har en pakke på vei fra Ølbrygging allerede så det sitter litt lengre inne og handle der en gang til og betale frakt i tillegg... Føler at jeg har grei kontroll på selve utbyttet med Gen 4 nå, men utgjæringen er mindre forutsigbar nå enn på den gode gamle GF30'en - og det henger sikkert sammen med det du sier. Hadde litt stuck mash denne gangen også, så det kan jo være en faktor.

Det oppladbare Inkbird-termometeret mitt som jeg har brukt lenge har jo vært veldig bra og jeg kunne brukt til kontrollmåling - men det bestemte seg plutselig for å vise 5-7 C for høy temp, så der mistenker jeg at det rett og slett har blitt defekt. Det var akkurat som at offsettet bare permanent stilte seg om en dag. Og kalibreringsintervallet er for lite til å kompensere. Så trenger uansett et nytt digitaltermometer

Tilbake til brygget - tappet smaksprøve i går og det var katastrofe så langt :( Lite som minte om en Weissbier - litt pussig fenolisk smak og ingen banan, så får ta en vurdering om jeg i det hele tatt gidder å overføre.

Vis vedlegget 61333

Hehe, er ikke meningen å pushe produkter, men så er det jo noen ganger man handler en duppeditt og virkelig føler at det gjør en stor forskjell og var virkelig var verdt pengene, og dette er en av de duppedingsene.

Jeg har også det inkbird termometeret og har fungert i noen år nå, bruker det til å sjekke at pre boil prøven er rundt 20, men har ikke vært helt fornøyd med det til å kontrollere mesken. Det er for kort og kommer det noen vørter i den delen hvor man åpner/lukker det så blir det seigt og det er vanskelig å vaske vekk i etterkant.

Kjipt å høre at det muligens blir et brygg som går i klossettskåla, men jeg forstår det også, jeg har fatet noen brygg som jeg hadde håp for, men har vel lært meg at er det ikke lovende før fating så er det ofte bortkastet og mer arbeid å prøve å lagre i håp om at det blir bedre.

Til neste gang, kanskje prøve å bytte ut M20 til Lallemand Munich, jeg har hatt et par dårlige erfaringer med MJ gjær, men aldri prøvd M20 da.
 
Hehe, er ikke meningen å pushe produkter, men så er det jo noen ganger man handler en duppeditt og virkelig føler at det gjør en stor forskjell og var virkelig var verdt pengene, og dette er en av de duppedingsene.

Jeg har også det inkbird termometeret og har fungert i noen år nå, bruker det til å sjekke at pre boil prøven er rundt 20, men har ikke vært helt fornøyd med det til å kontrollere mesken. Det er for kort og kommer det noen vørter i den delen hvor man åpner/lukker det så blir det seigt og det er vanskelig å vaske vekk i etterkant.
Kan man bruke dette som standalone termometer også? Erstattet dette også Inkbird'en din? Da er det jo bankers egentlig.
Kjipt å høre at det muligens blir et brygg som går i klossettskåla, men jeg forstår det også, jeg har fatet noen brygg som jeg hadde håp for, men har vel lært meg at er det ikke lovende før fating så er det ofte bortkastet og mer arbeid å prøve å lagre i håp om at det blir bedre.

Har kommet over den terskelen :) Er bedre å prøve på nytt enn å lide seg gjennom å drikke opp noe som ble veldig langt fra det man ville oppnå.

Til neste gang, kanskje prøve å bytte ut M20 til Lallemand Munich, jeg har hatt et par dårlige erfaringer med MJ gjær, men aldri prøvd M20 da.
Dette føyer seg også inn i min (lille) erfaringsrekke med MJ-gjær - har hittil ikke hatt noe godt resultat... Så dersom du overbeviser meg om at termometeret er nyttig generelt så får det vel bli enda en bestilling med Munich i tillegg :p
 
Javisst kan du bruke det uten å koble det til bryggeren din, faktisk så tåler både probe og kabel -20 til +300 grader, så ikke bare kan du bruke det som et vanlig termometer, du kan bruke det til å følge med på kjøttet på grillen i sommer, osten du fermenterer elle andre gøye prosjekter som trenger å holdes øye med, alt kan logges til rapt portalen så du kan gå tilbake å se grafene :)

Som sagt er batteritiden blitt bedre på V2(som er den Ølbrygging selger), med kun 2xAAA bratterier(som også følger med) så kan termometeret være påslått i 6 måneder, det er over 4300 timer, så du kan jo tenke deg selv hvor lenge du kan bruke det før du må bytte batterier.

V2 har bedre lyskontrast så den er enklere å lese av i sollys og du kan velge selv om den skal skru seg av etter 1 og opp til 99 timer, eller stille den til å være på til du selv skrur den av.

Hvordan kan du se her:
 
Javisst kan du bruke det uten å koble det til bryggeren din, faktisk så tåler både probe og kabel -20 til +300 grader, så ikke bare kan du bruke det som et vanlig termometer, du kan bruke det til å følge med på kjøttet på grillen i sommer, osten du fermenterer elle andre gøye prosjekter som trenger å holdes øye med, alt kan logges til rapt portalen så du kan gå tilbake å se grafene :)

Som sagt er batteritiden blitt bedre på V2(som er den Ølbrygging selger), med kun 2xAAA bratterier(som også følger med) så kan termometeret være påslått i 6 måneder, det er over 4300 timer, så du kan jo tenke deg selv hvor lenge du kan bruke det før du må bytte batterier.

V2 har bedre lyskontrast så den er enklere å lese av i sollys og du kan velge selv om den skal skru seg av etter 1 og opp til 99 timer, eller stille den til å være på til du selv skrur den av.

Hvordan kan du se her:
Ordre sendt på Termometer og ny gjær ;)
 
Oppdatering - bestemte meg for å fate M20-batchen likevel og den ble ikke så ekstremt ille som jeg trodde. Men den ble ganske tam i smaken. Det manglet nellik-fenoler, og det var lite banansmak. (Litt overraskende siden jeg hadde det opp i 25 C). Er en svak antydning til en annen smak som jeg ikke helt liker - lurer på om det er en annen fenolisk smak jeg plukker opp. Syns maltbasen og kropp var Ok - kanskje litt vel fyldig, men det kan ha sammenheng med at utgjæring stoppet før antatt (antatt mesketemp-utfordring). Så det er forsåvidt drikkbart, men generelt kjedelig.

Sist helg laget jeg en ny batch med samme maltbase men med Lallemand Munich. Der brukte jeg også det nye RAPT-termometeret under mesk. Der observerte jeg at det til tider var veldig store avvik opptil 4 C - som @Kloakk også kommenterte, så nå tipper jeg at det har ført til at varmeelementet har vært mindre aktivt enn tidligere.

Pitch på 18 C og lot det stige til 22 C og holder det der. Umiddelbart virker det som om gjæringsforløpet er mer forutsigbart og slik jeg har vært vant til med GF. Tidligere batcher har det vært mer intenst i starten og så har det sluttet litt brått. Spent på om jeg ser den nye trenden videre på de neste batchene.
 
Oppdatering - bestemte meg for å fate M20-batchen likevel og den ble ikke så ekstremt ille som jeg trodde. Men den ble ganske tam i smaken. Det manglet nellik-fenoler, og det var lite banansmak. (Litt overraskende siden jeg hadde det opp i 25 C). Er en svak antydning til en annen smak som jeg ikke helt liker - lurer på om det er en annen fenolisk smak jeg plukker opp. Syns maltbasen og kropp var Ok - kanskje litt vel fyldig, men det kan ha sammenheng med at utgjæring stoppet før antatt (antatt mesketemp-utfordring). Så det er forsåvidt drikkbart, men generelt kjedelig.

Sist helg laget jeg en ny batch med samme maltbase men med Lallemand Munich. Der brukte jeg også det nye RAPT-termometeret under mesk. Der observerte jeg at det til tider var veldig store avvik opptil 4 C - som @Kloakk også kommenterte, så nå tipper jeg at det har ført til at varmeelementet har vært mindre aktivt enn tidligere.

Pitch på 18 C og lot det stige til 22 C og holder det der. Umiddelbart virker det som om gjæringsforløpet er mer forutsigbart og slik jeg har vært vant til med GF. Tidligere batcher har det vært mer intenst i starten og så har det sluttet litt brått. Spent på om jeg ser den nye trenden videre på de neste batchene.
Høres ut som en batch som trenger litt lacto, og ev litt Brett. Så er det bare å kjøre på med litt (mye) bær til høsten, feks kirsebær (eller bringebær), så har du en herlig kriek, (eller framboise) ;)
 
Oppdatering - bestemte meg for å fate M20-batchen likevel og den ble ikke så ekstremt ille som jeg trodde. Men den ble ganske tam i smaken. Det manglet nellik-fenoler, og det var lite banansmak. (Litt overraskende siden jeg hadde det opp i 25 C). Er en svak antydning til en annen smak som jeg ikke helt liker - lurer på om det er en annen fenolisk smak jeg plukker opp. Syns maltbasen og kropp var Ok - kanskje litt vel fyldig, men det kan ha sammenheng med at utgjæring stoppet før antatt (antatt mesketemp-utfordring). Så det er forsåvidt drikkbart, men generelt kjedelig.

Sist helg laget jeg en ny batch med samme maltbase men med Lallemand Munich. Der brukte jeg også det nye RAPT-termometeret under mesk. Der observerte jeg at det til tider var veldig store avvik opptil 4 C - som @Kloakk også kommenterte, så nå tipper jeg at det har ført til at varmeelementet har vært mindre aktivt enn tidligere.

Pitch på 18 C og lot det stige til 22 C og holder det der. Umiddelbart virker det som om gjæringsforløpet er mer forutsigbart og slik jeg har vært vant til med GF. Tidligere batcher har det vært mer intenst i starten og så har det sluttet litt brått. Spent på om jeg ser den nye trenden videre på de neste batchene.
Jeg drar kjensel på det du sier om en litt ubestemmelig fenolsk smak. Det er en type infeksjon - går jeg ut fra - som jeg har fått noen ganger. Jeg heller bare ølet rett ut med en gang jeg kjenner antydninga til den, men jeg skal jo ikke si at det er det samme du har, så vent for all del litt.
 
Høres ut som en batch som trenger litt lacto, og ev litt Brett. Så er det bare å kjøre på med litt (mye) bær til høsten, feks kirsebær (eller bringebær), så har du en herlig kriek, (eller framboise) ;)
Jeg har jo vært pysete på sånne ting - nå er det jo ferdigkarbonert på fat, men ville ikke ofre det - ville du bare helt det over i en gjæringsbøtte og tilsatt?
 
Tilbake
Topp