Holmentoppen
Norbrygg-medlem
Etter min erfaring er grensen for bananestere rundt 17 grader for WLP300. Det gir en passe mengde etter min gane – mens høyere gir drøyt mye banan etter min smak. Har aldri testet 12 graders start. Tipper den vil raskt stige forbi 17 om man ikke har en form for temperaturkontroll – men som sagt – ikke testet. Synes faktisk det er rart at start på 18 grader ikke har gitt nok banan.Jeg skal igjen prøve meg på å brygge hveteøl. Har testet en del ganger tidligere, men uten hell. Altså det blir OK øl, men har ikke fått skikkelig skum, og det er ikke nok banan.
Oppsummering av mine tidligere batcher er at jeg har
- stegmesket: 40C i 20 min, 51C i 30 min, 67C i 60 min og 78C i 10 min
- gjær: alle er gjæret med WLP300. Alle har startet gjæringen på min 18C. Noen har bli økt opp mot 24C i løpet av 14 dager. I noen av batchene har jeg også testet å underpitche gjær, slik at den stresses og lager flere estere.
Ut i fra hva jeg har lest meg frem til nå, så har jeg kommet frem til
- stegmesking (51C) kan ødelegge skummet? Mesk kun på 67C
- pitch normal mengde gjær?
- pitch gjær på 12 grader, og la den øke til 18-20C i løpet av 4 dager. La den ligge der til den er ferdig gjæret?
Har jeg konkludert sånn noenlunde riktig?
Når det gjelder prosessen ellers kan det være lurt å unngå det klassiske proteinsteget på ca 50 grader med det maltet vi kjøper over disk. Det vil kunne klippe proteinkjedene så korte at skummet blir skadelidende. Hveteøl får heller ikke særlig hjelp av alfasyren (som er limet i ølskum) pga. lav bitterhet. Det sies at syrerasten ved 43 C vil kunne hjelpe på nellikpreget, men er litt usikker på om det fungerer i praksis. Tror egentlig du kan starte rett på 65-67 grader. Og normal mengde gjær, ja.