Diamond Czech lager fwk bytte gjær

Hei.
Har akkurat kjøpt ett fwk kit med Diamond Czech lager. Det følger med diamond lager gjær. Lurer på om jeg kan bytte denne med novalager og brygge i romtemperatur under trykk istede? Er det noen som har prøvd dette? Har eksperimentert litt med andre brygg tidligere og de har blitt veldig gode. Har også ett Belgisk blond kit jeg vurderer å prøve det samme på.

Forstår det slik at du har god erfaring med Nova lager i romtemperatur og trykk, og da ønsker å bruke den i stedet for å bruke en ukjent gjær type som fulgte med?

Brukte selv Diamond for første gang for ikke lenge siden. Brukte litt tid på å høste litt teoretisk erfaring i forkant og dumpet blant annet borti denne forumtråden: https://forum.norbrygg.no/threads/test-av-torrgjaer-for-varmgjaering-av-lagere.45529/

Kanskje den gir deg litt mer grunnlag for å ta et valg? Tror det neppe kan gå særlig galt uansett hva du lander på å bruke:)

Har du mulighet for å gjære kaldt ville jeg absolutt ha brukt Diamond gjæren. Den gir mer pilskarakter enn Novalager (som gjerne gir veldig lite karakter). Diamond kan også gi DMS, noe Novalager ikke gir, men som er sentralt i tjekkiske lagere, i det minste dem jeg har smakt.

Tilbake
Topp