diastatic power.

magne1972

Moderator
Siden jeg utrolig nok var tom for pilsmalt, og tenkte å brygge i helgen, lurte jeg på å bytte ut pilsmalten med munic.
Problemet er diastatic power på mesken blir nok lav med mye munic og vienna malt.
Noen formening om det? Mulig det hjelper å meske lengere?
Etter min beregning kommer diastatic power på mesken rundt 20-25... Litt lavt, da annbefalt er minimum 33....

Både münchener- og wienermalt skal ha nok aktive enzymer til å konvertere sin egen stivelse. Skal du derimot bruke noe særlig råfrukt, kan du kanskje få problemer.

Gahr skrev:
Både münchener- og wienermalt skal ha nok aktive enzymer til å konvertere sin egen stivelse. Skal du derimot bruke noe særlig råfrukt, kan du kanskje få problemer.
Vienna malten fra thomas fawcett har oppgitt diastatic power til 0,0 i beersmith, men jeg får prøve dette så får vi se hvor søtt det blir :)

magne1972 skrev:
Vienna malten fra thomas fawcett har oppgitt diastatic power til 0,0 i Beersmith, men jeg får prøve dette så får vi se hvor søtt det blir :)

Høres ut som en feil i BeerSmith profilen på meg.
Men er selvsagt ikke sikker. Finner ikke noe info om TF sin Vienna på websidene deres, så der var det ikke noe hjelp å få.

Tilbake
Topp