Hei,
Jeg stillte spørsmålet i utgangspunktet, og bryggeriet er bygget, så her kommer noen kommentarer. Du kan se bryggeriet her
https://www.facebook.com/GrovEleganse
Kjelene:
Bryggerkjelene er laget av strippede 300 liter beredere. HLT er en "vanlig" bereder. Mesk og Kok ble splittet i to på langs, valset ut til større diameter og sveiset sammen igjen med nye bunner. Dvs at det gikk med to beredere til hver av disse kjelene. På den måten ble kjelene lavere uten å miste volum. Og de er langt enklere å rengjøre enn 300 liters beredere i full høyde.
Jeg ser at du har 200 liters beredere, så da kan det være at høyden ikke er noe problem. Men ikke forvent å kunne brygge 150 liter i en 200 liters vvb. Jeg vil tippe du klarer 120 liter.
HERMS/RIMS:
Planen var å lage et slikt system. Men som påpekt holder en så stor mesk godt på temperaturen, og disse systemene gir derfor ikke så mye mening. Meskekjelen vår er isolert med 5 cm gul glava. Uisolert lokk. 60 minutter mesk fører til varmetap på under 1°C.
Når det gjelder kommentaren om hvor mye vørter som kan sirkuleres i minuttet er jeg ikke helt enig med magne1972. En større grunnflate gir mulighet til større flow rate. Vår grunnflate er 80 cm, og vi kan fint kjøre 10 liter i minuttet uten stuck mash.
Executive summary:
- HERMS/RIMS er unødvendig. Du kommer til å ha mer enn nok annet å skru sammen, så bruk heller tiden din på det.
Lykke til!