Dimensjoner på slange ??

Hvilken diameter anbefaler dere å bruke på slangene til et 200 L HERMS bryggeri ?

Hvor stor diameter trenger jeg for å slippe å bli irritert over at det går sakte å pumpe vørter fra tank til tank?

Pris og tilgjengelighet er selvfølgelig også en del av regnestykket.
 
For å si det enkelt... 200 liters bryggeri... Herms eller rims er unødvendig/bortkastet/uhensiktmessig.
Uansett vil du ha en mesketid på 60-90 minutter, og på den tiden vil du uten å få problemer resirkulere minimalt av maltsengen, og dermed er dette meningsløst.
Slangedimensjoner i et slikt anlegg er forøvrig et annet spørsmål. Og som nortvedt skriver betinget av blandt annet pumpe.
 
Takk for svar.

En liten kombinasjon av lav presisjon og noe forvirring. Det er klart at for å få noe særlig effekt av større slangediameter så må jeg også bruke en kraftigere pumpe.

Revidert spørsmål: Hvis jeg bruker en kraftigere pumpe, hvor viktig er det da å øke diameter på slangene ? Hvor mye effekt mister man med mindre slanger ?

HERMS/RIMS: Jeg kjenner til at mange mener 200 L er over grensen for hensiktsmessig HERMS/RIMS mesking. Jeg regner med at begrensningen skylles flowrate? Mesketønna lages av 2 VVB som kappes, valses ut til større diameter og sveises sammen igjen. Det gir en lavere meskeseng enn ved å bruke kun 1 VVB. Med større overflate i bunnen av kjelen regner jeg med at jeg kan øke flowrate? Ambisjonen er ikke å stegmeske, men å 1) holde temperaturen jevn og 2) resirkulere for klarhet.

Uansett: Jeg lurer altså på pumpe og slangediameter og ikke hvorvidt HERMS anlegget kommer til å fungere.
 
Her er det vel så enkelt at ein kan gå ut i frå tilkoblingane på pumpa?

Hadde ei vigo 50Lpm pumpe og no har me Novax 25 som er ca 45Lpm begge har 1" skrukopling og slangestusser dimensjonert for det.
 
Takk OleKH

Det høres igrunnen ut som et greit utgangspunkt å forholde seg til diameteren på pumpa. Egentlig ganske selvforklarende...

Olav
 
Eller her kan du også beregne rør og slanger :)
http://www.brighthubengineering.com/hydraulics-civil-engineering/73748-excel-formulas-to-calculate-water-flow-rates-for-different-pipe-sizes/
 
Oppdatering:

Pumpe: March AC-3B-MD
Slanger: Silikonslange 1" ID (inner diameter).

Slangen er litt overdimensjonert for pumpa, men det fungerer veldig bra, og hastigheten er perfekt for bryggeri på 200L
 
magne1972 skrev:
For å si det enkelt... 200 liters bryggeri... Herms eller rims er unødvendig/bortkastet/uhensiktmessig.
Uansett vil du ha en mesketid på 60-90 minutter, og på den tiden vil du uten å få problemer resirkulere minimalt av maltsengen, og dermed er dette meningsløst.
Slangedimensjoner i et slikt anlegg er forøvrig et annet spørsmål. Og som nortvedt skriver betinget av blandt annet pumpe.

Kupper tråden litt for å komme med noen oppfølgingsspørsmål?
Hvorfor det? Fordi det tar for lang tid å varme skyllevannet til ønsket temp?
Hvilken løsnig synes dere jeg bør gå for dersom jeg allerede har strippet 3x200l varmtvannstanker og ønsker et bryggeri med kapasitet på rundt 150l? Ingen andre deler er innkjøpt.

Jeg hadde egentlig tenkt å ta utgangspunkt i byggebeskrivelsene fra the electric brewery og evt skalere opp de delene som var nødvendig, men tenkte å både koke vørteren og forvarme vannet med gass. Hadde kommet til kapittelet om slanger da jeg snublet over denne tråden. HERMS virket i utgangspunktet som en god løsning for å ha kontroll på mesketemp og skylling...
 
Ved sirkulering i et herms-system kan man ikke sirkulere mer en ca 3 liter i minuttet uten å komprimere maltsengen såpass mye at man får stuck mash.
I et 150 liters bryggeri vil man da i løpet av 60 minutter få sirkulert maksimalt 180 liter.
Det sier seg selv at herms vil gi veldig lite, hvis i hele tatt noen gevinst.
Varmetapet på 150 liter i løpet av 60 minutter er minimalt, og herms vil sannsynligvis tilfør like mye effekttap som effekt til mesken.
 
Hei,

Jeg stillte spørsmålet i utgangspunktet, og bryggeriet er bygget, så her kommer noen kommentarer. Du kan se bryggeriet her https://www.facebook.com/GrovEleganse

Kjelene:
Bryggerkjelene er laget av strippede 300 liter beredere. HLT er en "vanlig" bereder. Mesk og Kok ble splittet i to på langs, valset ut til større diameter og sveiset sammen igjen med nye bunner. Dvs at det gikk med to beredere til hver av disse kjelene. På den måten ble kjelene lavere uten å miste volum. Og de er langt enklere å rengjøre enn 300 liters beredere i full høyde.
Jeg ser at du har 200 liters beredere, så da kan det være at høyden ikke er noe problem. Men ikke forvent å kunne brygge 150 liter i en 200 liters vvb. Jeg vil tippe du klarer 120 liter.

HERMS/RIMS:
Planen var å lage et slikt system. Men som påpekt holder en så stor mesk godt på temperaturen, og disse systemene gir derfor ikke så mye mening. Meskekjelen vår er isolert med 5 cm gul glava. Uisolert lokk. 60 minutter mesk fører til varmetap på under 1°C.
Når det gjelder kommentaren om hvor mye vørter som kan sirkuleres i minuttet er jeg ikke helt enig med magne1972. En større grunnflate gir mulighet til større flow rate. Vår grunnflate er 80 cm, og vi kan fint kjøre 10 liter i minuttet uten stuck mash.

Executive summary:
- HERMS/RIMS er unødvendig. Du kommer til å ha mer enn nok annet å skru sammen, så bruk heller tiden din på det.

Lykke til!
 
Hvor står det a man ikke kan sirkulere me enn ca 3 liter i minuttet i et herms oppsett uten å få stuck mash? Jeg sirkulerer med 10-15 liter i minuttet og ha aldri hatt stuck mash.
 
@magne1972: Jeg kjører ikke HERMS/RIMS, men vil tro at akkurat som volumet kan økes med større grunnflate i mesketanken så kan det også økes hvis man har bedre varmeutveksling i HERMS/RIMS anlegget. Altså flere kilowatt og større flate for å øke temperaturen.

Men selv om det er mulig, så vil det som du sier ikke ha noen hensikt å gjøre det. En stor mesk som er godt isolert holder uansett godt på varmen.
 
Tilbake
Topp