dimensjoner

Helsiken, wtf.. når jeg måler perlickgjennomføringen min og tilsvarende john guest hurtigkobling jeg bruker på den virker de å være ca 25mm/1'' men uansett hva jeg gjør, lister butikkene opp 5/8'' på disse tingene, som er ca. 16mm noe dette er for f()/)(& ikke! Holder jeg på å bli gal? Eller hva som skjer?

Eksempler er lik disse:


og sier disse da passer

Alt dette er jo fryd og gammen når det da gjelder 16mm, men ikke 25mm som jeg har.. så wth is going on????

finnes ikke john guest 25mm som jeg har lenger eller noe. Er månen blå? Trenger noe forklaring og kanskje en liten klem eller to også!

,)
 
Størrelse på rørgjenger i tommer er nesten tatt ut ifra luften. 1/2" rør har utvendig dim på ca. 21 mm., så 5/8" høres ikke så feil ut hvis du måler 25 mm.
 
5/8” BSP gjenger måler ca 23mm i diameter på topp av gjengene. 5/8” er nominell innerdiameter på røret, derfor gjengene er større siden de er på utsiden :p
 
jaså... så 5/8'' er ID og ikke TD altså? 3.5mm utstikk med gjenger på hver side? hørest vilt ut.. når jeg måler female john guest i åpningen , får jeg ca 25mm. tror når jeg måler gjengevidden på perlickgjennomføringen får jeg det samme da. Skal f)()(& meg godt gjøres for å få målt innersylinderen (uten gjenger altså) til kun 16mm da! Men skal gå å sjekke men det er helt aldeles usannsynlig. j*vla tommesystem. Jeg nekter å godta at man kan bestille 5/8'' noe som helst og likevel treffe 25mm. Det hadde jeg nettopp en annen opplevelse på når jeg målte noe og i butikken stod det så og så på pakken men var jo helt aldeles feil hvis man prøvde å skru det sammen i butikken.

Altså siden dere mener det finnes et forholdstall som gjør at det stemmer ja vel, men dette er jo det mest idiotiske noengang.

Har noen en perlick gjennomgang og kan måle i mm for meg og bekrefte samme dimmen på ca 25mm da.. og har en slike john guest si som man kan skru på den og mål den på innsiden (~25mm). Er det da en såkalt 5/8'' BSP female thread? dvs. 16mm WTF? Er det rart jeg trenger minst to klemmer og ringte Señor Rodriguez ikveld for å planlegge sammen om hvordan vi skal knerte disse forbanna resterende kjøttsekkene! ,)

hvis jeg måler innenfor gjengene på 'jenteknotten' fra john guest, kan jeg komme ned til 21. Ingenting her som kan i det hele tatt minne om 5/8'' men det er greit. Det er ikke første gangen verden har vist sitt gale ansikt til oss. Men at det er noe logikk i dette, kan jeg ikke si meg enig med uten at man kan bevise med måling at man får ca 16mm. en eller annen plass som er logisk. dvs. ikke ca. sånn 63% av dimmen er greit å bruke pluss minus. Er dette faktisk engelskmennene som har kommet med? Hadde det vært amerikanerne er det jo ingen som hadde vært overrasket men regner med dette er faktisk britene og da er det jo helt hull i hodet! Det er sånne ting som dette som får meg til å få saltdalskassetten til å høres ut som Santa lucia sunget av en kor med engler i en barnehage.
 
Sist redigert:
Kan jeg spørre dere da, hvis jeg vil bore hull i et skrog til en gjennomføring for en ball lock, hvilket dimensjon må jeg bore? Og kan noen linke meg evt ball lock type (finnes noen hunner/hanner) som jeg kan da bruke? Ideelt sett ville jeg boret at 15mm hull som da en eller annen gjennomgang hadde passet til med en innvendig gjenge (hunn) eller evt. en hann fungerende som en overgang der en ball lock kunne skrus på (han eller hun) type ting.
 
Tilbake
Topp