Dimmer til pumpe

Enkleste løsning er vell å montere en kran på utgangen på pumpen.
Da kan man justere flow med kran. Ikke minst er det veldig Low tech ;D
 
T Jacobsen skrev:
Enkleste løsning er vell å montere en kran på utgangen på pumpen.
Da kan man justere flow med kran. Ikke minst er det veldig Low tech ;D
Low tech er stabilt d. men langt fra så tøft  8)
 
Per Marius skrev:
Hei.

Fekk i dag en china pumpe i posten. en 12v.
Ikke noe problem og koble denne. men hadde våre kjekt og kunne "dimme" styrken/strømmen. vet att somme bare klemmer slangen tettere, og dermed mindre væske igjennom.
Men kan ein ikke bruke en slik : http://www.ebay.com/itm/DC-12V-11-K...ng_Parts_and_Accessories&hash=item20d56d9140
skal tru om det er noe mer eg trenger for att denne skal funke?

Nå er vel 24 penga ikke noe tap om dette ikke virker. men uansett.

Uten at  jeg er noen ekspert på området vil jeg tippe dette ikke fungerer. LED-drivere er strømkilder, men skal du regulere en DC-motor ønsker du å justere spenningen. Tipper det finnes rimelige alternativer på internett.com.  :yes:
 
Hannaas skrev:
Per Marius skrev:
Hei.

Fekk i dag en china pumpe i posten. en 12v.
Ikke noe problem og koble denne. men hadde våre kjekt og kunne "dimme" styrken/strømmen. vet att somme bare klemmer slangen tettere, og dermed mindre væske igjennom.
Men kan ein ikke bruke en slik : http://www.ebay.com/itm/DC-12V-11-K...ng_Parts_and_Accessories&hash=item20d56d9140
skal tru om det er noe mer eg trenger for att denne skal funke?

Nå er vel 24 penga ikke noe tap om dette ikke virker. men uansett.

Uten at  jeg er noen ekspert på området vil jeg tippe dette ikke fungerer. LED-drivere er strømkilder, men skal du regulere en DC-motor ønsker du å justere spenningen. Tipper det finnes rimelige alternativer på internett.com.  :yes:

Ja da dobbler vi prisen og satser på denne http://www.ebay.com/itm/DC-12V-8A-I...ng_Parts_and_Accessories&hash=item51a41495b7
Takk for svar!!
 
Jeg har LED dimmer (PWM) som fungerer glimrende til å styre 12V-pumpa. Kan justere trinnløst mellom ca 1L/min til 12L/min.

En slik type:
http://www.ebay.com/itm/LED-Light-Dimmer-Modulator-Brightness-Adjustable-Control-12V-24V-8A-JT1-E0Xc/400600453716?rt=nc&_trksid=p2047675.m1851&_trkparms=aid%3D222002%26algo%3DSIC.FIT%26ao%3D1%26asc%3D18518%26meid%3D2466697312001695178%26pid%3D100005%26prg%3D8427%26rk%3D1%26rkt%3D4%26sd%3D350645163447%26
$(KGrHqJHJEEFGviDgnBkBRzhDzd)kw~~60_1.JPG
 
Per Marius skrev:

Ser at Bjarte H har en LED-driver som fungerer, men jeg er fortsatt skeptisk til å kjøpe en strømkilde når det er en spenningskilde du trenger. Lysdioder har et gitt spenningsfall, men gjerne lite motstand, så man må justere strømmen slik at dioden ikke brenner opp. Jeg tror LED-dimmeren du linker til fungerer ved at den setter opp den spenningen som trengs for å få dyttet gjennom strømmen du ønsker, men jeg er ikke sikker. Poenget er at du heller vil ha en forsyning som gir regulerbar spenning ut. En 12 V spenningskilde som reguleres med PWM vil nok fungerer fint.
 
Alle de LED dimmerne vil trolig fungere, de er PWM baserte (puls bredde modulering)

Det vil si at spenningen er mer eller mindre konstant, men skrus av og på ved en styrt frekvens. Effekten bestemmes ved at spenningen er tilkoblet en prosentandel av tiden.
Ved styring av LED med en frekvens som er ca 60Hz eller høyere vil ikke øyet oppfatte dette som blinking, men som svakere lys.

For en DC motor så vil spolene i den dempe frekvensen så mye at det for motoren oppleves som likestrøm med lavere spenning.

Den enkleste måten å styre en DC motor er med et potmeter i serie, men PWM styring fungerer også helt fint.
 
SindreW skrev:
Alle de LED dimmerne vil trolig fungere, de er PWM baserte (puls bredde modulering)

Det vil si at spenningen er mer eller mindre konstant, men skrus av og på ved en styrt frekvens. Effekten bestemmes ved at spenningen er tilkoblet en prosentandel av tiden.
Ved styring av LED med en frekvens som er ca 60Hz eller høyere vil ikke øyet oppfatte dette som blinking, men som svakere lys.

For en DC motor så vil spolene i den dempe frekvensen så mye at det for motoren oppleves som likestrøm med lavere spenning.

Den enkleste måten å styre en DC motor er med et potmeter i serie, men PWM styring fungerer også helt fint.

Jeg tror ikke LED-drivere vil fungere optimalt til dette. Som du sier reguleres motorturtallet i en DC-motor ved å justere spenningen (vha PWM eller potmeter i serie).

En vanlig LED-driver opererer typisk med fast strøm ut, som den driver gjennom et antall LEDs i serie. For å få strømmen til å gå setter driveren opp en spenning i et gitt intervall. Se for eksempel dette dataarket. Her velger du modell utfra hvor mye strøm du trenger for å drive lampene dine. La oss si at du trenger 700mA. I følge dataarket får du da mellom 12 og 36 V over utgangen. Dette er avhengig av antall LED i serie, samt mange ulineariteter i selve diodene, som for eksempel temperatur. Denne driveren er også dimbar, og justerer utgangsstrømmen for å få ønsket effekt i lampen(e). Utgangsspenningen er sannsynligvis lite påvirket. Med opptil 36 V over utgangen risikerer du å brenne viklingene i en 12 V-motor (tror jeg).

Det er litt dårlig med data på LED-driverne det linkes til i denne tråden, men hvis de er laget som vanlige LED-drivere er det ikke sikkert de fungerer bra som motorforsyning.
 
Tim skrev:
Jeg har ikke filla greie på dette, men kanskje denne kan brukes?  http://www.netonnet.no/art/data/komponenter/kjoling/viftestyring/zalman-fm2cpufanrpmcontroller/180498.7097/
Jeg bruker den til å regulere vifta jeg har bygd magnetrører av.

Hvertfall billig, kjapt levert, og fraktfritt.

Liker ikke å være "that guy", men tror ikke denne fungerer heller. Dersom pumpemotoren trekker mindre enn 6W (0,5 A ved 12 V) vil den fungere fint, men det er tvilsomt at pumpen drar så lite. Dersom jeg var trådstarter ville jeg kjøpt en slik regulator som er nevnt her:

Per Marius skrev:

Den takler opptil 10A som burde holde for en liten pumpe (jeg vet ikke hva slags pumpe det er snakk om i vårt tilfelle, men så lenge den trekker mindre enn 120 W er denne OK).
I tillegg trengs en 12 V strømforsyning som kan levere tilstrekkelig, for eksempel denne:
http://www.ebay.com/itm/12V-10A-120...egulated-Switching-power-supply/360742430060

Dersom pumpen drar mindre enn 120W ved 12 V kan både PWM og strømforsyning dimensjoneres mindre, som vil gjøre dem billigere.   ;)
 
Tim skrev:
Hehe, flott at noen har peiling da :)

Min pumpe går fint med 6A (laptop)strømkilde hvertfall, det er denne pumpa:
http://www.ebay.com/itm/130996115532?ssPageName=STRK:MEWNX:IT&_trksid=p3984.m1439.l2649
Fin selger, har kjøpt to pumper av han nå.


Jeg bare struper flowen med krana da, er vel egentlig ingen grunn til å gjøre noe annet.
Lærte en gang at pumper av type "lensepumpe" lever lenger hvis de blir strupet noe.
Vet ikke om det gjelder alle typer pumper.

En 12 V laptop-strømforsyning vil fungere fint ja, så lenge den kan levere nok strøm. 6A > 1050 mA (oppgitt på pumpens ebay-side), så det er null stress.

Dersom trådstarter har samme pumpe som deg, og ønsker å regulere spenningen vil en PWM som takler 2 A fungere greit. Overdimensjonering er aldri dumt da, så en slik 10 A PWM som alt har vært nevnt vil fungere fint hvis den kobles mellom strømforsyningen og pumpen.
 
Tilbake
Topp